• Mon 22 Aug 2022 23:11
    2174 visningar
    10 svar
    10
    2174

    Vad är det för fel på min kropp..?

    Hej! 


    Jag är en mamma till 2 barn. Är 34 år och min man 39. Vi jobbar på ett tredje barn och är på tredje försöket nu. men jag är orolig att det är nåt fel på mig..

    Jag hade kopparspiral och tog ut den för ca 4 mån sen, innan dess var min mens regelbunden och riklig. Första ägglossningen efter att jag tog ut spiralen så började vi försöka men jag fick en pytteliten blödning när jag egentligen skulle fått mens ungefär och den blödningen höll i sig i flera dagar. Typ på bim+6 så kom min vanliga mens igång men höll bara på i 3 dagar. 
    Jag tänkte då att det kanske berodde på att jag tänkte för mycket på att bli gravid. Bestämde mig för att släppa taget lite och bara se vad som hände. Jag klarade mig från att googla bebisnamn, planera framtida inköp och känna av hela tiden.. men sen kom en sån liten pytteblödning igen runt den tid jag skulle haft mens och sen kom mensen igång på bim+3. Och då kändes det verkligen som en rejäl mens - skönt tänkte jag.


     


    Idag är det 7 dagar kvar tills min mens ska komma denna cykel och jag fick en liten blödning igen!? Kommer min mens börja super tidigt denna gång eller är det nåt fel? Jag vet att man kan ha nidblödning vid den här tiden men min cykel har betett sig så himla konstigt sen jag tog ut spiralen så jag blir på riktigt orolig. 

    Är vi för gamla för detta? Jag väger mer nu än jag gjorde de två första graviditeterna och har ett bmi på typ 27, kan det vara ett problem? Kan jag ha nån hemsk sjukdom?! Borde jag boka in en undersökning? 


     


    Någon som har upplevt samma sak?

  • Svar på tråden Vad är det för fel på min kropp..?
  • Anonym (Gigi)
    Mon 22 Aug 2022 23:31
    #1

    Det har nog med åldern att göra.
    Förr var min mens som en klocka, blödde i 7 dagar med kraftig mens dag 2-3 för att avta mer och mer och var helt borta dag 8.
    Nu är jag 40 år och en vecka innan mens småblöder jag lite nästan varje dag, det kan typ vara dag 1-4 pytteblödningar dag 5-6 inget dag 7 pytteblödning och sen kommer mensen 1 dag kraftig blödning 1 dag normal/lite 1 dag lite 1 dag inget 2 dagar lite 1 dag knappt något tills det slutar.
    så jag blöder bara massor 1 dag (största tampongen byte efter 2-3 h) och normalt 1 dag (näst minsta tampongen kan ha upp till 8 h) övriga dagar blöder jag så lite att jag inte ens fyller minitampongen och klarar mig med trosskydd. Ändå känns det som mensen håller på i 14 dar.

  • Anonym (Mä)
    Mon 22 Aug 2022 23:37
    #2

    Jag hade så o gick på flera gynundersökningar. De såg inget men gav mig inte som tur var o jag hade en liten polyp som togs bort o analyserades. Då hade säkert 3 läkare undersökt mig innan o skyllt på olika saker. Klart det inte ha med åldern att göra om du är 34år. Det skullle vara väldigt märkkigt

  • Anonym (Gigi)
    Mon 22 Aug 2022 23:46
    #3
    Anonym (Mä) skrev 2022-08-22 23:37:08 följande:

    Jag hade så o gick på flera gynundersökningar. De såg inget men gav mig inte som tur var o jag hade en liten polyp som togs bort o analyserades. Då hade säkert 3 läkare undersökt mig innan o skyllt på olika saker. Klart det inte ha med åldern att göra om du är 34år. Det skullle vara väldigt märkkigt


    Varför skulle mensen inte kunna ändra sig med åldern efter barnafödande och spiral??
  • Tue 23 Aug 2022 05:50
    #4
    Anonym (Gigi) skrev 2022-08-22 23:46:38 följande:
    Varför skulle mensen inte kunna ändra sig med åldern efter barnafödande och spiral??
    Jag vet ju inte men jag tror mindre på att det har med åldern att göra eftersom förändringen kom så plötsligt.. tänker att det hade gått mer successivt om det var åldern.. eller?
  • Anonym (Mä)
    Tue 23 Aug 2022 05:57
    #5

    Den ändras inte så pass mycket o länge av spiral o definitivt inte av en ålder på 34år.

  • Anonym (Gigi)
    Tue 23 Aug 2022 07:02
    #6
    Anonym (Mä) skrev 2022-08-23 05:57:01 följande:

    Den ändras inte så pass mycket o länge av spiral o definitivt inte av en ålder på 34år.


    Min förändrades i 30-års åldern efter att jag fått mina barn.
  • Anonym (123)
    Tue 23 Aug 2022 16:20
    #7
    +1
    MammaHmor skrev 2022-08-23 05:50:37 följande:
    Jag vet ju inte men jag tror mindre på att det har med åldern att göra eftersom förändringen kom så plötsligt.. tänker att det hade gått mer successivt om det var åldern.. eller?
    Min cykellängd ändrades pang-bom när jag var 33 och antal mensdagar blev färre samtidigt, vet inte om det är så ovanligt? Fertil var jag i alla fall, har fått tre barn efter det. Cykeln gick från 31 till 29 dagar och mensen från 5-6 dagar till 3-4.
  • Anonym (N)
    Tue 23 Aug 2022 16:37
    #8
    +1

    Med kopparspiral; kraftig blödning i 3 dagar och sen mindre blödning i 4 dagar.
    Tog bort spiralen, blöder nu ca 3-4 dagar. 
    Har blivit gravid 2 gånger men fått missfall. 
    Men det är vanligt man blöder mycket mer med spiralen. 
    Blödning/spotting innan BIM är risken stor kan är lågt progrestron. 

  • Tue 23 Aug 2022 21:19
    #9
    Anonym (123) skrev 2022-08-23 16:20:04 följande:
    Min cykellängd ändrades pang-bom när jag var 33 och antal mensdagar blev färre samtidigt, vet inte om det är så ovanligt? Fertil var jag i alla fall, har fått tre barn efter det. Cykeln gick från 31 till 29 dagar och mensen från 5-6 dagar till 3-4.
    Låter ju som en dröm! Om det inte är farligt eller gör mig infertil så blöder jag gärna mindre :)
  • Tue 23 Aug 2022 21:20
    #10
    Anonym (N) skrev 2022-08-23 16:37:47 följande:

    Med kopparspiral; kraftig blödning i 3 dagar och sen mindre blödning i 4 dagar.
    Tog bort spiralen, blöder nu ca 3-4 dagar. 
    Har blivit gravid 2 gånger men fått missfall. 
    Men det är vanligt man blöder mycket mer med spiralen. 
    Blödning/spotting innan BIM är risken stor kan är lågt progrestron. 


    Jag googlade lite och blev orolig, så nu har jag beställt ett test :) tack för tipset!
Svar på tråden Vad är det för fel på min kropp..?