• OupaOupa

När kan förskolan skicka hem sjuka barn?

Förra veckan fick jag en påringning om att hämta mitt barn pga snorig näsa. Absolut, det gör jag om personalen bedömer det som nödvändigt. 

Mitt barn hade inte feber och var pigg och med i aktiviteter när jag kom. Har varit hemma sammanlagt 5 dagar, ingen feber eller hosta utan enbart snorig.

Lämnade idag på förskolan och gav en lägesrapport. Hörde inget på hela dagen, vid hämtning blev det en större diskussion om att det fortfarande var snorigt och helst skulle vi ha stannat hemma.

Nu var jag föräldraledig under pandemin och kanske har missat något. Enligt min devis så ska barnet vara feberfri och tillräckligt pigg för att orka med alla aktiviteter, vilket mitt barn är. Tänker jag helt fel här? 

Personalen har på förkommen anledning satt upp riktlinjer gällande sjuka barn men där står samma sak. Hur ska jag göra imorgon? Hålla barnet hemma? Hur går era tankar?
  • Svar på tråden När kan förskolan skicka hem sjuka barn?
  • Anonym (Mi)
    brb92 skrev 2022-10-07 00:26:59 följande:

Barn på förskolan och skola ska vara hemma vid minsta symtom. Enkelt.

Nolltolerans mot symtom gäller fortfarande.

Hos dig kanske, men inte här.
  • brb92
    Anonym (Mi) skrev 2022-10-07 00:43:46 följande:
    Hos dig kanske, men inte här.
    Stockholms stad har så. Vart bor du som det inte är så?
  • Anonym (Olika)
    brb92 skrev 2022-10-07 00:50:43 följande:
    Stockholms stad har så. Vart bor du som det inte är så?
    Jag bor i Stockholms stad. Vi har det som sagt inte så. 
  • Anonym (Maria)
    brb92 skrev 2022-10-07 00:26:59 följande:

Barn på förskolan och skola ska vara hemma vid minsta symtom. Enkelt.

Nolltolerans mot symtom gäller fortfarande.

Nej inte riktigt. Man kan tex ha kvarvarande lätt hosta (i veckor ibland) eller lite snuva och då kan gå till skolan. 
    Vi har skolplikt också.
    Calicivirus el dylikt hoppas jag däremot man fortfarande håller stenhårt på att hålla borta från fsk och skolor. Inte släppa in friska syskon osv på fsk när man ändå vabbar ett syskon. Det ju bara sinnessjukt att släppa där på fullt sunda riktlinjer. 
  • Anonym (Suck)
    Spucks skrev 2022-09-06 19:33:36 följande:
    Ja, man kan verkligen undrar hur världsfrånvänd folk kan vara som tycker barn ska vara hemma i en vecka varenda gång de har lite snuva. Snart kommer ingen arbetsgivare vilja anställa föräldrar till barn under 12år, pga av allt detta vabbande med friska barn.
    Inte konstigt att barnen blir sjuka hela tiden då när folk som du skickar sjuka ungar till förskolan som sen smittar ner resten. Och jodå, de smittar när de är snoriga. Både jag själv och mina barn har blivit smittade av barn som ?bara? varit snoriga. Hur jävla svårt ska det vara att fatta att sjukt barn (där ingår att ungen är snorig om man inte VET att det beror på allergi eller något annat än sjukdom) = HEMMA FRÅN FÖRSKOLA/SKOLA! Och hur du löser det med ditt jobb och din ekonomi är ditt problem och ditt ansvar. Att smitta ner andra är inte lösningen, vi har rätt till vabb i det här landet av en anledning. Vad arbetsgivare tycker om det är irrelevant.
  • Anonym (Svårt)

På vår förskola får barnen komma tillbaka med snor, men dem ska orka med dagen och varit feberfria I 48h.

förkylning är som mest smittsamt i starten och det betyder att det nödvändigtvis inte behöver vara smittsamt när snoret är tjockt. När snoret är tjock och grönt visar kroppen att den arbetar mot förkylningen. 

jag upplever att efter pandemin är man mer försiktigt. sedan så snorar mina barn mer på förskolan än hemma, för dem är mer aktiva där. 

• Spucks
    Anonym (Suck) skrev 2022-10-07 08:52:20 följande:
    Inte konstigt att barnen blir sjuka hela tiden då när folk som du skickar sjuka ungar till förskolan som sen smittar ner resten. Och jodå, de smittar när de är snoriga. Både jag själv och mina barn har blivit smittade av barn som ?bara? varit snoriga. Hur jävla svårt ska det vara att fatta att sjukt barn (där ingår att ungen är snorig om man inte VET att det beror på allergi eller något annat än sjukdom) = HEMMA FRÅN FÖRSKOLA/SKOLA! Och hur du löser det med ditt jobb och din ekonomi är ditt problem och ditt ansvar. Att smitta ner andra är inte lösningen, vi har rätt till vabb i det här landet av en anledning. Vad arbetsgivare tycker om det är irrelevant.
    Nu bor jag inte i Sverige. Där jag bor har de flesta min attityd = barnen stannar hemma när de har feber eller mår dålig. Och vet du vad? Det är inte så att alla är sjuka hela tiden! De är faktist sjuka väldig lite, förutom några undantagsfall. Barnen behöver ju komma i kontakt med virus för att bygga upp ett immunförsvar. Inte konstig att de blir sjuka hela tiden när de isoleras från alla som hat nyst en gång. Och jag undrar även hur det påverkas deras psykiska mående, när de får höra att de är sjuka och måsta stanna hemma varenda gång de är lite snoriga, trots att de är hur pigga som helst. Det låter som ett bra sätt att uppfostra framtida hypokonder.

Och jag undrar verkligen hur länge till det kommer att h
    ålla i Sverige med allt detta vabbandet. Jag tycker ju att reglerna är väldig bra, att man har rätt att vabba när det behövs. Men när så många föräldrar nästan vabba mer än de jobbar kan det inte håller in längden.
  • Anonym (Olika)
    Spucks skrev 2022-10-07 10:14:11 följande:
    Nu bor jag inte i Sverige. Där jag bor har de flesta min attityd = barnen stannar hemma när de har feber eller mår dålig. Och vet du vad? Det är inte så att alla är sjuka hela tiden! De är faktist sjuka väldig lite, förutom några undantagsfall. Barnen behöver ju komma i kontakt med virus för att bygga upp ett immunförsvar. Inte konstig att de blir sjuka hela tiden när de isoleras från alla som hat nyst en gång. Och jag undrar även hur det påverkas deras psykiska mående, när de får höra att de är sjuka och måsta stanna hemma varenda gång de är lite snoriga, trots att de är hur pigga som helst. Det låter som ett bra sätt att uppfostra framtida hypokonder.

Och jag undrar verkligen hur länge till det kommer att hålla i Sverige med allt detta vabbandet. Jag tycker ju att reglerna är väldig bra, att man har rätt att vabba när det behövs. Men när så många föräldrar nästan vabba mer än de jobbar kan det inte håller in längden.
    Nu har det mer eller mindre återgått till det normala, men mitt äldsta barn gick sitt sista år på förskolan under pandemin. Hon var väl insatt i att varje gång hon blev det minsta snorig, innebar det en vecka hemma. Det var en enorm stress för henne. Hon älskade sin förskola, som mer eller mindre bedrev skola sista året, och tyckte att det var väldigt jobbigt att behöva vara hemma så länge och så ofta. 

Min yngste, som började förskola i samband med pandemin, har varit kopiöst mycket sjuk. Inte så konstigt, han har ju aldrig fått utsättas för normal virus, i normala mängder. 
  • Anonym (Mi)

Brb92:  Vi bor i Göteborg. 

• Citronella
    Anonym (Mamma) skrev 2022-09-06 19:11:18 följande:
    Jo men hur världsfrånvänd får man vara liksom...? Har du aldrig haft barn på fsk förut så detta är första terminen eller?

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/stanna-hemma-om-du-ar-sjuk-med-symtom-pa-covid-19/

Barn och vuxna kan återgå till arbetet, skolan, förskolan och andra aktiviteter när de har blivit friska och har gott allmäntillstånd. 
    Många barn (och vuxna) blir snoriga på vintern av den torra luften och temperaturväxlingarna mellan kall utomhusluft och värmen inne. Ska man dra det så hårt får min son inte gå i skolan alls på hösten och vintern, jag får också stanna hemma från jobbet under vinterhalvåret. 
  • Anonym (FsK.)

Ja...det är ju trist när barn är sjuka. Vist är det trist att oftast komma back på jobbet. Vist är det trist att det finns människor som jobbar med barn, som tycker snor är jobbigt. Vist är det trist att facktist förakolepersonal får en karensdag när det är så att man blir sjuk av sjuka barn som är på förskolan.
    Vist är det trist att det ibland eller rätta ordet oftast inte finns personal till den som är frånvarande  för att bedriva en pedagogisk verksamhet. Utan oftast billig outbildad extra personal. Vist är det trist att många kan jobba fast med sjukt barn hemma. Vist är det trist att man lämnar syskon på förskolan när syskon ligger hemma i magsjuka. Vist är det trist att man inte visar hänsyn till varandra. 
    Vist är det trist med tysnadskultur även inom förskola/skola....
    Stå på er som jobbar inom förskolan, våga säg i från både till chefer och föräldrar. Alla är dock inte lämpade att jobba inom branchen presisi som det kan va inom det yrke du gör varje dag...
    Vistär det trist... 

• Anonym (Förskollärare)

Vi ringer hem barn som har färgat snor som rinner konstant.
    Vi ringer även hem barn som är feberfria men allmänpåverkade och inte riktigt orkar med aktiviteterna på förskolan.
    Det är alltid bra att behålla barnet hemma en till två dagar efter infektion då det lättare tar om igen annats.
    Vi träffar era barn dagligen och ser nät de avviker i sitt mående.
    De kan vara pigga hemma där de har möjlighet att vila kroppsligen och mentalt.
    På förskolan har de 20 andra kompisar vilket innebär att de delar på 3 vuxna, löser konflikter, samspel och turtagning, högre krav vid rutinsituationer, mer ljud och ett helt annat tempo att förhålla sig till.
    Sen är det så att lämnas halvsju barn så blir många andra barn sjuka, personal smittas och det blir kort om personal.

• mari123

OT kanske men när ens barn är sjukt så VILL man väl vara hemma med det? Inte kul när barnen blir sjuka men jag tyckte det var mysigt att vabba med en småsnorig liten unge. Hade ju inget livsviktigt arbete, modell hjärtkirurg.

• Anonym (Olika)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2022-10-15 02:01:31 följande:

Vi ringer hem barn som har färgat snor som rinner konstant.
    Vi ringer även hem barn som är feberfria men allmänpåverkade och inte riktigt orkar med aktiviteterna på förskolan.
    Det är alltid bra att behålla barnet hemma en till två dagar efter infektion då det lättare tar om igen annats.
    Vi träffar era barn dagligen och ser nät de avviker i sitt mående.
    De kan vara pigga hemma där de har möjlighet att vila kroppsligen och mentalt.
    På förskolan har de 20 andra kompisar vilket innebär att de delar på 3 vuxna, löser konflikter, samspel och turtagning, högre krav vid rutinsituationer, mer ljud och ett helt annat tempo att förhålla sig till.
    Sen är det så att lämnas halvsju barn så blir många andra barn sjuka, personal smittas och det blir kort om personal.

Varför färgat snor? Du vet väl att snoret är genomskinligt i början, när man är som mest smittsam. 
  • OupaOupa

Verkar som att många har missat att jag var hemma i 5 dagar. Jag undrade inte om den första hemringningen utan att det fälldes kommentarer om att barnet fortfarande var snorigt den sjätte dagen. Jag bedömde att ork fanns och i övrigt inga andra symtom.

För övrigt så blev barnet helt symtomfri ett par dagar efter detta och kan omöjligt ha varit smittsam vid denna tidpunkt.

Jag är gärna hemma när mitt barn är sjuk men när det gäller kvardröjande symtom så är det alldeles för hysteriskt. När jag jobbade i förskolan fick barn med vattkoppor delta i gruppen förutsatt att de orkade dagen (enligt skolläkarens rekommendationer).

Ni som föreslog att inte snyta barnet en hel dag, kör ni samma metod för att se om ni ska jobba eller ej? Just snuva i sig innebär automatiskt att man inte kan jobba så mängden spelar ingen roll.

• Spucks
    mari123 skrev 2022-10-15 03:42:57 följande:

OT kanske men när ens barn är sjukt så VILL man väl vara hemma med det? Inte kul när barnen blir sjuka men jag tyckte det var mysigt att vabba med en småsnorig liten unge. Hade ju inget livsviktigt arbete, modell hjärtkirurg.

Men tråden handlar ju inte om barn som är sjuka, utan om barn som är pigga och friska men som blir hemskickad pga av lite snor eller liknande.
  • mari123
    Spucks skrev 2022-10-15 13:52:25 följande:
    Men tråden handlar ju inte om barn som är sjuka, utan om barn som är pigga och friska men som blir hemskickad pga av lite snor eller liknande.
    Pigga och glada barn skickas hem? Varför? Är personalen illvillig?
  • Anonym (FsK.)

Nä det behöver väll inte personal va? Tyvärr jobbar det många människor på fel ställen här i livet. 
    Men förskolepersonal brukar inte ringa hem utan en anledning. 
    Det många inte vill förstå är just att hemma är hemma och tempot på fsk är hårdare iaf för ej friska barn som har en infektion i kroppen. 
    Så att föräldrar anser att jo minsan mitt barn är supper pigt och har hur mycket energi som hells hemma, betyder inte att samma barn har det på förskolan. Som förälder vet man facktist inte alls hur ens barn betersig när man inte är där. Presis som vi vuxna människor inte vet exakt hur tex ens parter betersig på sitt jobb (om man nu inte jobbar alla dygnets timmar ihop). 
    Så sluta sura över att ert barn blir hem ringt. För jobb är jobb ovaset vad man jobbar med. Så krävs det facktist respekt mot dom man lämnat sina små underverket till om dagarna. 

Svar på tråden När kan förskolan skicka hem sjuka barn?