• askyfullofstars

Erfarenhet av Escitalopram? SSRI. Hjälp.

Hej!

Har mått väldigt dåligt en lång period. Fick träffa en läkare som tog mig på allvar och där vi gjort upp en behandlingsplan. Fick utskrivet Escitalopram och undrar om någon haft det läkemedlet. Hur upplevde ni effekten? Biverkningar? 

Är rädd för att börja med SSRI men vill inte heller må såhär. 

• Svar på tråden Erfarenhet av Escitalopram? SSRI. Hjälp.
  • Anonym (Kämpa)

Om ni har gjort upp en behandlingsplan TS så våga ge det en chans. Du är värd att må bra. 

Jag har ätit flera olika antidepressiva, bla escitalopram. Första veckorna mår man nästan alltid sämre innan de vänder. Biverkningarna jag hade efter det var nedsatt sexlust och muntorrhet.
    Läkemedel är bra om tillståndet är illa och ifall det används på rätt sätt. Ibland framställer läkare antidepressiva som om det är ett universalt lyckopiller. Så är det givetvis inte utan man mår bara mindre dåligt, får ibland mer energi osv. Det är då som det riktiga arbetet börjar på egen hand.. vad man själv aktivt ska göra för att må bättre och skapa en hållbar livsstil. Träna, äta bra, sova ordentligt, ta sig ut och göra saker är bra riktlinjer. 

• Anonym (J)

Funkade men jag gick upp 20 kg på ett halvår.

• Anonym (E)

Jag har ätit Escitalopram i många år, mot ångest. Funkar jättebra för mig. Inga biverkningar alls (jag kommer inte ihåg om jag kanske hade några milda biverkningar i början). Mitt liv hade varit mycket svårare och jobbigare om jag inte hade ätit SSRI.

• FtS70

Under mitt liv som psykiater har inga läkemedel haft större betydelse för mina patienters mående än SSRI och det första preparatet vi prövar vid egentlig depression eller paniksyndrom är alltid Escitalopram. Det betyder inte att alla blir hjälpta, men väldigt många har avgörande nytta av dem. (Rent krasst: en tredjedel får god hjälp, en tredjedel viss hjälp, en tredjedel ingen hjälp alls.)

• Anonym (1234)

Känner ingen skillnad i måendet överhuvudtaget, och då har jag maxdos. 

• Anonym (Märta)

För mig fungerade det inte alls, jag fick bara biverkningar men det betyder inte att det inte funkar för dig. Tänk på att motion är lika effektivt som SSRI mot mild till måttlig depression. Hoppas det går varför dig! 

• LinaSofia

Jag tog det under två år och det hjälpte mig mycket. När jag skulle sluta med det hade jag lite jobbigt men inget som var outhärdligt. 

• Anonym (K)
    Anonym (J) skrev 2022-09-01 07:29:16 följande:

Funkade men jag gick upp 20 kg på ett halvår.

Fick du ökad aptit? för tabletten i sig gör väl inte att man går upp i vikt?
  • Anonym (Märta)
    Anonym (K) skrev 2022-09-01 21:48:18 följande:
    Fick du ökad aptit? för tabletten i sig gör väl inte att man går upp i vikt?
    Vissa säger att ämnesomsättningen sänks, jag vet inte om det stämmer.
Svar på tråden Erfarenhet av Escitalopram? SSRI. Hjälp.