• LindaKarolin

    Frågor om spontant idrottande!

    Hej alla!
    Jag har en önskan att kunna utöva idrott i form av fotboll och innebandy på ett flexibelt och prestigelöst sätt. Jag vill inte gå med i en förening och behöva boka upp mig för ett helt halvår framöver! Det går inte att få ihop! Enda alternativet verkar vara att gå till tråkiga gym och springa på rullbandet om man vill ha en träningslösning som är flexibel och anpassad till ett vanligt liv.

    Har ni erfarenhet av spontant idrottande i erat liv? Hur lyckades ni hitta ett gäng i lämplig nivå som ville sporta med er? Eller vill ni också hitta en lösning för att idrotta mer flexibelt och pretentionslöst??

  • Svar på tråden Frågor om spontant idrottande!
  • amazonia

    Att ta med några arbetskamrater/vänner från arbete/skola och hitta på något kul är väl mitt förslag utan att veta något om din situation. Jag skulle väl höra om någon ville hänga med på något om jag skulle göra något spontant. Om ingen ville följa med skulle jag väl få fara iväg själv. Jag själv började med kampsport för ett tag sen, men det klart vill du inte gå med i en förening eller liknande så går ju det bort. Lycka till att hitta något sätt att lösa det i alla fall.

  • Anonym (Lina)

    Lite mer udda sporter har ofta prova på-grejer några gånger per år. Jag har varit på sup-yoga, roller derby, ridning, poledance. Men visst, det är ju styrd tid och bara ibland.

    Pass på tex friskis finns ju många olika. Blir mer varierat och i grupp än att nöta på gymmet.

    Men bollsport lite spontant är väl svårare antar jag. Jag har gjort lite med kompisgänget men det gäller ju att nån drar. Vi har några lärare som brukar få låna gympasalar lite spontant iaf.

  • Anonym (Svårt)
    LindaKarolin skrev 2022-08-22 16:21:32 följande:
    Frågor om spontant idrottande!

    Hej alla!
    Jag har en önskan att kunna utöva idrott i form av fotboll och innebandy på ett flexibelt och prestigelöst sätt. Jag vill inte gå med i en förening och behöva boka upp mig för ett helt halvår framöver! Det går inte att få ihop! Enda alternativet verkar vara att gå till tråkiga gym och springa på rullbandet om man vill ha en träningslösning som är flexibel och anpassad till ett vanligt liv.

    Har ni erfarenhet av spontant idrottande i erat liv? Hur lyckades ni hitta ett gäng i lämplig nivå som ville sporta med er? Eller vill ni också hitta en lösning för att idrotta mer flexibelt och pretentionslöst??


    Hur ska du kunna få tillgång till en innebandyhall utan att boka den i förväg? Samma sak med fotboll, du måste hitta en plan som är ledig.

    Spontanidrott i lag är svårt, eftersom man ofta behöver man lokal osv. Dessutom har ju vuxna människor andra åtaganden, de kan inte bara släppa allt för att spela lite fotboll på gröningen samma dag du ringer och frågar. 

    Jag vet folk som idrottar utan att vara med i föreningar, men de har det ändå uppstyrt och bokar i förväg. Många arbetsplatser har tider för olika aktiviteter, men det är också uppstyrt på vissa tider. 

    Vill du idrotta spontant, så satsa på individuella sporter. Löpning, cykling,  gymträning t ex.  
  • Anonym (--)

    För lagsporter krävs åtminstone ett, gärna två, lag. Då är det en förutsättning att man vet att någon dyker upp...

    Du får kolla på individuella sporter som går att träna på egen hand istället. Löpning (utomhus), cykling, simning, golf, längdskidåkning etc. Eller racketsporter där man är två och kan hyra in sig på en bana när andan faller på. Varenda människa verkar ju spela padel nu tex...

  • LindaKarolin

    Det bästa hade ju varit om man hade kunnat få kontakt med andra intresserade i sitt lokalområde. Men hur gör man det? Som ni säger är det väl mest på arbetsplatser och sådant som människor får ihop tillräckligt med folk osv. 

Svar på tråden Frågor om spontant idrottande!