• Emala

Bebis drar filt över ansiktet

Min dotter på 6,5 månad drar alltid sin filt över ansiktet när hon ska sova.
    Det känns oroligt, särskilt att hitta henne i spjälsängen på morgonen med ansiktet täckt av filten.
    Vad gör man åt detta? 
    Under sommaren har hon inte sovit med filt på nätterna,  men nu börjar det bli kyligt.
    Gallerfilt och muslinfilt har hon redan, men även om det "ska" gå att andas genom dem, så är det inget jag litar helt på...
    Sovpåse antar jag att hon är för stor för.

• Svar på tråden Bebis drar filt över ansiktet
  • skolios

Jag tror hon är gammal nog för sovpåse. Annars så använde jag långa gummiband i ändarna längst ner av filten som jag fäste runt spjälorna i spjälsängen.

• Emala

Tack för svar! 
    Hon hade sovpåse i vintras och våras, men den växte hon ur.
    Hade för mig att barn som kan vända sig inte ska ha sovpåse,  men jag kan ha snurrat till det..

• skolios
    Emala skrev 2022-08-30 00:58:30 följande:

Tack för svar! 
    Hon hade sovpåse i vintras och våras, men den växte hon ur.
    Hade för mig att barn som kan vända sig inte ska ha sovpåse,  men jag kan ha snurrat till det..

Aha, möjligt jag minns fel, det är längesen jag hade en bebis. 
    Men testa gummiband längst ner så att hon inte kan dra upp filten för långt. Hon kan ju visserligen glida ner i sängen under filten men det hände inte oss.
  • Emala

Tack för tips! 
    Beställde dock en sovpåse till henne, såg att det gick bra att använda till 24 månader.

• Anonym4848
    Emala skrev 2022-08-30 14:31:46 följande:

Tack för tips! 
    Beställde dock en sovpåse till henne, såg att det gick bra att använda till 24 månader.

Det är först när de kan ta sig ur sängen man ska sluta med åkpåse så de inte trillar.
  • Anonym4848

Sovpåse såklart, inte åkpåse hehe

• Emala

Ja, jag rörde ihop det  
    Hon har haft en sovpåse som hon har växt ur.  Vi ärvde den av hennes kusin. 
    Visste inte ens att de fanns i olika storlekar heller.
    Men nu har jag beställt en 6-12 månader,  och funkar det bra så köper jag en till. 

• Anonym4848
    Emala skrev 2022-08-30 23:04:15 följande:

Ja, jag rörde ihop det  
    Hon har haft en sovpåse som hon har växt ur.  Vi ärvde den av hennes kusin. 
    Visste inte ens att de fanns i olika storlekar heller.
    Men nu har jag beställt en 6-12 månader,  och funkar det bra så köper jag en till. 

Funderar också på att köpa en till vår 7-månaders. Hon har haft gallerfilt hittills men nu börjar det ju bli kallare som sagt..
  • Emala

Anonym:  Sovpåse är så bra!   Jag blev så glad nu när jag upptäckte att de finns i större storlekar än 0-6 månader.
    Vi fick den av min svägerska som haft den till sina barn, och hon sa att det är bara när de är nyfödda som de ska använda sovpåse.
    Men det stämde ju inte. 
    Jag brukade klä henne i en långärmad body och sen sovpåsen, då var hon gosigt varm, men inte för varm.

• Anonym4848
    Emala skrev 2022-08-31 23:25:55 följande:

Anonym:  Sovpåse är så bra!   Jag blev så glad nu när jag upptäckte att de finns i större storlekar än 0-6 månader.
    Vi fick den av min svägerska som haft den till sina barn, och hon sa att det är bara när de är nyfödda som de ska använda sovpåse.
    Men det stämde ju inte. 
    Jag brukade klä henne i en långärmad body och sen sovpåsen, då var hon gosigt varm, men inte för varm.

Ja det låter super! Nu håller vår madame på och vänder sig osv i sängen så svårt att få en filt att ligga kvar så ska definitivt skaffa en! Sett att det finns med ärmar också, men tänkte göra som du att ha en utan ärm så kan man reglera med body under. Hur tjock sovpåse har du köpt? Såg i nån affär att de hade mer fodrade såna också men man vill ju inte att det blir för varmt när de inte bara kan sparka av den som en filt..
  • Emala
    Anonym4848 skrev 2022-09-02 09:28:01 följande:
    Ja det låter super! Nu håller vår madame på och vänder sig osv i sängen så svårt att få en filt att ligga kvar så ska definitivt skaffa en! Sett att det finns med ärmar också, men tänkte göra som du att ha en utan ärm så kan man reglera med body under. Hur tjock sovpåse har du köpt? Såg i nån affär att de hade mer fodrade såna också men man vill ju inte att det blir för varmt när de inte bara kan sparka av den som en filt..
    Jag har köpt en av den typen som finns på HM, utan ärmar då.
    Och sen har jag faktiskt också köpt en tunnare med ärmar, i bambu.  Fungerar så att den gör att huden håller sig sval när det är varmt, och värmer när det är kallt.  Från Geggamojja.  
  • Anonym4848
    Emala skrev 2022-09-02 13:16:37 följande:
    Jag har köpt en av den typen som finns på HM, utan ärmar då.
    Och sen har jag faktiskt också köpt en tunnare med ärmar, i bambu.  Fungerar så att den gör att huden håller sig sval när det är varmt, och värmer när det är kallt.  Från Geggamojja.  
    Det är precis den på HM jag kikat på! Har dock inte klämt på den i affären än, men den är lite lagom tjock då?
  • Emala

Ja den är lagom under vinterhalvåret.  Det var en sån från HM jag hade i vintras/våras. 
    Kan vara bra att ha två, så man kan tvätta dem ibland. 

• Anonym4848
    Emala skrev 2022-09-02 17:32:14 följande:

Ja den är lagom under vinterhalvåret.  Det var en sån från HM jag hade i vintras/våras. 
    Kan vara bra att ha två, så man kan tvätta dem ibland. 

Perfekt!

Låter bra med två, tack för tipset!
  • Emala

Har fått hem den i bambu, och den är superbra nu när det fortfarande är ganska varmt.
    Den har ärmar, så hon har bara en kortärmad body under.
    Hon håller en lagom temperatur tycker jag.
    Den varmare utan ärmar ska hon använda när det är kallare, tänkte jag.
    Hon sover bättre i sovpåse än i bara pyjamas utan filt. 

Svar på tråden Bebis drar filt över ansiktet