• villvaraanonymtack

Jobba som bagare?

Hej!
    Har funderat lite till och från på utbilda sig till bagare, har några frågor om det finns någon här som arbetar som det.

1.  Innan utbildning hur mycket förkunskap/erfarenhet av bakning bör man ha?

2. Hur är arbetstiderna?

3. Vad har man för lön?

4. Kan man t.e.x. som vegan avstå från baka med animaliska produkter eller kommer man behöva göra det ändå?

• Svar på tråden Jobba som bagare?
  • callmepreggoornot

Klart du inte kan neka att arbeta med animaliska produkter i ett bagerijobb eller på en utbildning där ni ska lära er hantera just vanliga råvaror :) Du kan säkert ta hjälp av kursare att smaka av men går inte att förlita sig på att de alltid är tillgängliga.

• Haipodai

Hej

Jag utbildade mig till bagare/konditor för några år sen och kan besvara dina frågor, även om jag fortfarande inte jobbar som det.

1. Du behöver inga förkunskaper om du söker in till komvux. Dock är det en stor fördel och du har enkelt att lära och fallenhet för det estetiska.

2. Tidiga morgnar (trodde det var allmänt känt?). Vanligt att jobba 04:30-12.

3. Inte så jättebra. Runt 25 000 för heltid, men inte säkert att du ens hittar en heltidstjänst. De flesta tjänster ligger på 80% ca.

4. Väldigt tveksamt om de kommer gå med på det. Animaliska produkter ingår, så är det bara. Annars får du söka jobb på något special-bageri
Svar på tråden Jobba som bagare?