• Molly1012

    Beskattningsunderlag vid ansökan om f-skatt

    Hej. Jag sitter i denna stund och fyller i ansökan om att bli godkänd för f-skatt för att bedriva verksamhet som frilansare. Jag har dock fastnat lite vid avsnittet för beskattningsunderlag och är osäker på hur jag ska fylla i det, men någon här kanske besitter lite kunskap om det och kan hjälpa mig.

    Jag har angett att den beräknade omsättningen kommer vara 100 000 per år fördelat på 3 olika tjänster som jag erbjuder. 2 av dessa tjänster kan komma att säljas till företag i annat EU land och utanför EU, men jag kan ju omöjligen veta i förväg hur mycket av dessa 100 000 som är inkomster från försäljning till utlandet innan jag ens startat verksamheten. Så vad borde jag fylla i för summa där? 


    Jag vet heller inte hur jag ska fylla i momsfri försäljning, räknas en såld tjänst till utlandet som momsfri även om den är momspliktig för företaget i det land som de köpt den i?


    Kan jag fylla i 0 i alla fält så momsen beräknas på hela omsättningen eller skapar jag mig själv framtida problem då?

    Mvh, Camilla

  • Svar på tråden Beskattningsunderlag vid ansökan om f-skatt
  • Anonym (Hej)

    Moms ska du nästan alltid betala, oftast 25% sedan tillkommer tullavgifter/frakt för länder utanför EU.

    Men du nämner 100k det är netto du skriver på underlaget, dvs 25000 kr blir momsen på försäljning, om vi tar det enkelt.
    Sedan har du ingående moms, det du köpt varorna för låt säga 50k blir 12500kr i ingående moms.
    Kvar 12500kr att betala i moms, dvs om du inte har andra kostnader att dra ingående moms på. ex bränslekostnader, dator, internet, mobil osv.

    Livsmedel 12% skatt
    Böcker osv 6% moms.

  • Molly1012

    Tack för svar!
    Det är webbaserade tjänster jag utför så inköp av varor och eventuell tull och frakt går ju bort då eftersom det inte är försäljning av varor. Men kostnader för internet, dator, webbplats och likande blir ju ingående moms att dra. 


    Jag har tolkat det som att tjänster som säljs till vissa länder inom och utanför EU inte alltid är momspliktiga för säljaren utan det är köparen som betalar moms i det land där tjänsten är köpt, men jag kanske har missförstått det? 

  • TheJakob

    Vet inte vad svaret ovan yrar om, är ju inte ens i närheten av vad TS frågar om Tyst

    Det du fyller i är en uppskattning och du kommer få betala preliminärskatt månadsvis på de summor du anger. Liksom finns det lite brytpunkter för hur du kan redovisa moms (månadsvis, kvartalsvis, årsvis).


    Förr i tiden så angav man alltid noll på allting för att slippa preliminärskatt, rättas ju ändå i efterhand och du fick gratis kredit av staten.

    Numera kan du inte ange noll då skatteverket är kinkiga och anser att då har du ingen affärsverksamhet heller. Även full legitima argumentet att det kommer ta 2år att utveckla en produkt att sälja gillar det inte.


    Så fyll i lite siffror, kanske 50% av vad du tror det kommer bli så är allting okej och du kommer få din F-skatt godkänd. Siffrorna är bara uppskattning och spelar ingen roll för dig.

  • Anonym (AB)
    TheJakob skrev 2022-09-16 15:41:45 följande:

    Vet inte vad svaret ovan yrar om, är ju inte ens i närheten av vad TS frågar om Tyst

    Det du fyller i är en uppskattning och du kommer få betala preliminärskatt månadsvis på de summor du anger. Liksom finns det lite brytpunkter för hur du kan redovisa moms (månadsvis, kvartalsvis, årsvis).


    Förr i tiden så angav man alltid noll på allting för att slippa preliminärskatt, rättas ju ändå i efterhand och du fick gratis kredit av staten.

    Numera kan du inte ange noll då skatteverket är kinkiga och anser att då har du ingen affärsverksamhet heller. Även full legitima argumentet att det kommer ta 2år att utveckla en produkt att sälja gillar det inte.


    Så fyll i lite siffror, kanske 50% av vad du tror det kommer bli så är allting okej och du kommer få din F-skatt godkänd. Siffrorna är bara uppskattning och spelar ingen roll för dig.


    Håller med, siffrorna är bara preliminär, så om man anger för lite så rättas det till i deklarationen. 
  • daljian

    Rätt säker på attjag fyllde i noll, men kanske minns fel (feb -22), men det är ju hur som helst bara preliminära siffror för att hjälpa dig betala in bolagsskatt löpande istället för allt i slutet.
    Jag är momspliktig, säljer utan moms (tjänst till USA), och betalar moms vid inköp av dator etc.

Svar på tråden Beskattningsunderlag vid ansökan om f-skatt