• elinelinelinelinelin

    Riktigt lågt S-PAPP-A inför KUB, vad är era erfarenheter?

    Hej,

    Vi ska på ultaljud och KUB nästa vecka men har redan nu fått svar om blodprov i 1177. Tyvärr är värdena onormalt låga, och S-PAPP-A är extremt långt under referensvärdet.

    Är det någon som haft såhär låga värden som det har gått bra för? 

    S PAPP-A
    0,304 IE/L = 0,1345 MoM

    S-Frit BhCG
    28,8 IE/L = 0,6606 MoM

    Är så fruktansvärt orolig och får inget stöd alls från min barnmorska, hon säger bara att jag ska vänta.

    Jag vet såklart att KUB består av flera delar som vägs ihop, men jag förstår också att blodproverna verkligen inte är bra och att det är stor risk för dåliga odds, och kanske problem med moderkakan också... Rynkar på näsan

  • Svar på tråden Riktigt lågt S-PAPP-A inför KUB, vad är era erfarenheter?
  • Tino
    elinelinelinelinelin skrev 2022-09-07 14:42:40 följande:
    Riktigt lågt S-PAPP-A inför KUB, vad är era erfarenheter?

    Hej,

    Vi ska på ultaljud och KUB nästa vecka men har redan nu fått svar om blodprov i 1177. Tyvärr är värdena onormalt låga, och S-PAPP-A är extremt långt under referensvärdet.

    Är det någon som haft såhär låga värden som det har gått bra för? 

    S PAPP-A
    0,304 IE/L = 0,1345 MoM

    S-Frit BhCG
    28,8 IE/L = 0,6606 MoM

    Är så fruktansvärt orolig och får inget stöd alls från min barnmorska, hon säger bara att jag ska vänta.

    Jag vet såklart att KUB består av flera delar som vägs ihop, men jag förstår också att blodproverna verkligen inte är bra och att det är stor risk för dåliga odds, och kanske problem med moderkakan också...  // Rynkar på näsan


    Din barnmorska har så klart rätt. Värdena ska kombineras med ultraljud så du får nog vänta. Jag hade ungefär liknande värden under min tredje graviditet. (Graviditet 1 blev en bebis, graviditet 2 tidigt missfall). Tyvärr upptäcktes på KUB att fostret avstannat i ungefär vecka 8+. Alltså när värdena var så låga, alltså både papp-a och HCG var låga. Min fjärde gravidiet var papp-a kanske 0,5 mom och hcg kanske 1,3 ungefär  (minns inte så bra). Och den gången blev graviditeten en bebis som nu är sex veckor gammal och frisk. 

    Börjar du blöda eller får ont kan du alltid ringa gyn för kontroll. Det finns även privata mottagningar du kan ringa för ultraljud tidigt. 

    Håller mina tummar för dig! Uppdatera gärna hur det går. 
Svar på tråden Riktigt lågt S-PAPP-A inför KUB, vad är era erfarenheter?