• Meddelande borttaget
  • Svar på tråden Svårt med mat för dagen 😑
  • Tow2Mater
    Anonym (orimligt) skrev 2022-08-31 18:51:54 följande:
    Oj, oj vad du gick i taket där! Det var ett så idiotiskt förslag att jag är förvånad över att du inte förstod att jag skämtade: )

Ja, de gamla Nokiatelefonerna var helt fantastiska. Känner en som fortfarande använder en gammal 3310. Jag skulle gärna ha en sån som extratelefon. Men gissar att de är lite svåra att få tag i nu. Men hade en sån som extratelefon (alltså använde både smartphone och den) fram till 2014 ca då man inte hörde något i luren längre. Men snake funkade fortfarande; )
    Jag använde min Nokia 6150 för bara tre år sedan.
  • Anonym (orimligt)
    Tow2Mater skrev 2022-08-31 18:54:38 följande:
    Tror bara du försöker tvätta av dig lite av skammen i efterhand.
    Nej, jag lovar och svär.

Tack för länken förresten.. Ska gå in och läsa på en gång!
  • Anonym (Påmfritt)
    Anonym (orimligt) skrev 2022-08-31 16:11:27 följande:
    Får kläcka ur mig ytterligare ett: vaaa?
    En miljöpartist som är okunnig, ignorant och går full Tourette om någon råkar ha en avvikande mening.
    Student i MPs motsvarighet till Livets Hårda Skola

• Anonym (orimligt)
    Anonym (Påmfritt) skrev 2022-09-01 07:17:23 följande:
    En miljöpartist som är okunnig, ignorant och går full Tourette om någon råkar ha en avvikande mening.
    Student i MPs motsvarighet till Livets Hårda Skola
    Av någon anledning jag inte känner till har jag missat den politikern.

Googlade faktiskt innan jag frågade på Lorens tourettes, fick bara upp resultat om någon mörkhårig brud som deltagit i 90 day fiance och har tourettes. Tänkte att nae, det är nog inte vad du menar: )
  • Anonym (orimligt)

PÅMFRITT: Jeesus, han Lorenz sitter i Riksdagen men har som title "student". Har MP svårt att hitta folk som pluggat klart?

• Anonym (orimligt)

PÅMFRITT: Och vad tusan menar han med tweeten? Att han ger moderaterna rätt? Rätt udda för en miljöpartist..

• Mrs Moneybags

www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/varberg-energis-uppmaning-skaffa-50-000-i-buffert-for

Varberg Energis uppmaning: Ha 50 000 kronor i buffert för höga elräkningar
    UPPDATERAD IGÅR 13:09PUBLICERAD IGÅR 12:09

Efter rusande elpriser varnar Varberg Energi  för en tuff vinter. Kunder, som bor i villa, uppmanas att vara förbereda med en buffert på 50 000 kronor för att ha råd. ?Det är bra att prata med sin bank redan nu?, skriver Varberg Energi i ett nyhetsbrev.

Enligt bolaget får elkonsumenter i södra Sverige räkna med ett rörligt elpris som är tre till fyra gånger så högt som under förra vintern. Månadsfakturor som ifjol landade på 5 000 ? 10 000 kan i vinter ligga på 15 000 ? 40 000 kronor, enligt nyhetsbrevet från Varberg Energi.

Att dra ner på inomhustemperaturen lyfts fram som ett effektivt sätt att dra ner på kostnaderna.

• Anonym (Påmfritt)
    Anonym (orimligt) skrev 2022-09-01 10:54:36 följande:
    Av någon anledning jag inte känner till har jag missat den politikern.

Googlade faktiskt innan jag frågade på Lorens tourettes, fick bara upp resultat om någon mörkhårig brud som deltagit i 90 day fiance och har tourettes. Tänkte att nae, det är nog inte vad du menar: )

Ångrar att jag skrev Tourette, kul på sitt sätt men de som har diagnosen har det fan inte lätt.
    Känner faktiskt människor som har det så ber om ursäkt för det.

Men för att återgå till Tovatt.
    Politisk broiler, såg någonstans att det enda arbete han haft var att packa varor på Åhlens men hittar ingen referens till det, hittar faktiskt inget på arbetserfarenhet eller utbildning.
    Han är däremot känd för att vara extremt provokativ, när en meningsmotståndare gällande kärnkraft ifrågasatte honom på Twitter blev svaret -"Håll käft rassesvin!" istället för att argumentera för sin sak. och så håller han på...

klimatsans.com/2021/02/20/elbristen-ar-inget-misstag-av-mp-den-ar-sjalva-malet/

• Anonym (Påmfritt)
    Anonym (orimligt) skrev 2022-09-01 10:56:41 följande:

PÅMFRITT: Jeesus, han Lorenz sitter i Riksdagen men har som title "student". Har MP svårt att hitta folk som pluggat klart?

Nej, tweeten är ett raljerande när Moderaterna varnade för prishöjningar och det inte inträffade typ en månad efter.

Alla hans tweets har en benägenhet att åldras väldigt illa

• Anonym (orimligt)
    Mrs Moneybags skrev 2022-09-01 11:01:08 följande:

www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/varberg-energis-uppmaning-skaffa-50-000-i-buffert-for

Varberg Energis uppmaning: Ha 50 000 kronor i buffert för höga elräkningar
    UPPDATERAD IGÅR 13:09PUBLICERAD IGÅR 12:09

Efter rusande elpriser varnar Varberg Energi  för en tuff vinter. Kunder, som bor i villa, uppmanas att vara förbereda med en buffert på 50 000 kronor för att ha råd. ?Det är bra att prata med sin bank redan nu?, skriver Varberg Energi i ett nyhetsbrev.

Enligt bolaget får elkonsumenter i södra Sverige räkna med ett rörligt elpris som är tre till fyra gånger så högt som under förra vintern. Månadsfakturor som ifjol landade på 5 000 ? 10 000 kan i vinter ligga på 15 000 ? 40 000 kronor, enligt nyhetsbrevet från Varberg Energi.

Att dra ner på inomhustemperaturen lyfts fram som ett effektivt sätt att dra ner på kostnaderna.

Man måste ändå ge tummen upp till ett energibolag som dels varnar i förväg och sen på det hela ger förslag på hur man ska kunna dra ner på kostnaderna. Iofs är det ju en extremsituation detta.

Tänk om alla företag kunde ge såna råd: )

Tex, ICA massutskick: Vi vill varna för att handla Barilla spaghetti, Bregott, Yes diskmedel och Ben&Jerrys-glass denna vecka, de kommer på extrapris nästa vecka så handla då istället.

En sån mataffär hade jag älskat!
  • Anonym (orimligt)
    Anonym (Påmfritt) skrev 2022-09-01 11:08:14 följande:

Ångrar att jag skrev Tourette, kul på sitt sätt men de som har diagnosen har det fan inte lätt.
    Känner faktiskt människor som har det så ber om ursäkt för det.

Men för att återgå till Tovatt.
    Politisk broiler, såg någonstans att det enda arbete han haft var att packa varor på Åhlens men hittar ingen referens till det, hittar faktiskt inget på arbetserfarenhet eller utbildning.
    Han är däremot känd för att vara extremt provokativ, när en meningsmotståndare gällande kärnkraft ifrågasatte honom på Twitter blev svaret -"Håll käft rassesvin!" istället för att argumentera för sin sak. och så håller han på...

klimatsans.com/2021/02/20/elbristen-ar-inget-misstag-av-mp-den-ar-sjalva-malet/

Hmm.. han lär nog inte vara en tillgång för MP. Är man sådär provokativ och skriker rasist så fort man inte håller med så blir man inte långvarig. Eller så är det exakt det han blir. Kolla bara Hanif Bali också en liten provokatör även om jag gissar att Bali är bättre på att diskutera.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Än så länge har vi marginaler, men vi lär elda mer än vanligt i vedspisen och öppna spisen i vinter. Har direktverkande el men även luftvärmepump samt inte så stort hus. Luftvärmepumpen halverar våra värmekostnader. Sen har vi inga lån på huset, så vi påverkas inte av räntehöjningar. 

Att tvingas sälja kan vara svårt även om man bor för stort, men jag håller med om att vi måste kunna diskutera hur rimligt det är att en ensamstående bor på 160 kvm. Vi bor två vuxna och två barn på 110 kvm plus inredd vind, som inte ens räknas in i totalytan pga låg takhöjd (används bara som extrautrymme, får kanske ?stängas av? i vinter.)

• Anonym (orimligt)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-09-01 12:52:21 följande:

Än så länge har vi marginaler, men vi lär elda mer än vanligt i vedspisen och öppna spisen i vinter. Har direktverkande el men även luftvärmepump samt inte så stort hus. Luftvärmepumpen halverar våra värmekostnader. Sen har vi inga lån på huset, så vi påverkas inte av räntehöjningar. 

Att tvingas sälja kan vara svårt även om man bor för stort, men jag håller med om att vi måste kunna diskutera hur rimligt det är att en ensamstående bor på 160 kvm. Vi bor två vuxna och två barn på 110 kvm plus inredd vind, som inte ens räknas in i totalytan pga låg takhöjd (används bara som extrautrymme, får kanske ?stängas av? i vinter.)

Oj vad skönt att inte ha lån! Verkligen en oro mindre.

Min pappa gjorde också så när han ännu bodde kvar i sitt hus, flyttade så fort han gick i pension till lägenhet, men visst var det tufft för både honom och oss samtidigt det enda rimliga. Eldade med ved i kombination med el för värme. Och så stängde han av övervåningen efter att jag och syskonen flyttat hemifrån. Det var fruktansvärt kallt däruppe på vintern om man skulle hämta något.
  • Anonym (FF)
    Anonym (Påmfritt) skrev 2022-08-30 15:17:34 följande:
    Huset har sannolikt fjärrvärme som traditionellt är rätt billigt men det brukar följa elpriset enligt en person jag pratade med som arbetar med just fjärrvärme.
    Fick idag brev från vår fjärrvärmeleverantör. För 2023 höjer de priset med 4,5%.

• Anonym (Planering)
    Anonym (nej) skrev 2022-08-29 22:11:41 följande:
    Svårt med mat för dagen 😑

Förutom de som har höga kostnader pga lyxkonsumtion, så är det här ett annat exempel där man kan fundera över om det är rimligt att bo kvar:
    www.dn.se/ekonomi/christina-kan-tvingas-lamna-hemmet-nar-elpriset-stiger/

Christina, 75 år, bor ensam i en villa på 160 m2 som antagligen värms med direktverkande el, eftersom elräkningen förra januari var på 8000 kr. Eftersom Christina är ensamstående med 13 000 kr i pension är hon orolig över hur det ska gå i vinter. Christina är rädd för att behöva flytta, och tänker såhär:
    "Jag vet ju vad en flytt skulle innebära. Du vet 20 års liv på ett ställe ska flyttas och göras av med. Det känns pressande för det hade jag inte planerat, inte än i alla fall."

Jag förstår att det kan kännas tufft att betala jättehöga elräkningar när man har en pension på 13 000 kr. Men man kan också fundera på om det är rimligt att vara ensamstående med låg inkomst i en villa på 160 m2 med höga driftskostnader. Att vara 75 år och inte ha funderat på om man skulle behöva flytta är också att sticka huvudet i sanden. När man är en bit över 70 kan det ju vara så att hälsan någon gång börjar vackla. Även med låga inkomster borde Christina kunna få tag på en annan bostad, eftersom villan är värderad till 5 miljoner enligt hitta.se (enligt artikeln verkar huset vara obelånat).

På många sätt förstår jag att äldre vill bo kvar, mina föräldrar bodde i villan to the bitter end, och vi har en ?Christina? i familjen nu, 10 år yngre så ung pensionär visserligen men bor själv på +200 kvm sen gubben gick bort och har inga planer på att flytta.

Men då måste man ju planera för det, särskilt med låg pension måste man ha ett långsiktigt sparande. Det måste finnas en buffert att ta till vid exceptionella situationer. Att bo i hus utan buffert är att sticka huvudet i sanden, oavsett ålder. Att däremot bo i ett stort hus vid 75 utan planer på att flytta tycker jag i sig är helt ok.
Svar på tråden Svårt med mat för dagen 😑