• Anonym (Jossan)

Skolskjuts mellan olika kommuner

Jag och mitt ex bor i olika kommuner i Stockholm och vi har en femårig son som precis börjat förskoleklass, i en utav våra kommuner.

Det tar 2,5 timmar per dag för sonen och mig att åka kommunalt genom hela stan till skolan han går i (pendeltåg, tunnelbana och buss). Det blir ca 13 timmar i veckan och omöjligt att få ihop med jobb etc.

Jag har läst på lite och det verkar som att skolskjuts inte beviljas mellan olika kommuner.

Min fråga är, vad är er erfarenhet av skolskjuts? Vad kan man göra? Tips?

• Svar på tråden Skolskjuts mellan olika kommuner
  • Anonym (P)
    Anonym (S-G) skrev 2022-08-29 09:13:15 följande:

Jag förstår verkligen inte hur man som förälder tänker när man flyttar långt från där barnet är rotat.

Vill man missa halva sitt barns uppväxt och bara se det på helger som en lektant/lekfarbror?

Vill och vill. Blir man utslängd av sin partner och inte har råd att skaffa bostad i området, har man ju inte så många val om man inte ämnar hamna på gatan, eller hur?

Det är ju inte en hemlighet, att många kvinnor väljer att stanna kvar i relation för att de inte har råd att skaffa sig en ny, rimlig, bostad. 
  • Kockobello
    Anonym (P) skrev 2022-08-29 09:28:02 följande:
    Vill och vill. Blir man utslängd av sin partner och inte har råd att skaffa bostad i området, har man ju inte så många val om man inte ämnar hamna på gatan, eller hur?

Det är ju inte en hemlighet, att många kvinnor väljer att stanna kvar i relation för att de inte har råd att skaffa sig en ny, rimlig, bostad. 
    Exakt. Och vad kallas sådana? 

Lol 
  • Anonym (P)
    Kockobello skrev 2022-08-29 13:28:18 följande:

Lol 
    Du sitter och skrattar åt kvinnor som sitter fast i trasiga relationer, för att de inte har råd att flytta? Kvinnor som misshandlas, fysiskt eller psykiskt, men ändå inte känner att de har möjligheten att skaffa sig ett värdigare liv. Att ha möjlighet att ta hand om sina barn.

Fy fan!
  • Mrs Moneybags

Kockobello skrev 2022-08-29 13:28:18 följande:

Lol 
    Det kallas att vara förälder och göra det bästa möjliga för sitt barn. Eller tycker du att ett barn ska behöva byta standard helt och hållet pga en skilsmässa? Det är därför den ekonomiskt svagare parten brukar få underhåll. Barnet ska inte drabbas av skilsmässan i onödan.

Bara för att man inte lönearbetar 100% och tjänar mycket pengar betyder inte att man inte jobbar 100% eller mer i hemmet och med barnen. Väx upp.
  • Kockobello
    Anonym (P) skrev 2022-08-29 13:31:50 följande:
    Du sitter och skrattar åt kvinnor som sitter fast i trasiga relationer, för att de inte har råd att flytta? Kvinnor som misshandlas, fysiskt eller psykiskt, men ändå inte känner att de har möjligheten att skaffa sig ett värdigare liv. Att ha möjlighet att ta hand om sina barn.

Fy fan!
    Det finns kvinnor som har bra män som betalar hus och bil, fastän kvinnan inte tillför någonting på något plan. Det är inte misshandelsoffren jag tänker på, så du kan lugna ner dig. 
  • Kockobello
    Kockobello skrev 2022-08-29 14:44:48 följande:
    Det finns kvinnor som har bra män som betalar hus och bil, fastän kvinnan inte tillför någonting på något plan. Det är inte misshandelsoffren jag tänker på, så du kan lugna ner dig. 
    Hur tror du att det skulle kännas för dessa män att få reda på att deras trista fruar ligger med dem en gång i kvartalet endast för att kunna bo kvar i huset? Det finns otd för sådant, men oftast tar de betalt i pengar. Mer ärligt det. 
  • Kockobello

Det satans hyckleriet ska uppdagas oftare.

• Mrs Moneybags
    Kockobello skrev 2022-08-29 14:44:48 följande:
    Hur vet du att de inte tillför något? Är en kvinnas enda värde det hon kan dra in till hemmet i pengar? Uppenbarligen tillför de något, annars skulle inte deras män betala hus och bil mm till dem. Du har kanske inte den typen av ekonomi eller så har du inte träffat den typen av kvinna. 
  • Kockobello
    Mrs Moneybags skrev 2022-08-29 16:54:01 följande:
    Hur vet du att de inte tillför något? Är en kvinnas enda värde det hon kan dra in till hemmet i pengar? Uppenbarligen tillför de något, annars skulle inte deras män betala hus och bil mm till dem. Du har kanske inte den typen av ekonomi eller så har du inte träffat den typen av kvinna. 
    Jag menar de kvinnor som i hjärtat inte älskar sina män och inte ligger med dem heller. Vad har de med mannen att göra i sådana fall? Jag menar de som stannar för det materiella, villa-ludret, med sin Odd Molly-kofta och sin beskäftiga, tråkiga uppsyn.
  • Anonym (44)
    Kockobello skrev 2022-08-29 17:38:10 följande:
    Jag menar de kvinnor som i hjärtat inte älskar sina män och inte ligger med dem heller. Vad har de med mannen att göra i sådana fall? Jag menar de som stannar för det materiella, villa-ludret, med sin Odd Molly-kofta och sin beskäftiga, tråkiga uppsyn.
    Ouch.. så bitter/ avundsjuk?
  • Kockobello
    Anonym (44) skrev 2022-08-29 20:27:40 följande:
    Ouch.. så bitter/ avundsjuk?
    På vad? Det är synd om männen som drabbas. Men har man 0 empati så är det väl inget konstigt. 
  • Kockobello
    Kockobello skrev 2022-08-29 20:52:12 följande:
    På vad? Det är synd om männen som drabbas. Men har man 0 empati så är det väl inget konstigt. 
    Är du en trist sex-strejkare själv kanske?

Lol 
Svar på tråden Skolskjuts mellan olika kommuner