• Mon 5 Sep 2022 12:55
    4641 visningar
    7 svar
    7
    4641

    Nipt test

    Hej! 


    jag skulle vilja ta Nipt test provat då jag har fått låg risk på kubb ul.
    Jag beställde Nipt test genom Babyscreen för drygt en månad sedan men de har varit mkt oproffsiga och kommit med diverse orsak att det inte går att analysera mina prover. 


    var skulle ni rek att göra Nipt test(ej ultraljud, bara blodprov).
    Bor i Linköping?.

  • Svar på tråden Nipt test
  • Mon 5 Sep 2022 18:13
    #1

    Bor själv i Norrköping och valde efter efterforskningar att åka till Vasamamma i Stockholm och göra NIPT där. Med snabbsvar hade jag svar inom 3 dygn. Vet flera som försökt göra privata NIPT i Östergötland och för samtliga har de antingen krånglat eller tagit lång tid. I din situation hade jag utan tvekan åkt till Stockholm och gjort det och med snabbsvar. 

  • Mon 5 Sep 2022 18:30
    #2
    Glad
    Tösen01 skrev 2022-09-05 18:13:20 följande:

    Bor själv i Norrköping och valde efter efterforskningar att åka till Vasamamma i Stockholm och göra NIPT där. Med snabbsvar hade jag svar inom 3 dygn. Vet flera som försökt göra privata NIPT i Östergötland och för samtliga har de antingen krånglat eller tagit lång tid. I din situation hade jag utan tvekan åkt till Stockholm och gjort det och med snabbsvar. 


    Tack, då ska jag kontakta de 
  • Anonym­4848
    Mon 5 Sep 2022 18:59
    #3

    Bor också i Linköping men jag gjorde det via Harmony, då skickar man blodet med posten själv, det gick kanon.

  • Mon 5 Sep 2022 19:01
    #4

    Åh jag har undrat precis samma sak. Det finns inget i Östergötland alltså som är bra? Känns liksom dumt att behöva åka till en annan stad på en vardag för att göra testet även om det såklart handlar om något viktigt. 

    Har ni gjort tidigt ultraljud i Östergötland också eller har ni gjort det i Stockholm? Har inte hittat något bra ställe för det heller. Hade nog tänkt att göra både tidigt ultraljud och NIPT innan KUB som man gör V12-13. 

  • Mon 5 Sep 2022 19:06
    #5

    Alltså harmony har jag hört både ris och ros om, men med tanke på att TS är över 40, redan väntat en månad så hade jag föredragit ett snabbt och säkert svar. Harmony är ju lite meckigt och la. Ta lång tid för svar, min vän fick dels fixa en som tog proverna själv och sedan vänta 21 arbetsdagar på svar. Men de är ju inte sämre i sig. 

    Gällande ul så är det viktigaste att se en variabel graviditet och hur många foster och få graviditeten daterad. Har man kikat ett par dagar innan så hade jag struntat i ul i samband med NIPT. 

  • Mon 5 Sep 2022 19:46
    #6
    whitelight skrev 2022-09-05 19:01:50 följande:

    Åh jag har undrat precis samma sak. Det finns inget i Östergötland alltså som är bra? Känns liksom dumt att behöva åka till en annan stad på en vardag för att göra testet även om det såklart handlar om något viktigt. 

    Har ni gjort tidigt ultraljud i Östergötland också eller har ni gjort det i Stockholm? Har inte hittat något bra ställe för det heller. Hade nog tänkt att göra både tidigt ultraljud och NIPT innan KUB som man gör V12-13. 


    Tidig ultraljud kan du göra privat hos gynekologen Katarina Johansson, kostar 1800kr. 


    Eftersom jag gjorde ett försök hos Babyscreen och det tog en månad och inget svar så vill jag har nånstans rekommenderat :) jag ska på rutinultraljud denna vecka så jag får se hur vi gör. Som du säger det är lite bökigt att resa en vardag fram och tillbaka?men men måste man så måste man :) 

  • mgh
    Sun 11 Dec 2022 08:31
    #7

    Har också bokat Nipt med Babyscreen i vecka 10+4. När du inte fick svar - återbetalade Babyscreen pengarna för testet? Kan ju vara bra att veta om det skulle krångla även här..

Svar på tråden Nipt test