• yayho

    Skiftjobb - hur göra?

    Hej!

    Behöver tips.

    Jag och ex har haft varannan vecka med vår 9-åring. Jag har en ny partner och vi har ytterligare ett barn.

    Vi har haft varannan vecka gällande 9-åringen och det har funkat jättebra för oss och framför allt honom.



    Nu har 9-åringens pappa fått nytt jobb. 2-skift som med olika dagar i en period på fem veckor. Jag jobbar kontorstid och min nya sambo jobbar nätter vardagar och varannan helg. Vi har, när vi hade varannan vecka, haft att min sambo har sin lediga helg när 9-åringen är hos oss så vi kan umgås och hittade på saker hela familjen.

    Till problemet. Hur tusan får vi ihop ett umgängesschema med 9-åringens pappa? Sonen har uttryck att han vill fortsätta med varannan vecka så långt det går. Vilket jag och min sambo också vill. Och att vi har sonen när hans pappa jobbar och så får han kanske tilllbaka någon dag på vår vecka. 



    9-åringens pappa tycker istället att han ska ha sonen alla dagar han är ledig. Och han är ledig väsentligt mycket mer än oss. Han motiverar det med att han inte hinner göra något med 9-åringen, inte ens fast han kan hämta honom efter skolan 13 och de har stor del av dagen kvar. Hans pappa har gjort ett schema som innebär att vi får 3 helger med 9-åringen varav EN när min sambo är ledig på 6 veckor. Så vi har två dagar på 6 veckor ledig tillsammans


     


    Känns som att hans pappa vill ha ett liv som motsvarar ensam vårdnad där han jobbar och har sonen varje dag när han inte gör det. Vi får fem dagar mindre än honom då per månad. Sen i nästa andetag säger han att han kan ha sonen på fritids till 17  fast han är ledig så han ?hinner göra saker.? 

    Så - är det någon som har ett ex med tvåskift där schema för olika under fem veckor som har ett bra tupplägg utan att det blir för hattigt och att barnet får vara ungefär lika mycket? 

  • Svar på tråden Skiftjobb - hur göra?
  • Mortiscia80

    Svårt att ge en bra lösning om man inte ser exets schema men självklart ska han inte ha sonen varje dag han är ledig, det är samma för alla föräldrar att man inte alltid har barnen då. Dagarna ska vara ungefär jämnt fördelade, helgerna ska vara ungefär jämnt fördelade. Vad din sambo gör, hur han är ledig osv spelar ingen roll, även om det så klart vore trevligt om det passade in även där, men det kan man inte räkna med.

    Så börja med att lägga fram exets schema och titta på hur pass mycket ni fortfarande kan ha "typ" varannan vecka, dvs en vecka kanske han har sonen fem dagar istället för sju, hans dagar kanske måste börja på en annan veckodag ibland osv.

  • snöblask

    Jättesvårt att svara på. Men jag tycker att ni måste ta bort din sambos schema ur ekvationen. Om det funkar att ni alla är lediga samtidigt se det som en bonus. Din sons behov först och att få ihop hans behov med hur du och ditt ex jobbar är svårt nog. Jag hade aldrig gått med på fem dagar mindre dock. Och det måste ju också vara någon struktur så att ert barn kan förstå när han ska vara hos pappa och när han ska vara med mamma. 

  • yayho

    Tack för svar!

    man kan absolut göra ett fem-veckors schema men det blir nog inte så strukturerat. Hans schema kan se ut såhär:

    Vecka 1: Jobb mån-tis 6-18. Ledig resten av veckan.
    vecka 2: Jobb må-tis 6-18, ons-tors 18-06. Ledig resten av veckan.
    vecka 3: jobbar fre-lö-sön 06-18.
    (Obs endast exempel, kan inte riktigt schemat).

    Det går absolut att förbise när sambon jobbar. Bara så typiskt när han lagt sitt schema så han får träffa 9-åringen  (de är väldigt nära varandra och han kallar även min sambo för pappa).

    Jag och 9-åringens pappa har en bra relation så det är inget sånt, men känner mig ändå irriterad när vi genom alla år ställt upp då han byter jobb med olika tider, han får träffa sonen extra om han jobbat, vi ställer upp om han behöver jobba extra osv. Och nu när han har ett jobb som vi behöver hjälpas åt för att få till ett bra schema så får man höra att han inte får nog med tid med sonen - men kommer lämna honom på fritids långa dagar fast han är ledig. Att det inte är ?hans problem? att vi inte kommer kunna göra något som familj. Att han får 70% av dagarna vara är så men att han kan vara ?flexibel? (men Vem vill be om dagar med sitt barn helt oplanerat)?

    Sen är det ju mycket bakomliggande också som spelar in. Att han har i perioder varit En bättre pappa när han fått ha sonen färre dagar (har diagnoser och dåligt tålamod ibland) men nu känns det som att det är lite hans grej Att sätta sig över oss och bara bestämma hur det ska vara. 

  • Mortiscia80

    Med de där tiderna behöver ni inte fundera på att anpassa er mot exets schema särskilt mycket, bara att han så klart inte kan ha pojken när han jobbar natt, men det kanske inte är alltför ofta. Beroende på hur ofta det är och hur många dagar kanske ni som sagt måste ha "veckor" som inte är sju dagar utan ca fem istället så det täcker bra över exets nattskift, eller att han faktiskt får mindre tid med sonen snarare än mer så att han träffar sonen mindre under de veckor han jobbar natt. Det finns lösningar.

  • Mortiscia80

    Jag förstår att det bara var ett exempel men om han jobbar så lite natt menar jag att det inte borde vara ett problem.

  • yayho

    Jag kollade nu hans schema. Hälften av passen är natt. Problemet när han jobbar dag och börjar 06 så åker han så han är på jobbet 05.30 innan fritids ens öppnat. Och åker som sagt från jobbet 18 när fritids stängt. Så han kan som inte ha sonen öht när han jobbar?.. 

  • yayho

    Här är hans schema:


    Vecka 1


    Måndag 6-18


    Tisdag 6-18


    Onsdag 18-06


    Torsdag 18-06


    Fredag Ledig


    Lördag Ledig 


    Söndag Ledig


     


    Vecka 2


    Måndag Ledig


    Tisdag Ledig


    Onsdag 6-18


    Torsdag 6-18


    Fredag 6-18


    Lördag Ledig 


    Söndag Ledig


     


    Vecka 3


    Måndag Ledig 


    Tisdag Ledig 


    Onsdag Ledig


    Torsdag Ledig 


    Fredag 18-06


    Lördag 18-06


    Söndag 18-06


     


    Vecka 4


    Måndag Ledig 


    Tisdag Ledig


    Onsdag Ledig


    Torsdag Ledig


    Fredag Ledig


    Lördag 6-18


    Söndag 6-18


     


    Vecka 5


    Måndag 18-06


    Tisdag 18-06


    Onsdag Ledig


    Torsdag Ledig


    Fredag Ledig


    Lördag Ledig


    Söndag Ledig

  • Mortiscia80
    yayho skrev 2022-08-21 10:18:02 följande:

    Jag kollade nu hans schema. Hälften av passen är natt. Problemet när han jobbar dag och börjar 06 så åker han så han är på jobbet 05.30 innan fritids ens öppnat. Och åker som sagt från jobbet 18 när fritids stängt. Så han kan som inte ha sonen öht när han jobbar?.. 


    Han kan prata med sin chef om att justera arbetstiderna så att han kan hämta/lämna på fsk. Å andra sidan ser jag inga som helst problem med att han har sonen på sina hellediga dagar bara. Han har genomgående 5-6 dagar ledigt i rad, dvs fullt möjligt att lägga hans dagar där och de dagar han jobbar är sonen hos dig. Problemet löst.
  • yayho

    Tycker du det? Att han ska ha sonen 21 dagar och vi 14? Jag tycker ju inte det. Det säger ju mammahjärtat lite emot. Och då blir det ju även att han och hans lillebror får vara väldigt lite med varandra. 

    Sen kanske jag är färgad när jag vet att det ?stabila? hemmet är hos oss. Både ekonomiskt, värderingsmässigt, det är här rutiner och regler finns. så visst, men att vi ska eftersträva 50/50 tycker jag är en självklarhet för sonen. 

  • Osäkertjejhon

    Kanske nåt sånt här? Då hr ni ungefär lika många dagar kanske. Plus han har några dagar utan barnet ledig som han kan göra ärenden på.



    Vecka 1 -detta är din vecka hela veckan. 



    Måndag 6-18



    Tisdag 6-18



    Onsdag 18-06



    Torsdag 18-06



    Fredag Ledig



    Lördag Ledig 



    Söndag Ledig



     



    Vecka 2



    Måndag Ledig-pappadagar 



    Tisdag Ledig-pappadagar (går till mamma på kvällen)



    Onsdag 6-18 mamma



    Torsdag 6-18 mamma



    Fredag 6-18 mamma



    Lördag Ledig -pappadagar



    Söndag Ledig-pappadag



     



    Vecka 3



    Måndag Ledig -pappadag



    Tisdag Ledig -pappadag



    Onsdag Ledig-mamma



    Torsdag Ledig -mamma



    Fredag 18-06-mamma



    Lördag 18-06-mamma



    Söndag 18-06-mamma



     



    Vecka 4



    Måndag Ledig -mamma



    Tisdag Ledig-pappa



    Onsdag Ledig-pappa



    Torsdag Ledig-pappa



    Fredag Ledig-pappa



    Lördag 6-18-mamma



    Söndag 6-18-mamma



     



    Vecka 5



    Måndag 18-06-mamma



    Tisdag 18-06-mamma



    Onsdag Ledig-pappa



    Torsdag Ledig-pappa



    Fredag Ledig-pappa



    Lördag Ledig-pappa



    Söndag Ledig-pappa

  • yayho

    Tack för svar ändå! Man ser ju ofta allt från sin egna bubbla.Skrattande

    tror inte han kan justera arbetstiderna, han jobbar på ett arbete där man byter av varandra och han har inte fast jobb. 

  • Ellie

    Det får ju bli något i stil med:
    V1: ni har sonen
    V2: han har sonen
    V3: ni har sonen
    V4: han har sonen - men ni får ta helgen.
    V5: ni har sonen - men han får helgen.

    De dagar han jobbar länge får han lösa ev med hjälp av er om det är ok, tex att han lämnar hos er innan kl6 om fritids inte är öppet då, och antingen om sonen går hem slv ett par timmar på em eller är hos er till pappan hämtar.

    Om pappan ska ha alla lediga dagar blir det ett väldigt hattande för sonen.

  • snöblask
    yayho skrev 2022-08-21 10:27:54 följande:

    Här är hans schema:


    Vecka 1


    Måndag 6-18 mamma


    Tisdag 6-18 mamma


    Onsdag 18-06 mamma


    Torsdag 18-06 mamma


    Fredag Ledig mamma 


    Lördag Ledig  pappa


    Söndag Ledig pappa


     


    Vecka 2


    Måndag Ledig pappa 


    Tisdag Ledig pappa


    Onsdag 6-18 mamma


    Torsdag 6-18 mamma 


    Fredag 6-18 mamma 


    Lördag Ledig  mamma 


    Söndag Ledig mamma


     


    Vecka 3


    Måndag Ledig pappa


    Tisdag Ledig pappa 


    Onsdag Ledig pappa 


    Torsdag Ledig pappa 


    Fredag 18-06 mamma


    Lördag 18-06 mamma 


    Söndag 18-06 mamma


     


    Vecka 4


    Måndag Ledig pappa


    Tisdag Ledig pappa 


    Onsdag Ledig pappa 


    Torsdag Ledig pappa 


    Fredag Ledig pappa 


    Lördag 6-18 mamma 


    Söndag 6-18 mamma 


     


    Vecka 5


    Måndag 18-06 mamma


    Tisdag 18-06 mamma 


     

    Onsdag Ledig pappa 


    Torsdag Ledig pappa 


    Fredag Ledig pappa 


    Lördag Ledig pappa 


    Söndag Ledig pappa


     Då har du 17 dagar och pappan 18 dagar. Sen kanske det upplevt hattigt?
  • Mortiscia80
    yayho skrev 2022-08-21 10:46:30 följande:

    Tycker du det? Att han ska ha sonen 21 dagar och vi 14? Jag tycker ju inte det. Det säger ju mammahjärtat lite emot. Och då blir det ju även att han och hans lillebror får vara väldigt lite med varandra. 

    Sen kanske jag är färgad när jag vet att det ?stabila? hemmet är hos oss. Både ekonomiskt, värderingsmässigt, det är här rutiner och regler finns. så visst, men att vi ska eftersträva 50/50 tycker jag är en självklarhet för sonen. 


    Nej, det är inte vad jag säger. Ni kan förlägga dagarna så han inte har på ALLA lediga dagar utan att det är mer jämnt men att NÄR han har sina dagar så ligger de på hans hellediga. T ex kan han ju behöva ett dygn efter nattskiftet för att få tillbaka dygnsrytmen.
Svar på tråden Skiftjobb - hur göra?