• Linneeaa

    Jobba inom vården som gravid?

    Hej!

    Jag är gravid i vecka 6 och har endometrio. Har varit sjukskriven fram till nu pga av endometriossmärtor (ej pga graviditet) men har nu ett hemskt illamående och ont i magen. Försöker få en förlängning av sjukskrivning då jag har svårt att röra mig pga illamående.

    Men,jag jobbar som sjuksköterska och jobbar på en dialysavdelning där det varje dag kommer patienter med olika smittor och som måste komma även när de ha covid. Känns inte jättekul att utsätta sig för detta under graviditeten. 

    Hur har ni andra gjort som jobbar inom vården?

  • Svar på tråden Jobba inom vården som gravid?
  • Semlan3

    Enligt de riktlinjer som gäller idag får man som gravid inte jobba med direkt covidvård. Finns inga rekommendationer om att inte jobba i övrig vård som gravid. Jag är vaccinerad och jobbar inom öppenvård. Fick Covid i vecka 10. Allt gick bra och bebis är här nu. 

  • sigridgunnar

    Från och med nu blir man inte längre avstängd inom vården heller man kan till och med jobba på covidenhet som gravid då det inte längre är klassat som fara. Jobbar som samordnare i kommunen vi fick denna infon igår.

  • Vågen22

    Hej! 


    Jag jobbar också i vården och är väldigt besviken över att jag inte blir avstäng i v 20 som mina gravida kollegor blev senaste året. Hela pandemin har ju varit full av försökskaniner och jag vill inte vara det. Jag har sett alldeles för mycket hemskheter av Covid. 


    och nu väntar en vintersäsong men antagligen nya mutationer som vaccinet inte har full täckning mot. Man får bara hålla tummarna och hålla avstånd. Men helt omöjligt att bete sig normalt på min arbetsplats, för det är fullt med folk över allt. Jag äter ensam och börjar må psykiskt dåligt av att behöva isolera mig från alla.


    Jag är kanske överdriven men vad ska man göra, jag vill inte föda för tidigt med alla risker som det innebär.