• Anonym (Kaffedraken)

    Gravid och Sjukskriven pga corona

    Halloj! 


    Nu kommer gnällmonstret fram.

     Jag har tvingats gå hem från mitt arbete för 5 veckor sedan på grund av ?risken? för corona i graviditetsvecka 20. 


    Nu lever jag på bidrag och har knappt några pengar över till någonting, för att inte tala om hur understimulerande det är att gå och drälla hemma!

     Jag vill inget hellre än arbeta, och jag KAN arbeta! Hade det inte varit för att jag inte vill åka fast för bidragsfusk så hade jag gladeligen skrivit upp mig som timvikarie inom något yrke, men det får jag ju absolut inte göra! 


    AAAARGH! 

  • Svar på tråden Gravid och Sjukskriven pga corona
  • Anonym (Kaffedraken)
    enmamma skrev 2022-08-29 18:19:46 följande:

    Är du inte vaccinerad?
    Omplaceringsmöjligheter?


    Jodå, jag är trippelvaccinerad, inga möjligheter till omplacering. 


    Spelade ingen som helst roll. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Din arbetsplats kanske inte har updaterat sig om vad som gäller idag?

    Arbetsmiljöverket anser att gravida kan arbeta med vård av covid-19-patienter, om inte den individuella riskbedömningen visar annat.

    Riskgrupper, inklusive gravida som är vaccinerade med två doser, kan följa samma rekommendationer som gäller för alla.

    www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/om-covid-19-for-gravida/

  • Anonym (Kaffedraken)
    Tow2Mater skrev 2022-08-29 19:10:54 följande:

    Din arbetsplats kanske inte har updaterat sig om vad som gäller idag?

    Arbetsmiljöverket anser att gravida kan arbeta med vård av covid-19-patienter, om inte den individuella riskbedömningen visar annat.

    Riskgrupper, inklusive gravida som är vaccinerade med två doser, kan följa samma rekommendationer som gäller för alla.

    www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/om-covid-19-for-gravida/


    Det var ny information för mig också, enligt HR på min arbetsplats var jag tvungen att sluta jobba i vecka 20 om min arbetsgivare inte kunde garantera till 100% att jag var skyddad från smitta. 


    Jag arbetar i förskola, så det kunde hon inte. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Tow2Mater skrev 2022-08-29 19:10:54 följande:

    Din arbetsplats kanske inte har updaterat sig om vad som gäller idag?

    Arbetsmiljöverket anser att gravida kan arbeta med vård av covid-19-patienter, om inte den individuella riskbedömningen visar annat.

    Riskgrupper, inklusive gravida som är vaccinerade med två doser, kan följa samma rekommendationer som gäller för alla.

    www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/om-covid-19-for-gravida/


    Är ju tyvärr upp till chefen även om de har uppdaterat rekomendationerna.

    Här är en till som är avstängd. Men är just nu väldigt glad för det då jag har foglossning och sammandragningar, samt även börjat få hemska förvärkar (vecka 30) så finns väl risk att jag skulle föda på arbetet OM jag arbetade haha.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Kontakta facket! De borde inte kunna tvinga dig att vara hemma, Corona räknas inte som en allmänfarlig sjukdom. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Du ska åtminstone få full lön om du inte får gå till jobbet. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Är i samma situation som dig. fick också gå hem i vecka 20 men eftersom det var semestertider gick jag hem redan i vecka 16! Hade sååå gärna velat jobba men chefen menade på att det var ingenting att diskutera! har varit pigg hela graviditeten hittills (är nu i vecka 26) så känns så pissigt 

Svar på tråden Gravid och Sjukskriven pga corona