• Anonym (Silo)

Varför är de flesta människor så svaga mentalt?

Någon som har någon teori varför den moderna människan är så mentalt svag.

Minsta motgång i livet och de kryper in och tycker synd om sig själva.

Här är en video som beskriver det hela:

Gillar särskilt: "När något händer så tar de piller, inte för att lösa problemet utan för att skyla över problemet."

Teorin i videon verkar vara att folk är för bekväma. Åsikter?

• Svar på tråden Varför är de flesta människor så svaga mentalt?
  • Anonym (Hmm)

Jag skyller på postmodernismen och den moderna utvecklingen med lättsammare jobb. Folk tror att deras uppfattning är den rätta, att allt handlar om vad de vill, de ska få saker serverade på silverfat knappt utan ansträngning. Sen har vi de yngre generationerna som blivit söndercurlade så man skäms för mänskligheten.

• Anonym (Stina)

Det här med att besöka bekräftelse precis var som helst, t o m på ett familjeforum ser jag som typisk narcissistisk svaghet. Om man är mentalt stark behöver man inte berätta det för andra. Då gör man annat än hänga på familjeliv. ;) 

• Anonym (Silo)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-08-18 21:58:33 följande:

Jag skyller på postmodernismen och den moderna utvecklingen med lättsammare jobb. Folk tror att deras uppfattning är den rätta, att allt handlar om vad de vill, de ska få saker serverade på silverfat knappt utan ansträngning. Sen har vi de yngre generationerna som blivit söndercurlade så man skäms för mänskligheten.

Curlingen kan säkert spela in och samhället är väldigt snällt.
  • Anonym (Barndom)

För att vi som barn aldrig fick lov till att känna våra känslor. Vi skulle alltid vara glada och kan inte hantera våra olika känslor då vi aldrig fått verktygen.

Under andra världskriget fanns det böcker om hur man skulle uppfostra barn. Man skulle fostra små ?soldater?, detta synsätt har följt med på ett eller annat sätt i några generationer som således har påverkat hur vi hanterar saker. Maria Bordan har skrivit intressant kring detta. 

• Anonym (..)

Inte sett videon men ändå svar på frågan:  därför att en del tillåts vara det!!! Massa skyddsnät finns. Och är ohärdade av t ex krig o liknande svårigheter.

Antar att det är västvärlden du talar om, inte u-länder. 

Svar på tråden Varför är de flesta människor så svaga mentalt?