Anonym (En som undrar) skrev 2022-08-24 21:37:10 följande:
Den PO hade andra ärenden då, han har gjort lite allt möjligt under
åren och så brukar det vara verkar det som, hade ett kort tag en godman,
kommunanställd....idag sysslar han med nått annat även honom.
En dialog där man kartlägger och fastställer situationen,
stöttar och pushar folk och ger förtroendet att ta nästa steg borde vara
självklart oavsett vad det står på deras visitkort så att säga.
Ang DV, nej jag har hamnat snett, jag behöver få stöd att pussla ihop mitt liv så jag tar mig vidare i livet och kan finna min plats....jag är lite av en ungdom på glid som dom sa förut dock är jag 37 idag.
Jag gick särskola, utbildningen på för låg nivå och jag kritiserade skolan i 4 års tid och gick in i väggen, att jag bara gick sär och har en diagnos ledde till att DOM fixade ersättning åt mig så jag kunde få egen bostad och betala detta.
Jag har ekonomi, jag har bostad men jag sitter bara hemma.
Att skola sig, växa och utvecklas, bygga upp självförtroendet,
få igång en dialog paralellt med studierna kan leda till att man
kan titta på vad man vill göra av sitt liv och arbeta för att hamna där.
Sista utvägen vore som sagt få en boendeplats så man har ett långsiktigt boende, man har stöd att bryta ensamheten och stöd till att få vardagen att fungera och må bra, personalen kan pusha för att man ska ta sig för nya projekt,utmaningar o.s.v.
Men man vet att man är bara ett ärende....kommunen vet att man bara sitter hemma och är missnöjd, och dom vet nog att jag velat ha nån som vill öppna upp för en dialog och verkligen ta en titt på min utsatta situation.
Men myndigheter är myndigheter.
Sen vet jag vissa kommuner erbjuder DV där man helt enkelt går ut och gör nått på dagarna, typ gå till stranden och badar kan vara deras aktivitet och denna person som jag följer på sociala medier kallar det för sitt jobb, hon går ut en viss tid i veckan och har nått att göra för att få fylla dagarna med nått som dom bruka säga. Det är nått man kunde lagt fram ideér på att man får gå på en verksamhet där man bara gör nått, får vara med och påverka vad också.
Eftersom du inte riktigt verkar förstå det där runt personligt ombud så är det nog lika bra att lämna det därhän, naturligtvis kan individen ha haft andra uppdrag.
Däremot har du fortfarande inte talat om vad det är för "handläggare" du refererar till som du haft länge, vad denna arbetar som. Det spelar ganska stor roll för vad denne kan/ska göra.
Vilken diagnos då? För att få gå i särskolan ska man ha en intellektuell funktionsnedsättning (medfödd eller förvärvad) - tidigare kunde det i vissa fall även ske med en autism diagnos. Båda dessa gör att man tillhör LSS - så att du gått i särskola och ändå hävdar att du inte tillhör LSS låter väldigt konstigt.
Daglig verksamhet kan vara väldigt många olika saker, men det är något man har rätt till om det behövs om man faller inom LSS (dock inte 100% säker på om det finns undantag och man kan få det ändå). Hör man inte dit har oftast socialpsykiatrin verksamhet. Man kan även få DV som är mer som ett arbete på en vanlig arbetsplats om man är välfungerande. Rent krasst är det dock ganska långt borta om du aldrig arbetat och är 37 år och sätter dig på tvären när de föreslår praktik. Stegen går snarare i din situation snarare från allmän traditionell daglig verksamhet eller socialpsykiatrins verksamhet (brukar vara sådant som fika och enklare snickeri och liknande) till praktik. Sedan om praktiken går bra kan det funderas på saker som antingen den särskilda varianten av DV på företag eller utvecklingsanställning - SEN möjligen lönebidragsanställning. Tackar du nej till det som kan leda dig vidare så ja då kommer de inte fortsätta försöka. För mig tog det ca 8 år av aktivt arbete från min sida till en fast trygghetsanställning(vanligt lönebidrag är tänkt att vara en kortare tid, den varianten jag har förväntas alltid behövas) på den halva jag inte har sjukersättning. Då har jag ändå tidigare i livet arbetat heltid och studerat på högskolan i många år även om det ledde till utbrändhet som försvårade ytterligare.
Nu kan det ju vara så att det som gjorde att du fick gå i särskolan från början gör att du inte lyckas förklara så bra, men tyvärr låter det snarare som att du fått mer än du riktigt haft rätt till än att kommunen inte gör nog. De flesta andra hade snarare fått hanka sig fram på försörjningsstöd och aktivitetskraven som följer med det och konstanta avslag på ansökan om sjukersättning.
Så i korthet - vilken diagnos handlar det om? Intellektuellt funktionshinder och/eller autismspektrumstörningar är de som ger rätt till särskola. Dessa placerar dig dessutom i personkrets 1 inom LSS. ---> vänd dig till habiliteringen för hjälp att komma vidare samt LSS-handläggare. Då du ändå har boendestöd kan du även bolla med dessa om vart du kan vända dig. Det kanske också är lämpligare att du ansöker om mer boendestöd för social samvaro, det låter kanske mer lämpligt om det handlar om att gå till affären och handla och fika lite. Det kan vara lite olika upplägg i olika kommuner vilken verksamhet som är vad. Kontaktpersonerna under LSS här är det meningen att man ska göra lite mer aktiva saker och boendestödet har hand om det lite mer grundläggande. De har även tagit över den rena ledsagningen tror jag. Eftersom det tagits upp kan man gissa att det kanske är fallet där du bor också.
Av någon anledning en som inte faller under LSS - fråga om socialpsykiatrins verksamhet.
Är det så att sjukersättningen är helt felaktig och du faktiskt i nuläget skulle kunna arbeta och/eller studera - vänd dig till försäkringskassan och arbetsförmedlingen.
Kanske fick du alldeles för lätt aktivitets och sjukersättning och du har fått en massa pengar och frånvaro av krav du inte hade rätt till? Ja då är det upp till dig att ta initiativ och visa det. Är det inte fel, ja då gör de rätt som inte försöker tvinga dig till sådant du inte kan. Däremot kan de ju föreslå insatser som kan hjälpa dig, vilket det låter som de gjort men du inte vill ha?