• Anonym (Funderar)

Har ni ändrat era matvanor efter de dyrare priserna?

Jag har väl haft relativt höga matkostnader överlag, handlat ganska mycket i närbutiker och även en del utemat och snabbmat. Jag är ensamstående med tre barn som bor hos mig varannan vecka och i genomsnitt har vi lagt 5650/ månad på just mat. Den senaste tidens utveckling av matpriserna har fått mig att tänka till lite; handlat lite mindre ute och mer extrapriser, och nu såg jag att i augusti la jag bara 3900 kr på matCool enligt utgiftskollen på Internetbanken. 

Hur ser era matkostnader ut för en månad? Har ni ändrat något på era matvanor när priserna höjts? Tror ni det kommer höjas ännu mer? Än så länge känner jag inget behov av att leva jättesnålt, men det hade varit intressant att få lite perspektiv på hur andra har det.

• Svar på tråden Har ni ändrat era matvanor efter de dyrare priserna?
  • Anonym (A)

Inga förändringar än men klart det känns bra att hitta ex smör till nedsatt pris. Köpte ett paket igår, 68kr, det är fasen dyrt.

• Anonym (Svinn)

Ja, vi har ändrat matvanor. Eller inte så mycket sortens mat utan vad vi köper. Det blir mer och mer svinn. Är mjölken rödlappad köps den, finns det en påse bröd för 15 spänn köps den osv. Dricker lite mindre kaffe. Jag äter inte längre kycklingpålägg utan nöjer mig med annat mindre gott. För det är smaken som får ge vika numer. Oftare blodpudding. Trots att vi är väldigt medvetna om vad vi köper blir det dyrt varje gång. 

• sextiotalist

Köper inte längre "bra att ha". Pålägg får ta slut innan nytt köps.
    Köper endast det som kommer ätas. Dvs långtransporterat nötfärs går bort.

• Citronella

Jag köper mindre ekologiskt och äter mer vegetariskt, har också dragit ner på sådant som är totalt onödigt som godis, glass och läsk. Förr handlade jag mycket mat med kort datum (billigare) men det finns aldrig i butiken längre så fort det läggs ut står folk i kö. 

• Anonym (Vänster är ett skällsord)

Har bytt ut högrevsfärsen mot vanlig nötfärs.

Har slutat att köpa ost helt.

• Anonym (Sandra)

har inte märkt att de har blivit speciellt dyrare. men då äter vi inte kött här, förutom pastej till dottern.  

ska iväg till Coop snart. men har väl aldrig varit speciellt prismedveten så kan ju inte direkt avgöra om något blivit dyrare eller inte.

• student2013

Jag har börjat köpa storpack med blandfärs när det är på extrapris annars får det vänta. Likadant med korv, ägg och hushållsost.

• Anonym (J)

Nej. Vet inte hur mycket vi köper mat för, 6 000 kr kanske. Två vuxna. 

• Anonym (hm)

Till sonen har jag inte ändrat något, till mig försöker jag anpassa mer.

• Anonym (Snålmamma)

Jag har slutat köpa bubbelvatten, läsk och chips. Godiset är numera endast till barnen, och då räcker en påse till flera lördagar än när vi vuxna goffade i oss det som blev över. Ska vi dricka något annat än vatten blir det saft. Ska vi på utflykt tar jag med en flaska hemblandadsaft och kåsor istället för festis, och det är egentligen mycket smidigare med små barn som inte riktigt kan hantera sugrör och tetrapak.

Köper endast ost som är på kampanj och köper då två ostar åt gången. Köper leverpastej istället för skinka. 

Istället för färsk citron och lime i matlagningen använder jag färdigpressad från flaska. 

Istället för att köpa take-away mat när tiden och orken tar slut så har jag laddat frysen med fryspizza, piroger Nuggets och pommes. Det är faktiskt enklare än att åka iväg och köpa mat, och man sparar många hundralappar på det.

• Anonym (hon den där)
    Anonym (Chips) skrev 2022-09-15 20:48:30 följande:

Estrellas chips ska tydligen komma bli rejält dyrare. Ja då får de väl lägga ner chipsfabriken tänker jag. Kan de inte anpassa sig till kundernas ekonomi, så får andra chipstillverkare hitta lösningar som fungerar.

www.familjeliv.se/allmant/trubbel-i-fredagsmyset-kraftig-prisokning-pa-chips-vantas/406757

Men vem behöver chips? Paret i Lyxfällan som drog i sig 245 påsar om året? 

Chips köper vi bara till gäster på storhelg möjligen, även om vi dricker champagne betydligt oftare.
Svar på tråden Har ni ändrat era matvanor efter de dyrare priserna?