• martini87

    Oplanerat gravid med andra barnet och har sån ångest

    Hej,

    ja, som rubriken lyder. Har misstänkt ett tag att jag är gravid men först igår vågade jag testa. Positivt. Vilket förklarar symtomen som kommit på sistone. Vi har en dotter på 2 år sen tidigare.

    Jag känner extrem oro och ångest för det här. Har tidigare under året kämpat mot stress och näst intill utbrändhet, så graviditeten kommer lite "otajmat". Har känt mig deprimerad bitvis trots att jag egentligen borde vara glad. Äter sertralin sen många år men vet inte om det hjälper mig så mycket längre.

    Hur ska vi orka? Vi har precis börjat få sova näst intill hela nätter igen. Och hur ska jag räcka till för min dotter som är EXTREMT mammig? Hur ska vardagen praktiskt funka? Vad gör vi om ingen av oss kommer att sova? 

    Sist under mammaledigheten var jag helt ensam och träffade i princip ingen (mest pga corona och dess konsekvenser) och jag mådde så dåligt av det. Den här gången känner jag att jag i så fall vill dela upp föräldraledigheten helt annorlunda, kanske vi kan jobba två dagar åt gången, hemma två dagar osv... Kommer man bli hatad för det?

    Ja, allmänt bara massa tankar som snurrar, känner mig nästan livrädd. Och har sån huvudvärk och illamående att jag inte kan träna så offerkoftan blir liksom ännu större.

    SKÄMS för att jag känner så här!!

  • Svar på tråden Oplanerat gravid med andra barnet och har sån ångest
  • Pimpinellan

    Skämmas ska du absolut inte göra! Man har dom känslor man har helt enkelt. När det mesta känns kaos och man vare sig vet in eller ut får man ta en dag i taget och en sak i taget. Du kommer inte få barn imorron. Du/ni hinner vänja er, planera, landa i detta. Ingen som får andra barnet vet heller hur barnet kommer bli jämfört med första barnet så att spekulera i dålig sömn och andra bekymmer leder ingenstans. Man tar det när det kommer- om det kommer.
    Ditt äldsta barn hinner bli många månader äldre innan hon får syskon. I den åldern händer ganska mycket utvecklingsmässigt på ganska kort tid. Hon kanske inte alls är så mammig om ett tag?
    Coronarestriktionerna är över så det blir inte samma sak att vara mammaledig denna gång. Föräldraledigheten får ni prata ihop er om vilket ni ju definitivt hinner. Vad gäller medicinen får du prata med en läkare. Funkar den inte är det ju ingen mening fortsätta utan det kanske finns nåt bättre att testa.
    Ta dag för dag! Bena ut en sak i taget! Tänk inte i värsta-scenarion utan försök tänk mer logiskt. Det praktiska löser sig.

Svar på tråden Oplanerat gravid med andra barnet och har sån ångest