• Anonym (Nedsatt empati)

Har nedsatt empati

Man i medelåldern med nedsatt empati. Fråga vad ni vill.

• Svar på tråden Har nedsatt empati
  • Anonym (Fundersam)

Varför kände du att du behövde en utredning? Hur har det förändrat ditt liv att få diagnosen?

Anonym (Fundersam) skrev 2022-08-18 19:12:01 följande:

Varför kände du att du behövde en utredning? Hur har det förändrat ditt liv att få diagnosen?

Det var min mamma som var orolig för mig faktist. Hade själv tankar på att jag hade någon form av diagnos. Men hade nog inte riktigt modet att söka hjälp själv. Det har inte förändrat mitt liv så mycket förutom att jag fått mer förståelse för hur jag fungerar, samt att jag får det gula tandvårdskortet så jag får billig tandvård.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Nedsatt empati) skrev 2022-08-18 19:17:29 följande:
    Det var min mamma som var orolig för mig faktist. Hade själv tankar på att jag hade någon form av diagnos. Men hade nog inte riktigt modet att söka hjälp själv. Det har inte förändrat mitt liv så mycket förutom att jag fått mer förståelse för hur jag fungerar, samt att jag får det gula tandvårdskortet så jag får billig tandvård.
    Vad var hon orolig för, att din brist på empati skulle leda till att du skulle kunna skada andra eller något annat?

Får du något stöd eller några verktyg från vården, och får jag fråga hur allvarligt de ser på din diagnos?
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (Nedsatt empati) skrev 2022-08-18 19:17:29 följande:
    Får man nedsatt tandvårdskostnad om man saknar empati? Jösses... Grattis. Men... Hur... Varför?

Är du elak då?
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-08-18 19:21:43 följande:
    Vad var hon orolig för, att din brist på empati skulle leda till att du skulle kunna skada andra eller något annat?

Får du något stöd eller några verktyg från vården, och får jag fråga hur allvarligt de ser på din diagnos?
    Nej visserligen kunde jag reta våran katt ibland när jag var barn. Men det uttrycker sig inte så att jag blir fysisk våldsam. Det är mer att jag med lätthet kan ignorera andra människor, och kan bryta kontakten med någon för att jag blir trött på denne, och om jag anser att de betett sig illa. Jag försöker inte heller reparera relationerna utan jag bara fimpar dem och ger dem silent treatment. Det är inte ofta jag saknar de jag känner heller, utan har en tendens att bli upptagen med mitt liksom och jag glömmer bort dem.
    Anonym (Casanova) skrev 2022-08-18 19:22:17 följande:
    Får man nedsatt tandvårdskostnad om man saknar empati? Jösses... Grattis. Men... Hur... Varför?

Är du elak då?
    Jag tror att vissa kan uppfatta mig som elak eftersom jag är rak av mig. Jag kör ofta med attityden att nu säger jag det här och tål du inte det så kan du dra dit pepparn växer. Sen tycker nog de som råkade ut för min silent treatment att jag var elak. Men jag använder inte psykiskt våld, utan det blir mer att jag är elak psykiskt. Det är dock inte min intention att vara elak, men det blir ibland när jag inte orkar med folks bullshit.
  • Anonym (k*k)

hej pikachu

för visst tänker du hävda ASD i ännu en av hundratals trådar för att sprida en negativ bild om det

Anonym (k*k) skrev 2022-08-18 19:36:55 följande:

hej pikachu

för visst tänker du hävda ASD i ännu en av hundratals trådar för att sprida en negativ bild om det

Pikachu det är väl en pokemon? Med ASD antar jag att du menar asperger? Psykologen kom fram till att jag uppfyller vissa av kriterierna för asperger, men inte alla. Jag är heller inte psykopat. Jag är mer åt narcissist hållet.
  • Anonym (k*k)

Så för din ickediagnos får du tandvårdkort? nah

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Nedsatt empati) skrev 2022-08-18 19:30:45 följande:
    Nej visserligen kunde jag reta våran katt ibland när jag var barn. Men det uttrycker sig inte så att jag blir fysisk våldsam. Det är mer att jag med lätthet kan ignorera andra människor, och kan bryta kontakten med någon för att jag blir trött på denne, och om jag anser att de betett sig illa. Jag försöker inte heller reparera relationerna utan jag bara fimpar dem och ger dem silent treatment. Det är inte ofta jag saknar de jag känner heller, utan har en tendens att bli upptagen med mitt liksom och jag glömmer bort dem.
    Ok, men då ser jag faktiskt inte problemet. Även folk utan empatibrist kan såra andra, mer eller mindre omedvetet. Om du inte skadar andra och du är nöjd med din tillvaro så är det nog inget särskilt stort problem.
    Anonym (k*k) skrev 2022-08-18 19:47:12 följande:

Så för din ickediagnos får du tandvårdkort? nah

Man formulerade det i utredningen på ett sätt som gör att jag ändå har rätt till vissa insatser. För man kan ju ha vissa svårigheter även om man inte kan placeras i ett specifikt fack. 
  • Anonym (Autistisk tjej)
    Anonym (k*k) skrev 2022-08-18 19:36:55 följande:

hej pikachu

Jag skulle precis skriva samma sak. 
  • Anonym (k*k)
    Anonym (Nedsatt empati) skrev 2022-08-18 19:53:07 följande:
    Man formulerade det i utredningen på ett sätt som gör att jag ändå har rätt till vissa insatser. För man kan ju ha vissa svårigheter även om man inte kan placeras i ett specifikt fack. 
    Nej, det sker inte utan diagnos.
  • Anonym (Bob)

Har du några nära och långvariga relationer?

• fornminne

Att vara alltför rak, uppfattas som otrevlig eller tröttna på folk fort, kan ju ställa till det för en i livet. Svårt att behålla jobb t ex. Svårt att samarbeta på arbetsplatsen.

Men så länge man inte skadar sig själv eller andra, samt kan hantera de delar av livet man ändå måste hantera, behöver det inte vara ett stort problem. Man måste inte orka med alla, man får gärna trivas själv osv. Har man svårt att kompromissa får man leva med konsekvenserna av det. Vilket kanske är att andra tar avstånd. Men bryr man sig inte så mycket om det, är ju ingen större skada skedd.

Det måste finnas utrymme i vårt samhälle även för personer som inte är så trevliga, eller inte så bra på sociala relationer. Alla måste inte vara gulliga och älskvärda. Så länge andra slipper dig och du slipper dem, behöver ingen drabbas av det.

Svar på tråden Har nedsatt empati