• Nutid

    Är det tillåtet att bjuda på auktion med dubbla konton för att komma upp till reservationspris

    Det är oerhört störande firmor som kvd och Klaravik har auktioner med utgångsbud och dessutom reservationspris. Sen kan man inte lägga ett bud utan bara ett maxbud. Jag skulle gärna vilja ha upp priset på en vara fort innan folk tänker att det känns billigt samt att jag vill veta att det jag tänkt ge är mer än reservationspris.
    Om jag då bjuder med två konton är det lagligt och OK?

  • Svar på tråden Är det tillåtet att bjuda på auktion med dubbla konton för att komma upp till reservationspris
  • brb92

    Du skapar ett konto med namn, personnummer kortnr osv. Har du ett konto kan du ju inte skapa ett till. Eller hur tänker du?

  • Anderssonskans Kalle

    Nej själklart inte tillåtet. Det är lika bra med att bjuda med maxpris. Om någon bjuder, så bjuder du automatiskt över. Väldigt ofta hinner inte priset gå upp snabbt eftersom de andra som bjuder ofta inte är beredda på att ditt maxpris är högt. Kryptolisten

  • Nutid
    brb92 skrev 2022-10-01 21:26:05 följande:

    Du skapar ett konto med namn, personnummer kortnr osv. Har du ett konto kan du ju inte skapa ett till. Eller hur tänker du?


    Jag har kanske en fru,
    Det är oerhört störande att det kallas auktion när det inte är det.
  • brb92
    Nutid skrev 2022-10-01 23:09:02 följande:
    Jag har kanske en fru,
    Det är oerhört störande att det kallas auktion när det inte är det.
    Fast det där med auktioner har stagnerat under pandemin och inte kommit igång igen efter. Det finns nästan ingen som gör direkta vinster på samma sätt som förut. I alla fall inte i Sverige. Nu har man tur om saker säljs. Fina möbler säljs inte längre för folk köper bara ikeaskräp just nu.

    Ska din fru göra ett konto och bjuda så får ni ju räkna med att ni möjligtvis ropar hem saken igen istället för att sälja den. Men det är du väl fullt medveten om?
  • Nutid
    brb92 skrev 2022-10-02 00:22:01 följande:
    Fast det där med auktioner har stagnerat under pandemin och inte kommit igång igen efter. Det finns nästan ingen som gör direkta vinster på samma sätt som förut. I alla fall inte i Sverige. Nu har man tur om saker säljs. Fina möbler säljs inte längre för folk köper bara ikeaskräp just nu.

    Ska din fru göra ett konto och bjuda så får ni ju räkna med att ni möjligtvis ropar hem saken igen istället för att sälja den. Men det är du väl fullt medveten om?
    Det är inte jag som säljer,
    Jag  vill bara att priset som aktuellt bud ska upp högt direkt så att det bud som syns är det bud jag vill ge.
Svar på tråden Är det tillåtet att bjuda på auktion med dubbla konton för att komma upp till reservationspris