• askyfullofstars

    Tänker jag rätt med kosten här? Samt styrketräningen?

    Hej!
    Behöver lite råd då jag känner att jag har fastnat i min ?livsstil? lite.

    Började styrketräna i mars. Dels behövde jag komma hemifrån men sedan behövde jag gå ner i vikt. Jag låg på kaloriunderskott utifrån en kostplan som jag köpte. Fick även en träningsschema som jag följt. 


    Nu vet jag inte vad jag ska göra mer. Jag har nått min önskade vikt vilket är 60 kg, men jag tkr fortfarande att tex benen har en del fett osv. Så hur ska jag tänka här? Måste jag gå ner i vikt ytterligare? Jag har tidigare kommit under 60 men det är inte min trivselvikt alls och det har slutat med att jag gått upp allt.

    De senaste 7 veckorna har jag börjat höja mitt kaloriintag med 40 kcal per vecka för att bli viktstabil. Men, kommer jag bli av med fettet på benen nu när jag höjer kalorierna igen? Vill Inte gå ner mer än 60 kg men räcker det med att fortsätta styrketräna?

  • Svar på tråden Tänker jag rätt med kosten här? Samt styrketräningen?
  • Anonym (Mack)

    Jag tror att du övertänker.
    Lätt att man gör det. Försök att känna efter vad som du mår bra av. Träna det som du tycker är kul, och ät det som du tycker om att äta.

  • nihka
    askyfullofstars skrev 2022-09-01 21:53:39 följande:
    Tänker jag rätt med kosten här? Samt styrketräningen?

    Hej!
    Behöver lite råd då jag känner att jag har fastnat i min ?livsstil? lite.

    Började styrketräna i mars. Dels behövde jag komma hemifrån men sedan behövde jag gå ner i vikt. Jag låg på kaloriunderskott utifrån en kostplan som jag köpte. Fick även en träningsschema som jag följt. 


    Nu vet jag inte vad jag ska göra mer. Jag har nått min önskade vikt vilket är 60 kg, men jag tkr fortfarande att tex benen har en del fett osv. Så hur ska jag tänka här? Måste jag gå ner i vikt ytterligare? Jag har tidigare kommit under 60 men det är inte min trivselvikt alls och det har slutat med att jag gått upp allt.

    De senaste 7 veckorna har jag börjat höja mitt kaloriintag med 40 kcal per vecka för att bli viktstabil. Men, kommer jag bli av med fettet på benen nu när jag höjer kalorierna igen? Vill Inte gå ner mer än 60 kg men räcker det med att fortsätta styrketräna?


    Styrketräningen gör att du bygger muskler som väger mer än fett och så länge du fortsätter att styrketräna och ditt totalintag inte är mer än du förbrukar kommer du att hålla/minska din "fettvikt" men öka din "muskelvikt", eller som man säger byter du ut fett mot muskler.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • askyfullofstars
    nihka skrev 2022-09-01 22:05:23 följande:
    Styrketräningen gör att du bygger muskler som väger mer än fett och så länge du fortsätter att styrketräna och ditt totalintag inte är mer än du förbrukar kommer du att hålla/minska din "fettvikt" men öka din "muskelvikt", eller som man säger byter du ut fett mot muskler.
    Så jag behöver inte ligga på underskott (strävar mot att hålla 60 kg)? Så tids nog även om jag har samma vikt så har jag mer muskler än fett, dvs jag byter ut fett mot muskler men behåller samma vikt?
  • Anonym (Man)

    Villl du få bort fett långsiktigt 
    ät kost med låg sockerart  under 4% ett rikt märke 
    Inge fika bröd , godis , mjölk utan laktos eller socker 
    typ alpro mandel dryck utan socker 
    ingen sylt , ingen honung , ingen alkohol 
    inget söta pålägg typ mess smör 

    bär , frukt , nötter , är bättre 
    balj växter 🌱 bönor , linser  
    bön pasta å liknande 

  • nihka
    askyfullofstars skrev 2022-09-01 22:12:21 följande:
    Så jag behöver inte ligga på underskott (strävar mot att hålla 60 kg)? Så tids nog även om jag har samma vikt så har jag mer muskler än fett, dvs jag byter ut fett mot muskler men behåller samma vikt?
    Träningen i sig förbränner och bygger samtidigt muskler. Om du fyller ditt stabila kaloriintag med nyttiga kalorier kommer fettet (långsamt) att "ersättas" av muskler och eftersom muskler väger mer än fett kommer du att gå upp lite i vikt. Om du äter för få kalorier börjar kroppen förbränna protein när fettet (som har omvandlats till socker) är slut och då ökar inte din muskelmassa utan du förbränner (delar av) den när också den omvandlas till socker för att du behöver energi.

    Så det är också viktigt att du inte äter för lite samtidigt som du tränar hårt.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Harmoni)
    Anonym (Mack) skrev 2022-09-01 22:01:19 följande:

    Jag tror att du övertänker.
    Lätt att man gör det. Försök att känna efter vad som du mår bra av. Träna det som du tycker är kul, och ät det som du tycker om att äta.


    Jag var själv så förr. Följde program, mätte portioner, allt var strikt... Och så tråkigt!
    Nu lyssnar jag mer på kroppen.
    Jag kan unna mig en tårtbit mitt i veckan, jag kan hoppa över ett träningspass och ta det nästa dag, jag tränar det som känns bra för mig, dricker vatten när jag är törstig, osv.
    Jag mår helt klart bättre, och tycker att träningen är roligare nu. Den känns inte som ett måste.
    Och jag ser fortfarande bra ut utan kläder, trots att jag inte längre är så strikt med allt!
Svar på tråden Tänker jag rätt med kosten här? Samt styrketräningen?