• Dibella

    IVF fungerar inte hittils, vad är nästa steg?

    Efter 2,5 år av försök inkl 4 IVF försök så har vi aldrig sett något plus på gravsticka, inte en enda gång, aldrig några missfall eller minsta lilla indikation på att embryona försökt fästa med eller utan assistans.


    Ägglossar varje månad, dock låg AMH. Får ändå ut vettiga ägg vid IVF och får återföringar + ägg till frys vid 2 av tillfällena. Läkarna uppger att embryona och slemhinnan alltid ser näst intill perfekta ut, de har stora förhoppningar och att vi bara haft otur. Men varför fäster inte äggen? Vad är det som skulle kunna fela?


    Hur kan vi gå vidare för att veta vart i processen som kroppen/embryona fallerar?


    Önskar tips på vad vi skulle kunna göra vidare, själva samt fråga sjukvården om. Vi har ett 5e och sista försök kvar framför oss och vill försöka maxa chanserna. Hur vet man t.ex. om man har ett överaktivt immunförsvar? Jag blir snarare rätt ofta/lätt sjuk t.ex., eller kan det hamna om låg östrogen/progesteron? Livmodern? Hur vet man att ÄD/ED skulle ge bättre resultat om det är kroppen som fallerar? Kan det vara spermierna?


    Ge all praktisk info, solskenshistorier, maxa med tips, råd och hopp! 


     

  • Svar på tråden IVF fungerar inte hittils, vad är nästa steg?
  • Jag är bara jag

    Upp till sex insättningar brukar man säga att chansen är lika hög. Efter det beror det lite på. Hur många ägg man fått ut, befruktningsgrad, kvaliteten på embryona och förstås kvinnans ålder. Varför det inte funkar för en del går långt ifrån alltid att svara på. Det är skillnad om man haft ett eller flera m.f för då finns det ett flertal mediciner att prova. Vid IVF kan man förstås ändra metod, ändra mediciner, ändra dos och göra ICSI om man inte provat det, men har man fått fina embryon som satts in flera gånger och det ändå inte går är det svårt ändra nåt.

    AMH spelar ju förstås in. Men du får ända fina embryon så då kanske det inte är avgörande. Du får förstås redan progesteron och det man kan ta utöver det är blodförtunnande- antingen bara Trombyl eller mer potenta som tex Fragmin. Har du koll på ditt TSH? Jag vet att det skiljer mycket vilken nivå läkare tycker är bra. Utomlands är de mer restriktiva och tycker 2,0 är max. Gärna neråt 1. Så Levaxin skulle ju kunna hjälpa.

    Prednisolon... nja, hade du haft flera m.f hade jag självklart sagt ja. Men det har du inte och blir ofta sjuk så jag är tveksam. De brukar dessutom säga blankt nej eftersom säkerligen 95% av alla läkare inte tror på det. Mne skadar gör det nog inte.

    ÄD/ED funkar nästan alltid bättre. Ägg från unga kvinnor, mer mediciner, oftast odlade fler dagar. 2 5-dagarsodlade ger 55% chans att bli gravid. Få vanliga kvinnor kommer upp i den chansen med egna ägg. Men ni är inte där än. Ta nästa chans och se vad som kan ändras i samråd med läkaren. Och stort lycka till!

  • Dibella
    Jag är bara jag skrev 2022-09-01 15:28:12 följande:

    Upp till sex insättningar brukar man säga att chansen är lika hög. Efter det beror det lite på. Hur många ägg man fått ut, befruktningsgrad, kvaliteten på embryona och förstås kvinnans ålder. Varför det inte funkar för en del går långt ifrån alltid att svara på. Det är skillnad om man haft ett eller flera m.f för då finns det ett flertal mediciner att prova. Vid IVF kan man förstås ändra metod, ändra mediciner, ändra dos och göra ICSI om man inte provat det, men har man fått fina embryon som satts in flera gånger och det ändå inte går är det svårt ändra nåt.

    AMH spelar ju förstås in. Men du får ända fina embryon så då kanske det inte är avgörande. Du får förstås redan progesteron och det man kan ta utöver det är blodförtunnande- antingen bara Trombyl eller mer potenta som tex Fragmin. Har du koll på ditt TSH? Jag vet att det skiljer mycket vilken nivå läkare tycker är bra. Utomlands är de mer restriktiva och tycker 2,0 är max. Gärna neråt 1. Så Levaxin skulle ju kunna hjälpa.

    Prednisolon... nja, hade du haft flera m.f hade jag självklart sagt ja. Men det har du inte och blir ofta sjuk så jag är tveksam. De brukar dessutom säga blankt nej eftersom säkerligen 95% av alla läkare inte tror på det. Mne skadar gör det nog inte.

    ÄD/ED funkar nästan alltid bättre. Ägg från unga kvinnor, mer mediciner, oftast odlade fler dagar. 2 5-dagarsodlade ger 55% chans att bli gravid. Få vanliga kvinnor kommer upp i den chansen med egna ägg. Men ni är inte där än. Ta nästa chans och se vad som kan ändras i samråd med läkaren. Och stort lycka till!


    Tack för ett bra svar. Vi kör redan ICSI då mannens simmare inte är 100% och de oftast är få ägg ut som de inte vågar chansa på. Jag är relativt ung änsålänge, började IVF snurran vid 30 och är 32 i dagsläget, så åldersmässigt så känns det som man bör ha en chans fortfarande, men tiden går i raketfart..


    Får diskutera med sjukvården när vi ringer på måndag och se om vi lyckas få till något mer, kanske om de kan ta en kik i livmodern eller liknande för att kolla ärrbildning eller liknande. 

Svar på tråden IVF fungerar inte hittils, vad är nästa steg?