• Cranberry

    Astrid?

    Ni som heter Astrid eller har barn som heter Astrid. Hur har namnet funkat för er? Kan folk uttala när ni är utomlands? Känns det annorlunda från kompisars namn? Känns det "gammalt"? Är det bra eller dåligt att associeras med Astrid Lindgren (om det händer)? 

  • Svar på tråden Astrid?
  • sextiotalist

    Astrid är inte ovanligt namn idag. Man hittar nog namnet i alla generationer. Fungerar internationellt också.

  • Mrs Moneybags

    Astrid är vackert och klassiskt nordiskt. Jag tycker det är jättefint och det är inga problem att heta Astrid utomlands. 


    Långbenopluto skrev 2022-08-19 09:31:50 följande:

    Gammal tants namn.


    Nej, Astrid ligger som nr 6 på topplistan för nyfödda flickor, så det är absolut inget tantnamn. De tanter som hette Astrid har avlidit, den generationen finns inte kvar. 
  • trollhona

    Jättefint namn. Fungerar jättebra i rådande namntrend.
    Att det associeras med Astrid Lindgren är bara positivt för det gör det igenkännbart internationellt.

  • fluu

    Det är ett av våra vanligaste namn och det är urgammalt. Det hade inte varit så vanligt om det medförde problem för bäraren. Huruvida det är lätt att uttala internationellt tycker jag iofs är irrelevant,  men det är inte så att Astrid bara förekommer i Sverige . Kopplingen till Lindgren är bara positiv. Astrid har varit tillbaka länge,  så pass länge att de flesta grupper nu använder namnet - dvs det är inte längre "gammalt". Hur skulle namnet vara annorlunda? Vad menas ens med det? Astrid är supervanligt. Det finns vanligen mer ön en Astrid i varje barngrupp .


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Cranberry

    Tack alla för era svar, känner mig mycket tryggare med namnet Astrid nu. Ingen jag känner i min egen generation (är 35 år) eller bland de barn jag har kommit i kontakt med genom åren heter Astrid, så beklagar om det provocerade någon att jag var osäker på namnet. 

Svar på tråden Astrid?