• Mint

    NIX för dörrförsäljare? Eller andra sätt att slippa dem?

    Hade just besök av en ungdom från Sector Alarm. Alla vet ju vilken skrämseltaktik de kör med men jag är inte intresserad av att köpa deras larm, än mindre göra det av en himla dörrförsäljare! Det inbjuder ju till oövertänkta spontanköp och är minst lika dumt som telefonförsäljning.

    Enligt Sector Alarm går det inte att be dem att inte ringa på. De ringer helt enkelt på där de är och klarar tydligen inte av att hantera listor med folk som inte vill ha besök.

    De klarar inte heller av att ta ett nej. Utan då är det ?jag förstår men jag ska fatta mig kort skrämsel skrämsel?
    Jag tackade nej TRE gånger innan denna spoling INTE gav sig utan jag fick tacka för informationen och stänga dörren.

    Vad är det för fel på de här typerna? Varför beter de inte sig som folk? Hur gör ni för att slippa dem?

  • Svar på tråden NIX för dörrförsäljare? Eller andra sätt att slippa dem?
  • Mint
    Jag är bara jag skrev 2022-08-23 15:45:13 följande:

    Öppna inte dörren för okända. Diskutera inte öht utan bara stäng dörren.


    Jag såg en röd tröja genom glaset bredvid dörren och tänkte att det kunde vara en budfirma (post, dhl och annat brukar ringa på om de har med sig saker som inte får plats i brevlådan). Hade ingen tanke på larm-töntarna men ska akta mig för röda tröjor då, särskilt om det inte syns till någon budbil.

    Det är bara så synd att de inte kan uppföra sig enligt rimliga sociala regler. Ett nej är liksom ett nej, då ska de inte stå kvar och snacka så att jag måste dra igen dörren i nyllet på dem.
  • Jag är bara jag

    Man kan tycka att de ska kunna ta ett nej, men eftersom det är deras jobb och de mest troligt får provision blir de påstridiga. Precis som telefonförsäljare. 

  • Dockan

    I de lägena så brukar jag antingen släppa ut hundarna (bor i villa med tomt), eller hålla dem i halsbandet medan de stretar för att komma ut. Då brukar ett nej framgå. Så tacksamt?

    (obs att jag alltid stänger undan hundarna annars?)

    Annars brukar jag säga nej tack och lägga på direkt i telefon. Du får göra samma sak med dörren och skit i att det känns oartigt. 

  • Mint
    Jag är bara jag skrev 2022-08-23 16:32:22 följande:

    Man kan tycka att de ska kunna ta ett nej, men eftersom det är deras jobb och de mest troligt får provision blir de påstridiga. Precis som telefonförsäljare. 


    Det tillvägagångssättet bevisar ju vilket fel det är på hela den branschen. 
  • Anonym (A)

    Man sätter upp en lapp vid dörren eller tomtgräns/annat lätt synligt ställe där man med extremt tydliga ord meddelar att man inte vill ha påringning av försäljare.

Svar på tråden NIX för dörrförsäljare? Eller andra sätt att slippa dem?