• Anonym (Lyrica)

Är det verkligen bara utsättningssymptom? (Lyrica)

Jag har tagit Lyrica i ca 6-7 år. Har inte höj dosen sedan insättningen och allt har gått bra. Nu håller jag på att sätta ut den, tog sista tabletten för några dagar sedan och jag har aldrig mått så dåligt. 

Jag är arg och irriterad, skulle helst vilja kasta något i golvet samtidigt är jag deprimerad och får anstränga mig hårt för att inte bara ligga i sängen. Minsta lilla motgång känns som att någon dött, jag får bokstavligt talat sätta mig ner och djupandas. Jag har sprängande huvudvärk hela tiden och svettvallningar. 

Är det verkligen bara Lyrican som gör det här? När går det över? Ska ringa läkaren imorgon men vill höra från de som har erfarenhet. 

• Svar på tråden Är det verkligen bara utsättningssymptom? (Lyrica)
  • Anonym (Lyrica)
    MsM84 skrev 2022-08-21 19:54:47 följande:

Har du trappat ner dosen eller slutat tvärt?

Jag trappade ner från 150mg per dag (två doser) till 75 mg/dag (en dos) och slutade tvärt efter det. (75mg är en hyfsat låg dos, maxdosen är 600mg/dag) 
  • Anonym (X)
    Anonym (Lyrica) skrev 2022-08-21 19:59:42 följande:
    Jag trappade ner från 150mg per dag (två doser) till 75 mg/dag (en dos) och slutade tvärt efter det. (75mg är en hyfsat låg dos, maxdosen är 600mg/dag) 
    Du bör nog trappa ner med 25 mg i taget?.

Hur hög dos åt du?
    Vad åt du det för?
  • Anonym (Doktorinnan)

Lyrica/Pregabalin är beroendeframkallande, du har abstinens helt enkelt.

• Anonym (Lyrica)
    Anonym (Doktorinnan) skrev 2022-08-21 20:29:55 följande:

Lyrica/Pregabalin är beroendeframkallande, du har abstinens helt enkelt.

Kanske men jag känner inget sug. 
    Anonym (X) skrev 2022-08-21 20:24:08 följande:

Hur hög dos åt du?
    Vad åt du det för?

Jag tog 200 mg (per dag) från början. Försökte sluta för något år sedan men kom bara ner till 150 mg. Tog den för ångest. 

• Anonym (X)
    Anonym (Lyrica) skrev 2022-08-21 20:41:59 följande:

Kanske men jag känner inget sug. 
    Anonym (X) skrev 2022-08-21 20:24:08 följande:

Hur hög dos åt du?
    Vad åt du det för?

Jag tog 200 mg (per dag) från början. Försökte sluta för något år sedan men kom bara ner till 150 mg. Tog den för ångest. 

Men varför ska du sluta med den?
    Äter du nån annan medicin samtidigt?
  • Anonym (Lyrica)
    Anonym (X) skrev 2022-08-21 20:51:32 följande:
    Men varför ska du sluta med den?
    Äter du nån annan medicin samtidigt?
    Den är narkotikaklassad och min läkare tycker inte det är bra att äta slentrianmässigt under flera år (vilket är vettigt) Jag har en depression i grunden och har bytt antidepressiv medicin så jag har inte lika stort behov av Lyrica längre.  
Svar på tråden Är det verkligen bara utsättningssymptom? (Lyrica)