• anon88

    20 miljoner

    Hej allihop, såg en annons ute på en lägenhet för 20 miljoner. Vem har ens råd med det...

    Jag förstår inte hur man kan få så mkt i lån eller spara ihop så mkt. 

    Jag har samlat några 100K över några år för att kunna ta lån till 3 miljoner. 

    Är det aktier folk får ihop sina pengar på ? eller vad gör dem?

  • Svar på tråden 20 miljoner
  • PH76
    Xlr8 skrev 2022-08-30 05:58:47 följande:
    Vänta tills den är såld och typ 1-2 månader till och kolla folkbokföringen. Han/hon har råd. Han/hon har med säkerhet en inkomst en bra bit över 300k/året.
    Det finns dom som drar in 6-siffrigt rent i månaden.
    Herre gud ja, en av mina närmaste vänner drar in ca 500k netto i månaden.
  • Anonym (skulle men får inte)

    Bara på skoj gick jag in på en sån lägenhet (är absolut inte den enda) på hemnet och klickade in på min bank för att se om jag/vi skulle ha råd. Det föll på inkomsterna, banken tyckte inte att 85 000 kr netto räkte till lånet, även om jag väl tycker att det borde räcka att ha 30 000 kvar efter boendet är betalt. Vi skulle få en belåningsgrad på 53% enligt uträkningen. 

    Hur? Mest för att jag haft tur i oturen. Mina föräldrar gick bort när jag var 4 år och jag har därför ägt ett hus sedan dess, sedan 1998.. Helt avbetalt med hjälp av utlösta föräkringar + livförsäkringar, i Stockholmsområdet, kranskommun i populärt, tryggt, barnvänligt område. Du kan ju tänka dig vad det huset kostade att bygga nytt i skarven 89/90 mot vad det är värderat till idag. Resten av pengarna från livförsäkringarna investerade min morfar klokt utöver huset, så de pengarna har ju vuxit en del.  Sen har min sambo lite pengar också. 

    För övrigt är den dyraste lägenheten i Stockholmsområdet som är  ute på Hemnet just nu en åttarummare på 300 kvardrat på Engelbrektsgatan på Östermalm till ett pris om 78 miljoner riksdaler. Det du!

  • Anonym (råger)
    Anonym (Brf, brf, brf, hus, brf) skrev 2022-08-29 17:51:44 följande:

    Har man sedan 1990 åkt med i bostadsprisökningarna så är 20 miljoner inte så sanslöst mycket pengar.


    Jo faktiskt,  jag köpt hus 1993 för 2 M sek
    i dag värt 9-10 MSEK.

    Inga 20 MSEK i vinst
  • Anonym
    Xlr8 skrev 2022-08-30 05:58:47 följande:
    en inkomst en bra bit över 300k/året.
    Herregud, det får man väl ändå hoppas ... 
    Att ha 12000 under svensk medellön är ju inte direkt att vara rik.
  • Anders 386

    Man kan ju bli hyrläkare och på det sättet få tillbaks mer pengar från skattesystemet än man betalar in. Med en timlön på 2500 kr kan man säkert få lite skapliga lån.

    Jag tror många har råd idag - Sverige är ju en av världens mest ojämlika länder. Men det har dom flesta inte fattat eftersom vi vanliga jobbare har det materiellt sett väldigt bra. Allt har liksom skett i det tysta.
    Sverige är ju dessutom ett skatteparadis för dom superrika. Här beskattas ju inte några kapital - bara inkomster. Så ser det socialdemokratiska Sverige ut.

  • Kockobello
    Xlr8 skrev 2022-08-30 05:58:47 följande:
    Vänta tills den är såld och typ 1-2 månader till och kolla folkbokföringen. Han/hon har råd. Han/hon har med säkerhet en inkomst en bra bit över 300k/året.
    Det finns dom som drar in 6-siffrigt rent i månaden.
    Över 300 per år har väl typ alla. Eller dom flesta.
  • Anonym (zarah)

    En bekant till mig har köpt hus för 19 miljoner. Den ena parten hade fått ett fint hus av sin expartner som nu såldes för 13 miljoner och de andra parten hade med sig några miljoner från en försäljning av ett annat hus. Utöver detta tog man lån. 

    De är helt vanliga svenssons med vanliga yrken. Kan bli tufft ändå nu med tanke på stigande kostnader och att de kanske inte kommer kunna sälja huset för samma summa. Men men. Folk väljer vad de vill lägga pengarna på. 

  • Anonym (VD)
    anon88 skrev 2022-08-29 17:39:07 följande:
    20 miljoner

    Hej allihop, såg en annons ute på en lägenhet för 20 miljoner. Vem har ens råd med det...

    Jag förstår inte hur man kan få så mkt i lån eller spara ihop så mkt. 

    Jag har samlat några 100K över några år för att kunna ta lån till 3 miljoner. 

    Är det aktier folk får ihop sina pengar på ? eller vad gör dem?


    Snittlönen för en börs-VD är ca 1 MSEK/mån. Sen har du alla som sålt uppfiningar och företag, artister och idrottar med jättelönen mm. Utöver de har du alla med ärvda förmögenheter, t ex efter Kamprad. 

    Så det finns en del med väldigt mycket pengar, inte jättemånga men tillräckligt till en marknad för dyra bostäder.
  • sextiotalist
    Anonym (råger) skrev 2022-08-31 13:51:15 följande:
    Jo faktiskt,  jag köpt hus 1993 för 2 M sek
    i dag värt 9-10 MSEK.

    Inga 20 MSEK i vinst
    Kollade på hemnet (nu kommer inte alla de husen ut på hemnet, men ger nog en bild) av de 2500 objekt som var ute så var 78 stycken i den prisklassen. Så jag killgissar att det är nog endast 5-6 % av fastigheterna (som då inte är en gård hyresfastighet) som har de värdena. 
    Om, man tittar mellan 5 miljoner och 10 miljoner så var det 2000 fastigheter som låg i den prisklassen
  • Xlr8
    Kockobello skrev 2022-09-01 09:48:58 följande:
    Över 300 per år har väl typ alla. Eller dom flesta.
    No shit. nu skrev jag en bra bit över. Viss skillnad. 
    Använd valfri mängd subjektivitet för att kompensera för min sarkasm.
  • Anonym (N)

    De har oftast pengarna  , och inte lånar / sparar...

  • Xlr8
    Anonym (N) skrev 2022-09-03 15:25:38 följande:

    De har oftast pengarna  , och inte lånar / sparar...


    Absolut. Men som räntorna varit man har det ej varit ekonomiskt fördelaktigt att låna. Finns säkert 99 olika lösningar och att kontanta hela lägenheten är ej en av dom.

    Dom har fattat att världen  ej är svart vit (låna eller spara)
    Därför kan dom men inte du köpa lägenheten.
    Mest troligt är att det är ett företag som köper, inte en privat person. Väldigt förmånligt Skattemässigt
  • Anonym (S)
    Xlr8 skrev 2022-09-03 15:19:01 följande:
    No shit. nu skrev jag en bra bit över. Viss skillnad. 
    Använd valfri mängd subjektivitet för att kompensera för min sarkasm.
    En bra bit över 300 000 är ju ändå en bit under 400 000. Och 400 000 är väl medellön, dvs inte speciellt mycket.
Svar på tråden 20 miljoner