• Anonym (hemmavid)

Hur mycket el skulle jag spara på att mikra matlådor?

Ursäkta denna typ punktlista, men jag har svårt att förklara hur jag tänker annars.

Jag är sjukpensionär och därmed hemma hela dagarna.
    Dvs, frukost, lunch, middag och ev övriga måltider hemma.
    Jag lagar mat på spisen och/eller i ugnen 2 ggr per dag, särskilt på vintern.
    Det är en "gammal" klassisk spris/ugn med gjutjärnsplattor och har inte ens varmluftsugn. Hyreslägenhet så kan inte byta själv. Har ändå inte råd.
    Jag vet inte hur mycket spisen drar egentligen, men på en likadan spis fast nyare modell på Elgiganten står det att den plattan jag avnäder oftast drar 1500 watt (jag antar att de menar i timmen?) så kan vi använda det som riktmärke kanske? Det står inte  vad ugnen drar.
    Matlagning för mig tar mellan 20 och 90 minuter per gång men kanske i snitt 40 minuter?
    Jag har just nu ingen micro alls, så rester värms på spisen eller i ugnen.
    Micron jag kan tänka mig att ev köpa drar 800 w.

Säg att jag skulle laga mat på spisen/i ugnen 2-.3 gånger i veckan istället, en av gångerna lite längre tid för ett storkok, säg 2-.3 timmar, och använda en micro istället för resten, skulle jag spara el på det? Hur mycket, ungefär? Jag är så dålig på matte nuförtiden pga hjärnan inte orkar med.

Jag skulle bli jättetacksam om någon kan hjälpa mig med detta.

• Svar på tråden Hur mycket el skulle jag spara på att mikra matlådor?
  • Anonym (Matglad)

Kör du mikron 10 minuter per dag blir det ungefär 0,5 kwh per dag. Dvs en krona eller två.

Kör du ugnen så är det mest att komma upp i värme som kostar. Har man väl kommit upp i temperatur så drar ugnen inte så mycket el. (Plattorna på spisen är inte lika bra på att hålla värmen.)

Hur lång tid tar det att värma rester på platta eller i ugn? Det lär aldrig gå snabbare än mikron. Mikron har dessutom lägre effekt.

Jag skulle gissa att du tjänar in kostnaden för en billig mikro på högst ett år, men antagligen bara ett halvår.

• Anonym (hemmavid)
    Anonym (Matglad) skrev 2022-08-19 20:44:34 följande:

Kör du mikron 10 minuter per dag blir det ungefär 0,5 kwh per dag. Dvs en krona eller två.

Kör du ugnen så är det mest att komma upp i värme som kostar. Har man väl kommit upp i temperatur så drar ugnen inte så mycket el. (Plattorna på spisen är inte lika bra på att hålla värmen.)

Hur lång tid tar det att värma rester på platta eller i ugn? Det lär aldrig gå snabbare än mikron. Mikron har dessutom lägre effekt.

Jag skulle gissa att du tjänar in kostnaden för en billig mikro på högst ett år, men antagligen bara ett halvår.

Tack fär svaret. När jag värmer rester tar det mellan 10 och 15 minuter ungefär. Kanske lite snabbare ibland, det beror på vad det är.
  • Anonym (Matglad)

Jag vet inte hur jag räknade nyss. Mikron är mycket billigare än 0,5 kwh per dag.

10 minuter a 800w blir ju 800 / 6 = 133 watttimmar, dvs 0,13 kwh. Vad betalar du för elen, dvs vad är kostnaden för 1 kwh?

Dela det med 7,5 så får du dagskostnaden för mikrons 10 minuter.

Min slutsats gäller dock fortfarande, du tjänar rätt snabbt in kostnaden för en billig mikro.

Svar på tråden Hur mycket el skulle jag spara på att mikra matlådor?