• Anonym (CNN)

Sköldkörteln/Hypertyreos

Hej,

jag behöver lite hjälp och stöd. 

För några månader sedan diagnostiserades jag med Graves sjukdom, dvs giftstruma. 

Mitt jobb är stressigt (lärare) och det här påverkar mig. 

Finns det möjlighet till att bli deltidssjukskriven med denna diagnos? Jag är svettig, irriterad och gråtmild. Ångesten trycker på dagligen. Jag sover dåligt. 

Är det någon som har erfarenhet?

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Sköldkörteln/Hypertyreos
  • Anonym (EA)

Jag utreddes för hypo/graves efter min senaste graviditet. Jag minns att läkaren sa att jag kunde bli sjukskriven på deltid en period pga de symptom jag kände (som gjorde att jag sökte vård in the first place) och eventuellt under den tid man ställde in medicinen. Men inte att det skulle vara underlag för sjukskrivning på deltid för alltid utan bara nu när jag mådde som sämst. Sen med medicinering var ju tanken att jag skulle må bra så småningom. 

• Anonym (Kim)

Det är svårt att ge ett generellt svar. En diagnos ger inte rätt till  någon sjukskrivning utan det är ju hur sjukdomen påverkar ens arbetsförmåga och det är ju individuellt. Graves kan ju variera beroende bland annat på hur lång tid det gått innan den upptäcks och hur starkt den då hunnit utvecklas. Jag blev själv deltidssjukskriven under en period(minns inte hur länge) och därefter halvtidssjukskriven en tid. Min Graves upptäcktes inte på lång tid då just dessa prover inte togs i början när jag kände att något var fel. När de till slut togs så var det riktigt krisigt med skyhögt värde på antikroppar, alltså flera hundratals gånger så högt som det ska vara om jag minns rätt.  

Det tar tid att ställa in medicinering och den ska hinna verka, eller om du nu väljer Jod eller operation, men där vet jag inte hur lång tid det tar innan man börjar bli bättre för jag valde medicinering med enbart tyreostatika (utan Levaxin)

• Anonym (CNN)

Tack för era svar!

Jag mår inte bra mentalt och stressen gör det inte bättre. Ska prata med läkaren nästa gång. 

• Anonym (Mini)

Ja det brukar vara standard med sjukskrivning vid Graves eller annan just Hypertyreos. Särskilt Graves. Men måendet avgör. Det kan vara ganska brutal sjukdom. Beror väl lite på hur snabbt det upptäcks, hur slut man hinner bli innan diagnos så att säga. 
    När jag fick Graves blev jag ganska snabbt ett vrak, fick ständig hjärtklappning, tålde inte längre någon stress, blev arg och ledsen om vartannat, värmekänslig, muskelsvag, darrig och fick högt blodtryck, vikten rasade, helt störd sömn, ångest som 17. Trodde ändå själv först det var "bara" vanlig stress och sommarvärmen. Blev sjukskriven direkt hos läkare och vidare till Endokrinolog. Var borta nästan ett år under behandling. Sedan deltid en längre tid. Då sjukdomen blev aktiv igen och då körde vi en radiojodbehandling. Nu mår bra. 
    Vilken behandling får du Ts? Det låter som en väldigt stressande situation att vara lärare med Graves. Själv är sjuksköterska men lyssnade inte riktigt på min egna kropp. Så dumt. 

• Anonym (EA)
    Anonym (Mini) skrev 2022-08-28 22:29:01 följande:

Ja det brukar vara standard med sjukskrivning vid Graves eller annan just Hypertyreos. Särskilt Graves. Men måendet avgör. Det kan vara ganska brutal sjukdom. Beror väl lite på hur snabbt det upptäcks, hur slut man hinner bli innan diagnos så att säga. 
    När jag fick Graves blev jag ganska snabbt ett vrak, fick ständig hjärtklappning, tålde inte längre någon stress, blev arg och ledsen om vartannat, värmekänslig, muskelsvag, darrig och fick högt blodtryck, vikten rasade, helt störd sömn, ångest som 17. Trodde ändå själv först det var "bara" vanlig stress och sommarvärmen. Blev sjukskriven direkt hos läkare och vidare till Endokrinolog. Var borta nästan ett år under behandling. Sedan deltid en längre tid. Då sjukdomen blev aktiv igen och då körde vi en radiojodbehandling. Nu mår bra. 
    Vilken behandling får du Ts? Det låter som en väldigt stressande situation att vara lärare med Graves. Själv är sjuksköterska men lyssnade inte riktigt på min egna kropp. Så dumt. 

Låter som mina symptom och jag skrev fel i mitt första inlägg, det ska förstås vara hyper och inte hypo. Viktnedgången gjorde att man lutade mer mot hyper/graves. Men jag hade ett litet barn och det var mycket hormoner i omlopp (ångest, sömnlöshet, stress mm) så man ville helst avvakta ett tag och se. 
  • Anonym (Mini)
    Anonym (EA) skrev 2022-08-29 07:55:28 följande:
    Låter som mina symptom och jag skrev fel i mitt första inlägg, det ska förstås vara hyper och inte hypo. Viktnedgången gjorde att man lutade mer mot hyper/graves. Men jag hade ett litet barn och det var mycket hormoner i omlopp (ångest, sömnlöshet, stress mm) så man ville helst avvakta ett tag och se. 
    Fick också en sväng av en överfunktion efter mitt yngsta barn. Usch. Det var en inflammation då tror jag. Men det läkte ut ja ca ett halvår efter. Mina symtom var rätt milda. Värdena var på gränsen hit och dit. Det var några år före Graves gjorde entré.
    Läkte din överfunktion ut också då av sig självt?
    Eller behövde du behandling? 
    Lurigt när man är redan trött, stressad och sådant. Ingen rolig kombination.
  • Anonym (EA)
    Anonym (Mini) skrev 2022-08-29 08:48:18 följande:
    Fick också en sväng av en överfunktion efter mitt yngsta barn. Usch. Det var en inflammation då tror jag. Men det läkte ut ja ca ett halvår efter. Mina symtom var rätt milda. Värdena var på gränsen hit och dit. Det var några år före Graves gjorde entré.
    Läkte din överfunktion ut också då av sig självt?
    Eller behövde du behandling? 
    Lurigt när man är redan trött, stressad och sådant. Ingen rolig kombination.
    Läkaren ställde sig frågande till provsvaren som tydligen var lite märkliga så jag blev skickad på biopsi. Och det visade sig att jag hade en tumör på sköldkörteln som påverkade dess funktion. Tumören är godartad men om den växer eller får mer påverkan så får man utreda vidare. Sen dess (detta var ca 3 år sedan) har mina värden förbättrats och jag känner inte av symptomen längre så nu säger man att det kanske var en kombination av graviditeten + tumören. Men jag vet inte, jag ska gå på kontroller vartannat år och däremellan höra av mig om jag börjar må konstigt. 
  • Anonym (Mini)
    Anonym (EA) skrev 2022-08-29 10:38:42 följande:
    Läkaren ställde sig frågande till provsvaren som tydligen var lite märkliga så jag blev skickad på biopsi. Och det visade sig att jag hade en tumör på sköldkörteln som påverkade dess funktion. Tumören är godartad men om den växer eller får mer påverkan så får man utreda vidare. Sen dess (detta var ca 3 år sedan) har mina värden förbättrats och jag känner inte av symptomen längre så nu säger man att det kanske var en kombination av graviditeten + tumören. Men jag vet inte, jag ska gå på kontroller vartannat år och däremellan höra av mig om jag börjar må konstigt. 
    Ok, hoppas det håller sig lungt. Att den inte växer och ger besvär. Bra att de har koll på dig med viss regelbundenhet. 
Svar på tråden Sköldkörteln/Hypertyreos