• Gustiva96

    Vad ska jag göra?!

    Jag vet inte var jag ska börja..
    Jag och min sambo har varit tillsammans i ca 5 år. Ja vi bor i lägenhet, har stabila jobb och sparar pengar. Är ett ganska stabilt par.... förutom att han beter sig som en tonåring men är snart 30 år.

    Häromdagen plockade och grejade vi men helt plötsligt så säger han, nej nu är jag så slut, ska sätta mig o spela! Jahaa men allt annan skit ska de få ligga kvar bara för att DU inte orkar?
    Detta händer väldigt ofta och han prioritera ofta datorn framför att göra något. Att gå ut på stan eller gå ut o göra något? Neeej då måste man ju träffa på folk och röra sig bland folkgrupper, gud vad hemskt!
    Att utan tjat ta fram dammsugaren eller att bara städa? Nej nej nej det händer inte! Så långt han kan sträcka sig är att plocka disk men han gör inte rent på diskbänken eller torkar av spisen, det är onödigt extraarbete.

    Jag friade för ett tag sedan (med ring) men jag tror inte att han tog de seriöst för nu när vi sitter och kollar på serier eller vad som så kan han bara slänga ur sig "vill du gifta dig med mig?" Och som svar som alltid, jaa om du börjar planera bröllop hahaha ahh och de lär inte hända för att det är för jobbigt.. han ställer sig knappast och lagar mat på egen hand för att det är för krångligt..

    Jag älskar honom och vi har ofta roligt men jag är trött på att ha en tonåring hemma.. jag har pratat med han om detta och han tar illa upp, det blir en förbättring och sedan en vecka senare är man tillbaka på ruta ett.. jag känner mig sårad men det är ingen idé att prata med honom om det.. vad fan ska jag göra?!
  • Svar på tråden Vad ska jag göra?!
  • Anonym (M)

    Låter som en mansbebis deluxe. Tyvärr känns de svårt att ge några råd då de oftast inte är villiga att förändras. Känns många gånger som de tror de bor hemma hos mamma. Och precis som du säger, det är som att leva med en tonåring eller ibland även en 3-åring. Bern there, Done that. 


    Jag skulle säga rakt ut jag vill leva med en vuxen person Inte med ett barn. Jag förväntar mig detta av dig osv. Blir det ingen ändring eller bara tillbax fundera på om det är så du kan tänka dig ditt liv, och en sak till fyndera extra nog om det är en person du vill ha barn 
    med. 

  • Anonym (lll)

    har han bott ensam någon gång eller har han alltid haft någon annan som fixat hemma så att han slipper? 

  • Gustiva96

    Han har bott själv, kan väl inte säga att det var så fint o städat då heller och han plockade undan allt när jag skulle komma.

  • Earlgrey

    Du kanske kan göra så att du bara lagar mat till dig själv, bara tvättar dina egna kläder, struntar i att dammsuga tills det blir såpass att din sambo klagar.... och då kan du säga att du har börjat med att spela dataspel...(spela litegrann för att härma honom sen chilla bara) du med så att du känner inte för att fixa lika hemmet längre.....bli lite som en tonåring.... då kanske han blir intresserad av lite vuxensnack o att prata alvar om problemet. Hur arbetsfördelningen ska se ut? Man kan ha scheman, laga mat varann dag, städa varannan vecka, tvätta varannan gång tvättkorgen är full...
    Du ska inte behöva tjata för att han ska göra saker..... tjat har ofta dålig effekt bygger på en förvänta om att personen egentligen inte vill...
    Jag skulle nog vill framföra till honom att det är ganska elakt av honom att han inte orkar göra sin halva och därför ska du orka med både din hans... och att det här påverkar erat förhållande negativt....

Svar på tråden Vad ska jag göra?!