• Spigger86

    Brukar ni ge tiggare pengar?

    Jag syftar då främst på de romska tiggare som sitter utanför matbutikerna. Jag var naiv och gjorde det en gång. Men tappade lusten när hon skakade på pappersmuggen och pekade med fingret med den andra handen och sa "mera mera mera." Håll käften och var tacksam för att du får något överhuvudtaget känner jag då. 

    Sen har jag förstått att vissa av dem inte ens är hemlösa. En del av dem bor i lägenhet och försörjer sig på tiggeriet. Sen finns det givetvis dem som är hemlösa på riktigt och de som är mer ödmjuka och tacksamma. Men dessvärre gjorde händelsen ovan att jag tappade lusten att ge. Attityden liksom.

  • Svar på tråden Brukar ni ge tiggare pengar?
  • Anonym (M)

    Jag ger aldrig till individer men desto mer till hjälporganisationer.

  • Anonym (Nej)

    ALDRIG. Det enda man gör är att uppmuntra dem till att fortsätta med sin destruktiva livsstil!

  • Kockobello

    Nej, aldrig. Har sett riktiga tiggare, i u-länder.

  • Anonym (q)

    Ja om jag har småpengar över. Aldrig att någon har bett om mer.

  • Anonym (,,,)

    Man har sà sällan pengar i fickorna längre. Man handlar allt på kort eller svish. 
    Ibland kan jag ge om jag har något, men som sagt, det är oftast tomt i fickorna.

  • Anonym (Sara)

    Aldrig gjort till någon som bara sitter. Om någon däremot sitter på något torg och spelar eller på annat sätt uppträder kan jag dock ge lite pengar. Men inte till de som spelar instrument på tunnelbanan. 

  • Spucks

    Ibland. Jag ger aldrig till tiggare som jag frukar kan tillhöra en liga. Alltså de tiggare som fraktas hit av hänsyns- och samvetslösa människor, ibland stympas dem även med flit så de drar in mer pengar.
    Men antar jag att det är en "riktig" tiggare, allts
    å en person som inte är tvungen att jobba som tiggare åt någon annan, kan jag ge något. Speciellt om dem har ärliga skyltar, som "Behöver pengar till sprit". 
    Nyss har jag sett n
    ågon sitta med flera muggar framför sig (jag tror det var 5), med olika skyltar framför, som "Mat", "Alkohol", "Hasch", "Disney Land". Till sådana ger jag ;)

Svar på tråden Brukar ni ge tiggare pengar?