• FallenAngelNr1000

    Hur rädda insekten?

    Fann en sak med vingar. Men den har tydligen förlorat sitt bakben. 1 av 6. Den lever men verkar ha ont då den inte ens försöker lyfta.


    Vad kan jag göra för att hjälpa den att överleva?


    Ska man passa på att ta ort det andra bakbenet nu när den ändå har ont ? Tänker på jämnvikten är den flyger, så den inte flyger runt runt sen bara? 


    Eller ska man låta den vara i en plast låda typ och mata den o ge den vatten?


    Vill inte döda den. Skulle kunna ha den som ett akvarie djur typ. Den kan ju få ett gott liv ändå ? 


    Alla överlevnads tips för insekten uppskattas !!!

  • Svar på tråden Hur rädda insekten?
  • Anonym (ööö)

    En sak med vingar?
    Vet du inte vilken sorts insekt du hittat? Bi, fluga, mygga, fjäril ???? 

    De flesta insekter klarar sig utan ett ben så låt den bara vara! släpp ut den. 

  • Anonym (Suck)

    Du gör ingenting. Och rycka ett ben till, är du inte frisk eller....? Skulle du själv uppskatta en sån behandling? Bara för att insekter inte skriker betyder inte att de inte kan känna smärta.

  • FallenAngelNr1000
    Anonym (ööö) skrev 2022-08-27 17:40:06 följande:

    En sak med vingar?
    Vet du inte vilken sorts insekt du hittat? Bi, fluga, mygga, fjäril ???? 

    De flesta insekter klarar sig utan ett ben så låt den bara vara! släpp ut den. 


    Jag vet faktiskt inte. Något med en lång smal kropp och litet litet huvud o avlång mun. Skulle säga att det är mera åt mygg hållet (fast ändå inte) i storlek med en fjäril med sina långa ben.


    Skulle den klara sig själv så skulle jag inte kunna vara mer gladare. Men den försöker ta sig framåt och hamnar enbart på rygg.

  • Anonym (ööö)
    FallenAngelNr1000 skrev 2022-08-27 17:56:19 följande:

    Jag vet faktiskt inte. Något med en lång smal kropp och litet litet huvud o avlång mun. Skulle säga att det är mera åt mygg hållet (fast ändå inte) i storlek med en fjäril med sina långa ben.


    Skulle den klara sig själv så skulle jag inte kunna vara mer gladare. Men den försöker ta sig framåt och hamnar enbart på rygg.


    Släpp ut den ändå. Du kan inget göra om den inte ens kan flyga. Insekter lever heller inte speciellt länge så det kan vara fullt naturligt att den ska dö nu, det kanske är dess dödskamp du ser. 
  • FallenAngelNr1000
    Anonym (Suck) skrev 2022-08-27 17:40:40 följande:

    Du gör ingenting. Och rycka ett ben till, är du inte frisk eller....? Skulle du själv uppskatta en sån behandling? Bara för att insekter inte skriker betyder inte att de inte kan känna smärta.


    Självklart är jag inte frisk inför en som dömer rakt av.


    insekten klarar inte av att ta sig framåt utan att hamna på rygg. och den klarar inte att ställa sig rakt så den kan börja röra vingarna tillräckligt för att lyfta.


    Jag är emot all form utav djur misshandel om det är gjort utav illvilja. Men är det för att rädda den så är det ju en annan sak. För att den ska få kroppen rät så behöver den ett ben till. Men det kan jag inte lösa tyvärr så det enda alternativet för att kunna hjälpa den på bästa sätt KANSKE vore att ta av det andra bakbenet nu när den ändå har ont. Så den kan kvivckna till o mår bättre snabbar och ta sig framåt igen. 


    Men jag ska avvakta för vill inte skada den då jag är osäker på om det är det bästa alternativet. Men det vore skit om det nu hade varit det bättre alternativet och man behöver utsätta den för extrem smärta ytterligare utöver det var den har varit med om.


    Så frågan är vilket är det rätta att göra egentligen ? 


    Vill ju hjälpa den.


    Men ska avvakta för skulle må dåligt av att amputera stackarns ben. Så jag kommer antagligen inte att göra det. Men tråkigt om den enbart ska ligga på rygg och dö långsamt också. 


    Jobbigt det blev.

  • Ess

    Märker du tydligt att den inte kommer klara sig så slår du ihjäl den snabbt och smärtfritt. Ryck för fan inte av den benet!

  • Anonym (Suck)

    Låt insekten vara. Du kan inte göra något för att förbättra läget, bara förvärra. LÅT. DEN. VARA.

  • Drottningen1970

    Men herregud människa. Insekten håller på att dö. Om du vill lindra dess plågor slår du ihjäl den. Dö snabbt eller långsamt är de enda alternativen, den kan inte räddas.

  • Anonym (C)
    FallenAngelNr1000 skrev 2022-08-27 17:56:19 följande:

    Jag vet faktiskt inte. Något med en lång smal kropp och litet litet huvud o avlång mun. Skulle säga att det är mera åt mygg hållet (fast ändå inte) i storlek med en fjäril med sina långa ben.


    Skulle den klara sig själv så skulle jag inte kunna vara mer gladare. Men den försöker ta sig framåt och hamnar enbart på rygg.


    Det är nog en harkrank. sv.m.wikipedia.org/wiki/Harkrankar

    Jag tror inte att du kan göra så mycket för den. Släpp ut den och låt naturen ha sin gång.
  • FallenAngelNr1000
    Anonym (C) skrev 2022-08-27 21:00:15 följande:
    Det är nog en harkrank. sv.m.wikipedia.org/wiki/Harkrankar

    Jag tror inte att du kan göra så mycket för den. Släpp ut den och låt naturen ha sin gång.
    Anonym (hjälp) skrev 2022-08-27 21:01:39 följande:

    En harkrank? 


    Ja, det verkar stämma ganska bra faktiskt! Aldrig hört det namnet förut faktiskt.
    Lät den vara kvar och ifred. Den verkade kvickna till men nu ligger den kanske o sover ? För den har krupit ihop med benen helt nu. 


    Så konstigt, friska spindlar kan jag slänga ut utan att tveka, men denna är ju skadad så den har ju ingen chans att överleva utomhus. Den blåste runt bara ifrån lite av vinddraget ifrån fönstret liksom. Gav vatten till den bredvid. Men vet inte om det förångades eller om den drack det.

  • Anonym (E)

    Hela tråden skriker djurplågeri men även inte ett sannolikt så får vara glad över det :)

  • FallenAngelNr1000
    Anonym (E) skrev 2022-08-27 21:37:53 följande:

    Hela tråden skriker djurplågeri men även inte ett sannolikt så får vara glad över det :)


    ja, kanske. Kanske man skulle ha dödat den istället. Men jag gillar inte sånt ju, menar jag fiskar inte ens för jag inte vill skada deras munnar.. Den får "sova" till imorgon. om den inte rör sig så slänger jag ut den. Lever den så skyddar ajg den under en plastskål och ger den mat o vatten. Frågan är bara vad sådana insekter äter ??
  • Anonym (C)
    FallenAngelNr1000 skrev 2022-08-27 21:34:43 följande:
    Anonym (hjälp) skrev 2022-08-27 21:01:39 följande:

    En harkrank? 


    Ja, det verkar stämma ganska bra faktiskt! Aldrig hört det namnet förut faktiskt.
    Lät den vara kvar och ifred. Den verkade kvickna till men nu ligger den kanske o sover ? För den har krupit ihop med benen helt nu. 


    Så konstigt, friska spindlar kan jag slänga ut utan att tveka, men denna är ju skadad så den har ju ingen chans att överleva utomhus. Den blåste runt bara ifrån lite av vinddraget ifrån fönstret liksom. Gav vatten till den bredvid. Men vet inte om det förångades eller om den drack det.


    Insekter brukar dras ihop sådär när de dör. Så din kära harkrank lever nog inte längre.

    Som du kan läsa på Wikipedia så brukar harkrankar just inte äta så mycket. Det är rätt vanligt bland insekter att de äter och blir tjocka när de är larver, sedan förpuppas de. Och när de kryper ur puppan, som flygfärdiga insekter, har de bara målet att hitta en partner och fortplanta sig (d.v.s. hitta en partner, befrukta ägg och placera dem på lämplig plats) innan de dör.  

    Din harkrank var en åldring i livets slutskede, helt enkelt. Det fanns nog ingen chans att rädda den.
  • Anonym (Bi)

    Precis som (C) skriver är det dags för harkranken att dö. När de kommit ut ur puppan lever de bara några dagar till några veckor. 

    De övervintrar som ägg. Alla vuxna insekter dör så här års. Så att insekten du hittat nu dör är bara precis som det ska vara. Lägg den ute så kan den bli mat åt tex en småfågel så att den lägger på hullet och klarar vintern. Ett värdigt och meningsfullt slut för en insekt. 

  • Anonym (Absentia animi)
    Anonym (hjälp) skrev 2022-08-27 21:01:39 följande:

    En harkrank? 


    Och harkrankarna, de dumma djävlarna
    skörbenta, rusiga i lampans sken om kvällen
    och lampan själv som susar tynande
    om ljusets intiga hav, 

    Gunnar Ekelöf när han är som bäst.
Svar på tråden Hur rädda insekten?