• OroligPartner

Hjälp innan 8:e veckan?

Hej,

Jag och min fru försöker få barn. Första gången i våras ledde till missfall i ca 9:e veckan med väldigt stora blödningar men i övrigt inga större komplikationer för min fru. Nu har vi försökt igen och nu fick hon mindre blödningar (som en menstruation ungefär) i ett par dagar under slutet av 5, början av 6:e veckan.

Problemet vi har är att DET FINNS INGEN HJÄLP ATT FÅ! INGEN tar emot oss så här tidigt. Akuten skickar hem oss (ring 1177, vila, bla bla), inga BVC/MVC/barnmorskor (blöder hon? Nej usch, då får vi inte hjälpa till), gynekologer är antingen fullbokade och omöjliga att få tider hos eller kan endast bokas senare än 8:E veckan (tidigt ultraljud) eller nekas oss eftersom hon har/haft blödningar.

Min fru är inte från sverige och kommer från ett  land där man har privat vård. Det innebär att fast det kostar så får man iaf hjälp när man behöver det. Jag skäms över sverige och jag som partner vet inte vad jag ska göra för att hjälpa min fru, vart jag än vänder mig så nekas vi.

jag är desperat och hoppas någon vänlig själ online kan ge oss råd. Vi bor i Göteborg och det verkar vara fullt på varenda klinik vi försökt ringa (typ Carlanderska och den typen). All hjälp och råd från er som varit i samma sits eller som vet vart vi ska vända oss tas tacksamt emot! Min fru är så orolig och jag vet inte hur jag ska bäst stötta henne.

• Svar på tråden Hjälp innan 8:e veckan?
  • Anonym (Hanna)

Fast anledningen till att man inte gör någonting innan vecka 8 är för att man inte kan se hjärtaktivitet så tidigt som vecka 5 eller 6. Så man går på ett besök helt i onödan. Ni kommer inte veta varken ut eller in även efter ett besök. Blöder hon nu så ska man ta nya gravtest om någon/några veckor och se om det fortfarande är positivt. 

• mammatill6

problemet är ju vad för hjälp exakt är det ni vill ha? Fostret är så litet så det går inte att se hjärtaktivitet. Är det ett missfall på gång finns det ju inget för att stoppa det.

• MagganTop

Välkommen till den svenska kvinnosjukvården.

kolla med Akleja kvinnoklinik i borås. Bokning görs på hemsidan och dom tar emot från v 6 (men rekommenderar från v 8)

• Anonym (WM)

Vad är det ni vill ha hjälp med, mer specifikt? Om det gäller ultraljud så är nog det enda ni kan göra att vänta till vecka 8 för att se hur läget är. Man kan inte se något säkert innan dess. Det är väl tyvärr ganska sannolikt att hon haft ytterligare ett tidigt missfall om hon blött som en mens i den veckan, men det finns också de som blöder fast graviditeten fortgår. I så fall kan man se det i vecka 8. 

Om hon mår fysiskt dåligt så kan man ju åka till gynakuten om det är så att hon har ont och blöder kraftigt, eller har ont + feber osv. Det går att åka in för det oavsett om man är gravid eller ej. Men det blir ju främst om hjälp med hennes egen hälsa i så fall, och koll om något är fel (t.ex. utomkvedshavandeskap). Det finns ju tyvärr ändå inget att göra annat än det, eftersom det inte finns några behandlingar som kan hjälpa att förhindra ett pågående missfall. Gynakuten tar däremot inte emot pga småblödningar eller oro.

• Anonym (N)
    Anonym (Hanna) skrev 2022-08-19 14:43:51 följande:

Fast anledningen till att man inte gör någonting innan vecka 8 är för att man inte kan se hjärtaktivitet så tidigt som vecka 5 eller 6. Så man går på ett besök helt i onödan. Ni kommer inte veta varken ut eller in även efter ett besök. Blöder hon nu så ska man ta nya gravtest om någon/några veckor och se om det fortfarande är positivt. 

Fast man kan ju behöva utesluta utomkvedshavandeskap.. Jag har behövt kolla upp det 2 gånger när jag var gravid , fick tidigt missfall ena gången och andra var när jag väntade tredje barnet.. Då hade jag iförsej inte blödningar utan ont på sidan , det visade sig att det berodde på en gulkroppscysta som hade spruckit båda gångerna.
    Det var i vecka 5-6 och det stämmer att man inte såg tillräckligt mycket .. första gången (som slutade med mf) tog de blodprov och kollade HCG, andra gången såg de lite mer och sen syntes hjärtslag vid återbesöket :)

Men vet inte om små blödningar är tillräckligt för att de ska misstänka utomkveds? 
  • mammatill6
    Anonym (N) skrev 2022-08-19 15:22:08 följande:
    Fast man kan ju behöva utesluta utomkvedshavandeskap.. Jag har behövt kolla upp det 2 gånger när jag var gravid , fick tidigt missfall ena gången och andra var när jag väntade tredje barnet.. Då hade jag iförsej inte blödningar utan ont på sidan , det visade sig att det berodde på en gulkroppscysta som hade spruckit båda gångerna.
    Det var i vecka 5-6 och det stämmer att man inte såg tillräckligt mycket .. första gången (som slutade med mf) tog de blodprov och kollade HCG, andra gången såg de lite mer och sen syntes hjärtslag vid återbesöket :)

Men vet inte om små blödningar är tillräckligt för att de ska misstänka utomkveds? 
    Då skulle ju alla tidiga missfall behöva undersökas 
  • Anonym (WM)
    Anonym (N) skrev 2022-08-19 15:22:08 följande:

Det ska nog till något mer än småblödningar, t.ex. smärta, feber, illamående osv för att det ska undersökas innan vecka 8. Det är så otroligt vanligt med tidiga missfall (har själv haft två) och gynakuten där jag bor skriver till och med uttryckligen att de inte tar in patienter på grund av småblödningar och oro. Men man ska självklart vara vaksam om man börjar må sämre, för utomkvedshavandeskap är ju jättefarligt om man inte åtgärdar det!

Känner med dig trådstartaren (och partner), även om det inte finns mycket medicinsk anledning, eller hjälp att få så vill man ju veta och väntan till UL i vecka 8 är jobbig. Ett tips är att hcg normalt sett går ner om blödningen var ett missfall, så för att få lite indikation innan vecka 8 kan ni ju ta ett test och se om det fortfarande visar starkt när det gått några dagar efter blödningen.
  • Anonym (N)
    mammatill6 skrev 2022-08-19 15:24:39 följande:
    Då skulle ju alla tidiga missfall behöva undersökas 
    Jo egentligen.. jag vet faktiskt inte vad som krävs för att de ska misstänka det men båda de gångerna jag kollade misstänkte de det först ..det kanske är mest om man har ont och speciellt ont mot sidan (som jag hade pga sprucken cysta). Men utomkvedshavandeskap kan ju också ge blödningar så jag vet faktiskt inte. 
  • Anonym (N)
    Anonym (WM) skrev 2022-08-19 17:00:33 följande:
    Det ska nog till något mer än småblödningar, t.ex. smärta, feber, illamående osv för att det ska undersökas innan vecka 8. Det är så otroligt vanligt med tidiga missfall (har själv haft två) och gynakuten där jag bor skriver till och med uttryckligen att de inte tar in patienter på grund av småblödningar och oro. Men man ska självklart vara vaksam om man börjar må sämre, för utomkvedshavandeskap är ju jättefarligt om man inte åtgärdar det!

Känner med dig trådstartaren (och partner), även om det inte finns mycket medicinsk anledning, eller hjälp att få så vill man ju veta och väntan till UL i vecka 8 är jobbig. Ett tips är att hcg normalt sett går ner om blödningen var ett missfall, så för att få lite indikation innan vecka 8 kan ni ju ta ett test och se om det fortfarande visar starkt när det gått några dagar efter blödningen.

Ja så är det nog.. VUL så tidigt kan ju också göra så man blir mer orolig om inte hjärtat syns än, det är ju lite olika exakt när det börjar synas.
    Gjorde ju som sagt VUL tidigt med mitt tredje barn pga smärta , min mens hade strulat så visste inte exakt hur långt gången jag var men nu efteråt vet jag att jag var i vecka 5+9 eller 6+0 och då syntes inga hjärtslag ., några dagar senare syntes det men jag blev såklart väldigt orolig, nästan ännu mer än innan. 

Så TS tyvärr kanske det är bäst att vänta lite längre iallafall. Men förstår att det är jobbigt .. och får hon väldigt ont borde ni åka in. Lycka till! 

• Anonym (1177)

Om hon blöder "normal" mängd så gör man inte så mycket men självklart skulle man behöva kolla om det är ett missfall så man vet om allt är uttömt sen, så hon slipper komplikationer. Om hon blöder kraftigt skulle det vara akuten som gäller, alltså då pratar vi stora mängder men den gränsen kan 1177 berätta för er om.

• Anonym (Vad)

vad är det ni vill ha för hjälp? Om missfallen inte är extrema behövs ju ingen hjälp. Efter 3 bekräftade missfall kan man få missfallsutredning. Då är det också lättare att få tidiga ul, dvs runt V8.

Gynakuten i gbg var fantastiska när jag åkte in efter mitt missfall. Otroligt omhändertagande och allt kollades upp ordentlig. hade missfall i v.11 och blödde så kraftigt att jag kände att nu klarar jag inte att blöda mer. Åkte in 3 dar senare och blev inlagd och fick blod och hjälp att få ut det sista. Så måste nog säga att vården är fantastisk när man behöver den.

Svar på tråden Hjälp innan 8:e veckan?