• Anonym (Kaffedraken)

    Gravid vecka 39

    Hej på er! 


    närmar mig mitt Bf nu med bara några dagar. Jag är förstföderska så är ej så kunnig i saker och ting. Min son har ej fixerat sig men ligger med huvudet berör och min barnmorska säger att detta är normalt.. det kan då ske under förlossningsarbetet istället. 


    Min fråga till er är om någon har varit med om samma här och ungefär när startade er förlossning? jag har även läst att hinnsvepning får ej ske om han ej är fixerad.. men känns så hopplöst att jag inte kan göra något för att få igång denna Förlossningen. Vill gärna höra era historier? När gick er slempropp och hur gick er förlossning?

    Måste få tips för jag orkar inte va gravid längre.. känns som han aldrig kommer komma ut när han ej fixerat sig..

  • Svar på tråden Gravid vecka 39
  • Anonym (Kaffedraken)

    Min förstfödde var inte heller fixerad. Men föddes bf+3. Slemproppen gick på bf. Hade en drömförlossning utan smärtlindring och där jag sov mig igenom värkarbetet. Totalt 8 h på förlossningen men var seg på att öppna mig, när jag väl öppnat mig 10 cm var han ute på 20 min. 


    lycka till Hjärta

  • Anonym (Kaffedraken)

    Min var fixerad nån månad innan bf och jag gick över tiden och fick bli igångsatt i v41+4. Så det behöver inte betyda nåt att han inte är fixerad. Slemproppen kan ju återbildas så det betyder inte så mycket när den går.

    igångsättningen blev för mig först ett dygn med ballong som sattes in för att töja, hände typ inget. Sedan en dag med tabletter varannan timme, vid 22 började värkarna regelbundet efter ett par timmar kom jag in på förlossningen, vid 2 bad och öppen 3 cm och vid 6 kom han ut.
    lite trögstartat med andra ord men när det väl drog igång så gick det relativt fort. (Första barnet)
    jag hade räknat med att det tog en timme per cm att öppna sig så jag var inställd på att det skulle ta längre tid. 


    Bästa tips/varningen jag fick innan var att känna till att det inte är klart efter barnet kommer, för då ska ju moderkakan ut. I mitt fall tog det ca 1 timme så jag var glad att jag visste att den kan krångla och ta tid och nästan vara jobbigare än när barnet ska ut eftersom värkarna avtar och man känner sig klar. och de trycker på magen, rätt hårt, för att känna att livmodern drar ihop sig, jag fick dessutom dropp och akupunktur för att den skulle komma ut, men slapp operation för precis när de ropat på läkaren så kom den.
    så det är bra att känna till att det är normalt att den tar lite tid och vanligt att det händer så du inte blir rädd om det sker dig. Jag har haft flera vänner som inte kände till det och därför upplevde det extremt jobbigt, medan jag som blev förvarnad om det också upplevde det jobbigt men ändå var lite mer förberedd på det.

    Lite utanför din fråga men: Det bästa jag packade i väskan till bb var ett elektriskt ljus, perfekt belysning första natten när man knappt kunde resa sig ur sängen  och skulle vakna och amma.

    stort lycka till, du har en häftig upplevelse framför dig!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det här med fixering säger ju ingenting. Min tredje nu var fixerad i vecka 36. Kom i vecka 41+5 efter igångsättning. Fick en hinnsvepning i 40+6 som fick slemproppen att släppa i flera dagar och gav mig hemskt smärtsamma sammandragningar. Skulle inte göra om det. Mina två andra barn kom spontant i 40+6 och 41+6. Är hopplöst att gå över tiden. Men man får försöka tänka att det är för att kroppen och bebisen ska bli redo. Att provocera fram en förlossning utan medicinsk indikation kan istället leda till en komplicerad förlossning. När bebisen väl har kommit så glömmer man hur jobbig väntan var. Lycka till!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Handlar mest om mammans fixering skulle jag säga. Det där spelar ingen som helst roll. Barnet kommer när det kommer oavsett när huvudet fixerar sig. 


    Finns inte särskilt mycket evidens för att hinnsvepning fungerar. Däremot triggar det förvärkar och skit så att du får gå och ha ont i onödan. barnet kommer att komma inom två veckor. Vila och ät istället. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för era historier och tips! Tar verkligen emot allt som ni har skrivit. Men ja som ni alla skriver får jag bara invänta tiden på att lillen ska komma. Längtan är så enorm och obeskrivlig så man bli väldigt otålig ibland haha. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Ebba12122 skrev 2022-08-31 13:39:33 följande:

    Tack för era historier och tips! Tar verkligen emot allt som ni har skrivit. Men ja som ni alla skriver får jag bara invänta tiden på att lillen ska komma. Längtan är så enorm och obeskrivlig så man bli väldigt otålig ibland haha. 


    Hur går det för dig?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Har äntligen fått min son som på fredag blir 2 veckor. Han kom den 9 september med vattenavgång på tisdagnatt. Fick bara massa förvärkar fram till torsdagen och hade så ont. Blev sedan igångsatt vid lunch på torsdagen den 8 september. Sen kom han den 9 september klockan 04.46. 


    Trodde jag skulle gå över tiden med flera dagar men han kom på sitt BF. Blev så överraskad när vattnet gick. Hade gått på en lång promenad innan med sambon och hade lite smärta när jag gick. Kände mig så lätt kommer jag ihåg. Gick också väldigt snabbt så min sambo skrattade åt mig för jag har gått som en flodhäst hela tiden annars. 1 h efter promenaden gick vattnet precis när jag skulle hoppa in i duschen. 

Svar på tråden Gravid vecka 39