• Anonym (Kompisgäng)

Svenska tjejer har ni invandrarkompisar?

Har ni tjejkompisar med invandrarbakgrund isåfall tycker ni att tjejerna är roliga att umgås med? 

• Svar på tråden Svenska tjejer har ni invandrarkompisar?
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Gullvivor skrev 2022-09-07 19:46:26 följande:
    Vilken otroligt dum fråga. Varför skulle en troende muslimsk kvinna vistas på krogen bland män och alkohol när det är förbjudet enligt tron? Tror du det automatiskt handlar om att man vill men inte får?
    Alla svenskar gillar inte heller krogen. Men det är stor skillnad på att gå på restaurang eller pub, och att gå på nattklubb med värsta köttmarknad.

Man måste varken ragga eller dricka alkohol för att uppskatta en utekväll.

Och inte lära sig simma? Inte åka utomlands? På Anonym Malla låter det som att det är familjerna som bestämmer detta, inte kvinnorna själva.

Alla har väl fortfarande simundervisning i skolan? Det har våra barn haft.
  • Anonym (malla)
    Gullvivor skrev 2022-09-07 19:46:26 följande:
    Vilken otroligt dum fråga. Varför skulle en troende muslimsk kvinna vistas på krogen bland män och alkohol när det är förbjudet enligt tron? Tror du det automatiskt handlar om att man vill men inte får?
    Man behöver inte dricka eller ragga för att man är på krogen. Det finns muslimska män på krogen men inga tjejer och sålänge ni blundar för det har jag inget mer att säga. Det här är också en anledning till att jag inte kanske passar med svenska tjejkompisar, sitta och lyssna på deras obetydliga problem men de blundar och hittar på ursäkter åt sånt här. 
    Hade även en utländsk vän förut där föräldrarna bad henne ta livet av sig för att hon hade legat med en kille.
  • Gullvivor
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-09-07 20:10:41 följande:
    Alla svenskar gillar inte heller krogen. Men det är stor skillnad på att gå på restaurang eller pub, och att gå på nattklubb med värsta köttmarknad.

Man måste varken ragga eller dricka alkohol för att uppskatta en utekväll.

Och inte lära sig simma? Inte åka utomlands? På Anonym Malla låter det som att det är familjerna som bestämmer detta, inte kvinnorna själva.

Alla har väl fortfarande simundervisning i skolan? Det har våra barn haft.
    Nu vet jag inte skillnaden mellan pub och krogen men det är inte bara att undvika just alkoholen utan att vissa ställen vistas man inte på pga olämpligt, t.ex blandade kön med musik eller där alkohol serveras (även om man själv inte dricker). Och detta gäller givetvis inte enbart slöjbeklädda kvinnor utan alla som praktiserar religionen.

Jag menar inte specifikt hennes vänner för där låter det som att föräldrarna bestämmer, utan jag ifrågasätter hur hon formulerade sin fråga. Det kändes mycket konstigt att först prata om kontrollerande föräldrar för att sedan ställa en allmän fråga om kvinnor i slöja.

Det är ju jättevanligt med kvinnor i slöja som badar, och ja visst finns det simundervisning i skolan men det betyder inte att alla klarar av den. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (malla) skrev 2022-09-07 20:12:41 följande:
    Man behöver inte dricka eller ragga för att man är på krogen. Det finns muslimska män på krogen men inga tjejer och sålänge ni blundar för det har jag inget mer att säga. Det här är också en anledning till att jag inte kanske passar med svenska tjejkompisar, sitta och lyssna på deras obetydliga problem men de blundar och hittar på ursäkter åt sånt här. 
    Hade även en utländsk vän förut där föräldrarna bad henne ta livet av sig för att hon hade legat med en kille.
    Håller med om att hyckleriet och dubbelmoralen är vidrig. Männen är ute och roar sig, kvinnorna hålls i strama tyglar.

Men det är helt ok att avstå från både det ena och det andra så länge det är självvalt. Men i många fall är det inte så.

Det är dock trångsynt av dig att kalla svenskars (och andras) problem obetydliga, bara för att de inte lever i hederskulturer.
  • Gullvivor
    Jag har MYCKET svårt att tro att ingen muslimsk kvinna varit på krogen. Alla muslimska kvinnor har inte slöja vet du, och alla muslimska män är inte nödvändigtvis troende/praktiserande. 
  • Anonym (Kompisgäng)
    Vill dina vänner ragga? Va är det sant?  Snackar ni om allt möjligt? 
  • Anonym (Kompisgäng)
    Gullvivor skrev 2022-09-07 20:20:51 följande:
     kvinna varit på krogen.  
    Har du sett några invandrartjejer på krogen? 
  • Anonym (Kip)

Är väldigt god vän med en tjej från Albanien. Hon har en muslimsk bakgrund, men är lika mycket muslimer vad gäller kultur som i sekulariserade Sverige. (Dom dricker alkohol och äter gris exv. Hon gifte sig nyligen med en kille från Indien. vi umgås också som par med parmiddagar och gå ut tillsammans.

vi är väl ganska olika men trivs bra tillsammans.

• Anonym (Katten)

Jag har en kompis från Sydafrika, hon är som jag på alla sätt utom till utseendet.

Skulle inte kunna bli vän med en praktiserande muslim, känner en kvinna som tillhör religionen sedan födseln men hon lever som vilken svensk som helst numera. Även hennes muslimske man är som vilken svensk som helst.

Jag är inte intresserad av att umgås med personer som begränsas av en religion, oavsett vilken. Dock är ju islam den som är mest förbjudande.

• Anonym (Ada)

De enda vänner jag har är invandrade eller har utländskt ursprung. Lite olika länder, en är lite muslim de andra kristna, katoliker.
    Snälla, hjälpsamma, lyssnande bra vänner. Ja de är även roliga.
    Svenska svensk som  svensk i generationer kvinnor är svåra att bli vän med. Ofta väldigt ytlig vänskap. 

• Anonym (f)
    Gullvivor skrev 2022-09-07 20:20:51 följande:
    Jag har MYCKET svårt att tro att ingen muslimsk kvinna varit på krogen. Alla muslimska kvinnor har inte slöja vet du, och alla muslimska män är inte nödvändigtvis troende/praktiserande. 
    Jag har varit med flertalet muslimska kvinnor på krogen. 
  • Anonym (Kompisgäng)
    Anonym (f) skrev 2022-09-08 15:03:20 följande:
    Jag har varit med flertalet på krogen. 
    Är det nära väninnor ytligt bekanta? 
  • Anonym (Kompisgäng)
    Anonym (Ada) skrev 2022-09-08 07:55:06 följande:

Snälla, hjälpsamma, lyssnande bra vänner. Ja de är även roliga.
    Svenska svensk som  svensk i generationer kvinnor är svåra att bli vän med. Ofta väldigt ytlig vänskap. 

Du har haft otur bara det finns trevliga svenska tjejer 
  • Anonym (Kompisgäng)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2022-09-06 22:34:47 följande:
    Ingen aning, Mellanöstern och där omkring bl.a. Självklart tycker jag att de är roliga att umgås med, annars hade jag ju inte gjort det haha!
    Brukar ni shoppa tillsammans 
  • LillaMorsan

Nej för det leder aldrig till att bli tjejkompisa/väninnor som umgås. De förblir goda kollegor. För det första umgås de bara med människor från sina egna länder eller närliggande länder och då syftar jag på Mellanöstern och Afghanistan och det kvittar att de jobbar, bott här länge och pratar flytande svenska. De har sitt hemspråk och kultur, är gift med någon från sitt eget land och min erfarenhet är att de trivs med det och vill ha det så. Det känns tryggt för dem och inga kulturella och sociala skillnader på kvinnor. Och eftersom det finns så många invandrare därifrån så har de nog inget behov av svenska vänner.

Svar på tråden Svenska tjejer har ni invandrarkompisar?