Anonym (Ts) skrev 2022-08-29 09:51:24 följande:
Ja, jag är också analyserande, orolig och grubblande som person - så att ha barn är minst sagt en övning och personlig utveckling för mig. Nyttigt men jobbigt.
Tror det är lite att vår BVC också hetsat på att barnet ska förstå ord och meningar och alltid lyssna till sitt namn och sånt, gärna kunna säga något enkelt ord - och jag upplever inte att det riktigt är så här än. Det kommer, men det känns som de tycker det borde suttit för några månader sen. Det stressar mig att känna att de liksom hmm-ar åt saker.
Jag hade nog aldrig tänkt på det annars utan bara tänkt att det är just så att barn gör saker olika. Mitt barn har varit extremt nyfiken på sin omgivning och alla människor omkring det. Men inte pratat mer än lite bebisbabbel och inte kunnat gå än. Så jag har tolkat barnet som att det vill vara med och delta men inte har förmågan än att prata eller springa dit det vill och då gör det allt det kan för att delta ändå.
Men bvc satte griller i huvudet på mig.
Oavsett, tack för ditt svar och lugn. Du verkar vara den typ av mamma jag vill vara.
Ville sätta in ett hjärta här, men emoji-funktionen funkar visst inte för närvarande... :/
Hursomhelst, vad gäller bvc-sköterskan är det troligtvis, precis som du säger, du som tolkat henne fel, just för att du är typen som är analyserande, orolig och grubblande - och
skulle det mot förmodan vara så att du tolkat henne rätt så är det henne det är fel på, inte ditt barn! Tyvärr finns det ju knäppskallar på alla poster, så
helt uteslutet är det ju inte att du tolkat henne rätt - men då gäller det att du försöker låta det rinna av dig bara, och påminner dig själv om att det är hon som är ute och cyklar :). Men det troligaste är ju att det är precis som "Morsa" säger:
Anonym (Morsa) skrev 2022-08-29 11:26:08 följande:
Min erfarenhet är att de frågar om vissa förmågor vid den åldern när de eventuellt skulle kunna dyka upp. Och så bockar de av, så att säga, allt eftersom färdigheterna dyker upp. Har man då ett barn som är i den senare delen av spannet så kommer man hinna få frågan flera gånger innan man kan svara ja. Men det behöver inte betyda att det skulle vara en allvarligt försenad utveckling.
Precis som även andra påpekat utvecklas ju barn väldigt individuellt. Det viktigaste här är att ditt barn är nyfiket och med, och söker aktiv kontakt med omgivningen -det visar ju att allt är precis som det ska! Att hen inte pratar och inte går vid 10 månaders ålder är
verkligen inget konstigt! En del barn "babblar" (baba, dada osv) innan de börjar säga riktiga ord, medan andra är knäpptysta fram till det att de - från en dag till en annan - säger fullständiga meningar; och en del säger riktiga ord tidigt, medan andra börjar sent. Samma sak med att gå - det är helt enkelt skitolika från barn till barn.
Anonym (Ts) skrev 2022-08-29 14:07:54 följande:
(men sen lär det säkert finnss massa nya saker att oroa sig över...)
Haha, ja - så är det - det kommer nya nojor hela tiden! Men min erfarenhet är ändå att man blir lugnare och tryggare i sin roll som förälder med tiden, speciellt om man får mer än ett barn.
Du kommer att fixa detta strålande! <3