• Anonym (Erica)

Vilket av de här två namnförslagen?

Jag la upp en tråd och vill bara dubbelkolla vad ni tycker om de här två namnkombinationerna till tvillingflickor. Flickorna är beräknade i slutet av sep och vi vill ha två namn med samma stil men vi är lite osäkra. Vilket av dessa två alternativ är bäst ihop stilmässigt? 

Ellie och Elise 

Ellen & Elise 

• Svar på tråden Vilket av de här två namnförslagen?
  • trollhona
    Anonym (Erica) skrev 2022-08-22 11:47:53 följande:

Ja vi gillar ju både Elise och Ellen men det är tydligen samma namn enligt vissa ? 

Tycker du att alla namnen är jättefina och fungerar väl eller syftade du endast på just Ellen & Elise? 

Tack för gratulationen:) 

Elise och Ellen är inte samma namn, Jag tycker bägge de namnen är fina och gångbara, passar bra i rådande namntrend och fungerar överallt.
    Ellie har för mycket smeknamnsfaktor för mig, det känns inte som ett "riktigt" namn om jag ska uttrycka det så. Eftersom ni är särskilt förtjusta i Elise så skulle jag välja ett namn som sticker ut med i kontrasten, vilket Ellen gör, men inte Ellie.
    Fler alternativ i den fornnordiska namnfloran är som sagt 
    Elise & Elvy
    Elise & Eivor
    Elise & Eira
  • Anonym (tvillingförälder)
    Anonym (Erica) skrev 2022-08-20 21:29:09 följande:
    Vilket av de här två namnförslagen?

Jag la upp en tråd och vill bara dubbelkolla vad ni tycker om de här två namnkombinationerna till tvillingflickor. Flickorna är beräknade i slutet av sep och vi vill ha två namn med samma stil men vi är lite osäkra. Vilket av dessa två alternativ är bäst ihop stilmässigt? 

Ellie och Elise 

Ellen & Elise 

Orkade inte läsa hela tråden.

För mig är namnen alldeles för lika varandra. Det kommer att vara tillräckligt mycket "Piff & Puff" ändå utan att även namnen låter väldigt lika. Jag har tvillinggrabbar själv så jag har redan gått igenom processen. 

Om det prompt ska vara namn på E, ta två väldigt olika E-namn då istället för två som i detta fall (oavsett vilken kombo ni väljer) väldigt lika.

Om tjejerna dessutom kommer att vara väldigt lika utseendemässigt så kommer det vara ännu svårare för omgivningen att göra skillnad på dem. Mina grabbar har helt olika namn (men som ändå finns under samma tidsepok bakåt i tiden), med två olika begynnelsebokstäver, och ändå har andra svårt att särskilja dem. Vet inte hur många gånger i förskolan vi satt på utvecklingssamtal och undrade om pedagogen verkligen pratade om rätt barn nu. Numera går de i skolan och inte i samma klass så det är ingen tvekan om att det är rätt barn
  • fluu
    Anonym (Erica) skrev 2022-08-21 23:45:14 följande:
    Fungerar de bra ihop stilmässigt? Alltså ungefär lika gamla namn? 
    Det beror ju lite på vad man menar med stil och r de varit poppis,  men det korta svaret är ändå ja. 
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Erica)
    fluu skrev 2022-08-22 19:48:53 följande:
    Det beror ju lite på vad man menar med stil och r de varit poppis,  men det korta svaret är ändå ja. 
    Tack för svar! 
  • FridaFox
    Anonym (Erica) skrev 2022-08-22 10:32:58 följande:
    Beklagar att du har så mycket aggressioner inom dig att något så löjligt som namn gör dig så otrevlig. Glad att jag inte har någon som dig i min närhet. Fy
    Den enda i den här tråden som är otrevlig och full av aggressioner är ju du. Hoppar på någon bara för att hon tycker att namnen är tråkiga, som dessutom gör det med glimten i ögat. Hade tusen gånger hellre haft någon som hon i min närhet än dig. Fy.
  • Anonym (Erica)
    FridaFox skrev 2022-08-22 21:43:48 följande:
    Den enda i den här tråden som är otrevlig och full av aggressioner är ju du. Hoppar på någon bara för att hon tycker att namnen är tråkiga, som dessutom gör det med glimten i ögat. Hade tusen gånger hellre haft någon som hon i min närhet än dig. Fy.
    Ber om ursäkt att du tog åt dig  
  • FridaFox
    Anonym (Erica) skrev 2022-08-22 22:11:27 följande:
    Ber om ursäkt att du tog åt dig  
    Fokusera din energi på att hitta lite lugn och trygghet i dig själv istället, så blir det säkert bra. Glad
  • Anonym (Erica)
    FridaFox skrev 2022-08-22 22:17:51 följande:
    Fokusera din energi på att hitta lite lugn och trygghet i dig själv istället, så blir det säkert bra. Glad
    Men gud, du är ju samma person som Anonym (E?) som hittade på att hon heter Maria. Vem skulle annars ens orka lägga energi på det här. Trött man blir. 
  • FridaFox
    Anonym (Erica) skrev 2022-08-22 23:15:10 följande:
    Men gud, du är ju samma person som Anonym (E?) som hittade på att hon heter Maria. Vem skulle annars ens orka lägga energi på det här. Trött man blir. 
    Nej, tror inte att jag är schizo i alla fall.
    Nyfiken dock, varför tror du att hennes namn var påhittat? Vad tror du hon heter egentligen? Sofia? Matilda? Viktualia? Rullgardina?

• Anonym (Erica)
    trollhona skrev 2022-08-22 13:23:29 följande:
    Elise och Ellen är inte samma namn, Jag tycker bägge de namnen är fina och gångbara, passar bra i rådande namntrend och fungerar överallt.
    Ellie har för mycket smeknamnsfaktor för mig, det känns inte som ett "riktigt" namn om jag ska uttrycka det så. Eftersom ni är särskilt förtjusta i Elise så skulle jag välja ett namn som sticker ut med i kontrasten, vilket Ellen gör, men inte Ellie.
    Fler alternativ i den fornnordiska namnfloran är som sagt 
    Elise & Elvy
    Elise & Eivor
    Elise & Eira
    Tack! Vad menar du med ?ett namn som sticker ut med i kontrasten? ? 
  • FridaFox
    Anonym (Erica) skrev 2022-08-22 23:15:10 följande:
    Måste faktiskt dessutom fnissa åt att du har så himla svårt för alla som inte stryker dig medhårs. I en diskussion som handlar om något så löjligt som namn.
  • Anonym (Erica)
    FridaFox skrev 2022-08-22 23:22:22 följande:
    Nej, tror inte att jag är schizo i alla fall.
    Nyfiken dock, varför tror du att hennes namn var påhittat? Vad tror du hon heter egentligen? Sofia? Matilda? Viktualia? Rullgardina?
    Jag tror hon heter Frida. 
  • FridaFox
    Anonym (Erica) skrev 2022-08-22 23:24:39 följande:
    Jag tror hon heter Frida. 
    Okej. Snyggt namn!
  • Anonym (Erica)
    FridaFox skrev 2022-08-22 23:25:56 följande:
    Okej. Snyggt namn!
    Nu är jag 100% säker på att det är du som även skrivit som Anonym (E?) Maria a.k.a. Frida a.k.a. fnisset. Kvällens stora fniss är du  
  • FridaFox
    Anonym (Erica) skrev 2022-08-22 23:29:42 följande:
    Nu är jag 100% säker på att det är du som även skrivit som Anonym (E?) Maria a.k.a. Frida a.k.a. fnisset. Kvällens stora fniss är du  
    Gud vad härligt att du får skratta, det unnar jag dig verkligen! Måste ha varit länge sedan. Visst känns det skönt?
  • Anonym (Erica)
    FridaFox skrev 2022-08-22 23:32:38 följande:
    Gud vad härligt att du får skratta, det unnar jag dig verkligen! Måste ha varit länge sedan. Visst känns det skönt?
    Så du är schizo ändå  
  • FridaFox
    Anonym (Erica) skrev 2022-08-22 23:35:51 följande:
    Så du är schizo ändå  
    Nej, men jag har inget behov av att argumentera med dig om min identitet. Du får tro vad du vill, det är ju inget som stör mig. Mina barn tror att killen på Ica och Alex i Sommarlov är samma person och det är ju ingen större skada skedd där heller.
  • Anonym (Erica)
    FridaFox skrev 2022-08-22 23:40:29 följande:
    Nej, men jag har inget behov av att argumentera med dig om min identitet. Du får tro vad du vill, det är ju inget som stör mig. Mina barn tror att killen på Ica och Alex i Sommarlov är samma person och det är ju ingen större skada skedd där heller.
    Haha!  
  • trollhona
    Anonym (Erica) skrev 2022-08-22 23:23:19 följande:
    Tack! Vad menar du med ?ett namn som sticker ut med i kontrasten? ? 
    Att Ellie (som är et smeknanm) inte står i kontrast med Elise, det är lite som att döpa dem till Ellie och Ellie, eftersom det finns en viss sannolikhet att hon får Ellie som smeknamn av kompisarna. Ellen är dock ett etablerat riktigt namn, och därmed får de två olika namn.
  • Xenia
    Anonym (Erica) skrev 2022-08-22 11:47:53 följande:

Ja vi gillar ju både Elise och Ellen men det är tydligen samma namn enligt vissa ? 

Tycker du att alla namnen är jättefina och fungerar väl eller syftade du endast på just Ellen & Elise? 

Tack för gratulationen:) 

Elise och Ellen är inte "samma namn" men de kan låta för lika ändå, eftersom bägge börjar på EL.

Elise kommer av Elisabet och Ellen av Elena/Helena.
Svar på tråden Vilket av de här två namnförslagen?