• Sommarochsyrener

    Outnyttjade lektioner

    Hej!
    Jag har outnyttjade körlektioner och teorilektioner. 

    Körlektionerna köpte jag från ett så kallat 5-paket och teorilektionerna ingick i ett startpaket. 

    När jag köpte startpaketet var det pandemi och man fick inte ha lektioner. Därmed pluggade jag på egen hand och är färdig med teorin. Kan jag då få tillbaka pengarna, med möjligtvis något avdrag pga administativa kostnader? 

    Någon som varit i liknande sits? Har någon haft outnyttjade teorilektioner? 

    Står inget om det på körskolans hemsida.

  • Svar på tråden Outnyttjade lektioner
  • Anonym (Olika lektioner)

    Teorilektion och körlektion är ju så olika så jag skulle bli förvånad om det går att byta med varandra. 
    Jag skulle skämmas över att fråga nåt sånt. De lär ju inte ha samma pris heller.. 
    Vad jag förstår så har man inte teorilektion öht nu? Men det kanske finns nånstans ändå. 

  • Sommarochsyrener

    Vet inte hur man citerar inlägg/ svarar på inlägg. 

    Angående frågan om varför jag inte frågade just då: 

    Jag frågade men hon sa till mig att jag skulle få en bok istället för teorilektioner och jag har för mig att hon sa sen när pandemin är över så kan jag använda dessa lektioner. Men hon sa att man inte vet när pandemin är över. 

    Men teorin kostar 1 100 kr och det vore omöjligt att en bok skulle kosta så mycket när man redan får två böcker som kostar 600 kr. Just där och då tänkte jag inte på det fick typ hjärndimma av all otydlighet.

    De hade inte skrivit något på sin hemsida. Jag tycker att de är skyldiga att skriva info på detss hemsida när ändringar inträdde pga pandemi så att man förstår, och om man väljer att inte göra det är det extra viktigt vara tydlig men det var man inte. 

  • Anonym (xxx)
    Sommarochsyrener skrev 2022-09-01 22:59:46 följande:

    Vet inte hur man citerar inlägg/ svarar på inlägg. 

    Angående frågan om varför jag inte frågade just då: 

    Jag frågade men hon sa till mig att jag skulle få en bok istället för teorilektioner och jag har för mig att hon sa sen när pandemin är över så kan jag använda dessa lektioner. Men hon sa att man inte vet när pandemin är över. 

    Men teorin kostar 1 100 kr och det vore omöjligt att en bok skulle kosta så mycket när man redan får två böcker som kostar 600 kr. Just där och då tänkte jag inte på det fick typ hjärndimma av all otydlighet.

    De hade inte skrivit något på sin hemsida. Jag tycker att de är skyldiga att skriva info på detss hemsida när ändringar inträdde pga pandemi så att man förstår, och om man väljer att inte göra det är det extra viktigt vara tydlig men det var man inte. 


    Jag tror som någon annan säger, att du får använda det nu. Att du inte vill är inte deras ensak. Du fick ett besked att du har dom innestående. 
  • Sommarochsyrener
    Anonym (xxx) skrev 2022-09-01 23:13:21 följande:
    Jag tror som någon annan säger, att du får använda det nu. Att du inte vill är inte deras ensak. Du fick ett besked att du har dom innestående. 
    Saken är den att hon inte sa att jag har dem som innestående, utan jag tolkade det som det. 

    Frågade 3 gånger vad händer med teorilektionerna och hon sa bara att det inte är några teorilektioner utan en bok istället. 

    Jag förstår det här med att det inte är deras ensak men får ju vara tydlig och även skriva på hemsidan när nya regler gäller vid pandemin. 

    Sen så höjde de priserna pga inflationen så jag passade på att köpa en massa körlektioner. Vad händer om jag inte behöver alla då? Är det liksom vara förlorade pengar? 

    Sen så gick det ju jätte lpng tid tills man fick ha dessa lektioner så då bör de ändå försummas från priset det är ju deras ensak att de inte tar de från paketet då. 

    Alltså det är en stor investering och en stora summor. Och så himla otydliga. Som sagt fick inte reda på att de var innestående yolkade det själv när hon sa att jag skulle få en till bok. 
  • Anonym (d)

    De skulle säkert varit tydligare men svårt att veta med pandemin. Teorin borde gått online.


    Beror också på hur du ställde frågorna för du är lite otydlig här. T.ex:


    "Sen så gick det ju jätte lpng tid tills man fick ha dessa lektioner så då bör de ändå försummas från priset det är ju deras ensak att de inte tar de från paketet då. "


    Du har ett kombinerat paket men även massa extra lektioner innestående?


    Teorilektioner är inte samma prisklass som vanliga så du kan ev byta ut alla mot en körlektion men om du inte verkar behöva mer körlektioner än du redan har betalat är det också rätt onödigt.

  • Anonym (Ga dit och fraga kortfattat)
    Sommarochsyrener skrev 2022-09-01 23:23:30 följande:
    Frågade 3 gånger vad händer med teorilektionerna och hon sa bara att det inte är några teorilektioner utan en bok istället. 

    Sen så höjde de priserna pga inflationen så jag passade på att köpa en massa körlektioner. Vad händer om jag inte behöver alla då? Är det liksom vara förlorade pengar? 
    Du skriver att de sagt att det inte ar nagra teorilektioner, utan en bok istallet (alltsa istallet for teorilektioner). Med den formuleringen sa har du inga innestaende teorilektioner, men du kan ju alltid fraga, nu nar det faktiskt gar att halla teorilektioner.

    Sen skriver du att du kopte pa dig en massa korlektioner for att priset skulle hojas. Om de inte kan/vill kopa tillbaka dem (for det billiga priset du betalade da) sa kan du kanske salja dem till nagon annan som fortfarande behover dem? Men det basta vore om du faktiskt ringde dem och fragade hur det gar till. Enklaste sattet att fa svar pa detta.

    Fraga kortfattat och inte sa omstandligt som i denna traden.
    Fraga kort och gott - vad gor jag om jag har lektioner kvar nar jag klarat korkortet? Kan jag losa in dem?
    Sen fragar du - Om jag klarar teorin "pa fredag", hur blir det da med teorilektionerna som jag aldrig utnyttjade pga pandemin? 
    Da kanske de informerar att du fick en bok istallet for teorilektioner och att du kan losa in korlektionerna for samma pris du kopt dem? Hade jag varit du sa hade jag gatt dit och pratat med dem personligen. Kan inte receptionisten svara pa dina fragor sa kan du ju be att fa prata med nagon hogre upp, nar du val ar dar.
  • Sommarochsyrener
    Anonym (Ga dit och fraga kortfattat) skrev 2022-09-02 04:02:10 följande:
    Du skriver att de sagt att det inte ar nagra teorilektioner, utan en bok istallet (alltsa istallet for teorilektioner). Med den formuleringen sa har du inga innestaende teorilektioner, men du kan ju alltid fraga, nu nar det faktiskt gar att halla teorilektioner.

    Sen skriver du att du kopte pa dig en massa korlektioner for att priset skulle hojas. Om de inte kan/vill kopa tillbaka dem (for det billiga priset du betalade da) sa kan du kanske salja dem till nagon annan som fortfarande behover dem? Men det basta vore om du faktiskt ringde dem och fragade hur det gar till. Enklaste sattet att fa svar pa detta.

    Fraga kortfattat och inte sa omstandligt som i denna traden.
    Fraga kort och gott - vad gor jag om jag har lektioner kvar nar jag klarat korkortet? Kan jag losa in dem?
    Sen fragar du - Om jag klarar teorin "pa fredag", hur blir det da med teorilektionerna som jag aldrig utnyttjade pga pandemin? 
    Da kanske de informerar att du fick en bok istallet for teorilektioner och att du kan losa in korlektionerna for samma pris du kopt dem? Hade jag varit du sa hade jag gatt dit och pratat med dem personligen. Kan inte receptionisten svara pa dina fragor sa kan du ju be att fa prata med nagon hogre upp, nar du val ar dar.
    Hej!
    Tacl för svaret. Pratade med chefen, men borde nog prata med receptionisten istället hon könner ju igen det som hände. 

    Tror de kanske går mer med på att byta ut de mot en körlektion än att få pengrna tillbaka. 

    Sen kan man ju skylla på att de inte informerade om det.

    Jag ska ställa precis de frågorna du skrev :) 
  • Anonym (Emelie)
    Sommarochsyrener skrev 2022-09-01 22:59:46 följande:

    De hade inte skrivit något på sin hemsida. Jag tycker att de är skyldiga att skriva info på detss hemsida när ändringar inträdde pga pandemi så att man förstår, och om man väljer att inte göra det är det extra viktigt vara tydlig men det var man inte. 


    Sommarochsyrener skrev 2022-09-01 23:23:30 följande:
    Jag förstår det här med att det inte är deras ensak men får ju vara tydlig och även skriva på hemsidan när nya regler gäller vid pandemin. 

    Du kan inte anta att all information finns på en hemsida. Det är en reklamplats för intressenter utåt. Allt finns inte där även om det finns företag som valt att göra så. En del företag är inte alltid så bra på att uppdatera sin information så man kan aldrig lita blint på det som står.

    Däremot kan man alltid gå dit eller ringa för information - vilket du fått bra tips om här. 

    Skulle inget fungera så ringer du konsumentombudsmannen i din kommun och pratar med den personen. 
  • Anonym (Ghost)
    Sommarochsyrener skrev 2022-09-02 13:11:15 följande:
    Hej!
    Tacl för svaret. Pratade med chefen, men borde nog prata med receptionisten istället hon könner ju igen det som hände. 

    Tror de kanske går mer med på att byta ut de mot en körlektion än att få pengrna tillbaka. 

    Sen kan man ju skylla på att de inte informerade om det.

    Jag ska ställa precis de frågorna du skrev :) 
    Receptionisten..? Det är ju chefen som bestämmer.
  • Sommarochsyrener
    Anonym (Ghost) skrev 2022-09-02 16:54:55 följande:
    Receptionisten..? Det är ju chefen som bestämmer.
    Fast det är ju inte han som sköter köp sv saker. Hon bestämmer väl inte lagar heller? Finns ju dessutom kosumentlagar. Han håller väl bara på o dela ut löner, eller? 
  • Sommarochsyrener

    Anonym D:
    Priserna skulle höjas så köpte en massa lektioner men vet inte om jag kommer att behöva alla. Kanske, kanske inte. Förmodligen. 

    Men ska fråga de vad som gäller om man inte behöver alla.

  • Sommarochsyrener

    Emeli:
    Ja, det är sant. 

    Fast i och med att det här med körkort är något som berör så många, så tycker jag att det är viktigt att informera.

    Exempelvis så skulle priserna höjas, då informerade man detta på hemsidan vilket jag tycker är bra. Annars missar man, det kan bli fel och krångligt. 

  • Sommarochsyrener
    Sommarochsyrener skrev 2022-09-02 17:47:41 följande:

    Olika syrener:
    Varför tycker du att det är pinsamt att fråga? 

    Om du hade fått körlektioner eller teorilektioner över vad gör du då?


    Olika lektioner*
Svar på tråden Outnyttjade lektioner