• Anonym (Mamma)

Hur skydda tonåring mot killar?

Min dotter har just börjat högstadiet och på vägen till skolan mötte hon på två äldre killar som visslade och sa äckliga kommentarer. 

Det är inte första gången sånt händer, men vet inte vad man ska göra för att kunna skydda henne från det. Finns det ens nåt att göra?

• Svar på tråden Hur skydda tonåring mot killar?
  • Anonym

Kontakta skolledningen och berätta vad som hänt. Föreslå att man på skolan tar upp ämnet om sexuella trakasserier, mobbning etc

• Mrs Moneybags
    Anonym skrev 2022-09-07 16:49:43 följande:

Kontakta skolledningen och berätta vad som hänt. Föreslå att man på skolan tar upp ämnet om sexuella trakasserier, mobbning etc

Det är ju inte säkert att killarna gick i skolan. 

Tror inte man kan skydda sina döttrar mot det, men man kan lära dem att gå över till andra sidan gatan, inte röra sig på vissa platser vid vissa tidpunkter, inte möta killars blickar etc. Allt sånt som alla andra kvinnor och tjejer och tanter måste göra... Tråkigt, men så ser världen ut. 
  • mammabitch
    Mrs Moneybags skrev 2022-09-07 16:54:45 följande:
    Det är ju inte säkert att killarna gick i skolan. 

Tror inte man kan skydda sina döttrar mot det, men man kan lära dem att gå över till andra sidan gatan, inte röra sig på vissa platser vid vissa tidpunkter, inte möta killars blickar etc. Allt sånt som alla andra kvinnor och tjejer och tanter måste göra... Tråkigt, men så ser världen ut. 

Eller att fräsa ifrån ordentligt och vara tydlig med hur patetiska killarna är
  • Anonym (Batong)

Jag bar ofta en teleskopbatong i den åldern. Inte världens effektivaste vapen för 40kg reumatisk tjej men den gav en känsla av trygghet. Känsla av trygghet är faktiskt rätt värdefull vad gäller livskvalitet.

• Anonym (e)

Konstig inkomplett frågeställning.

Hur skulle du själv göra?

• Tow2Mater
    Anonym (e) skrev 2022-09-07 17:10:07 följande:

Konstig inkomplett frågeställning.

Hur skulle du själv göra?

Som vuxen kan man gora andra saker än vad man skulle rekommendera till en ung flicka. Jag skulle som vuxen t ex bara ge dem fingret, men det skulle jag inte foreslå en ung flicka att gora.
  • Anonym (li)

Vet faktiskt inte om det är så bra att säga ifrån, det kan trigga dem att göra något.. Bästa är väl att gå därifrån, tyvärr.

• Anonym (e)
    Tow2Mater skrev 2022-09-07 17:49:45 följande:
    Som vuxen kan man gora andra saker än vad man skulle rekommendera till en ung flicka. Jag skulle som vuxen t ex bara ge dem fingret, men det skulle jag inte foreslå en ung flicka att gora.

Poäng missad.

Det är inget någon kan göra för att skydda någon om man inte vill vara dennes livvakt 24/7

• Anonym (T)
    mammabitch skrev 2022-09-07 16:59:43 följande:

Eller att fräsa ifrån ordentligt och vara tydlig med hur patetiska killarna är
    Precis min tanke. Min 12-åring stod och väntade på bussen när två grabbar stod bakom henne och kommenterade hennes ryggsäck. Hon lackade till sist ur, vände sig om och fräste Fuck off!! Dom blev knäpptysta och backade undan.
  • Tow2Mater
    Anonym (e) skrev 2022-09-07 20:44:43 följande:

Poäng missad.

Det är inget någon kan göra för att skydda någon om man inte vill vara dennes livvakt 24/7

Din poäng framgick ju inte alls.

Dessutom finns det saker man faktist kan gora, exempel är utruska barnet med pepparsprej eller liknande, ta en anna väg till skolan, skjutsa/cycla istället for att gå, etc.
  • Citronella

Pepparsprej som vissa föreslår är olagligt och risken är större att det används emot henne än att hon lyckas spraya en förövare. Många har dessutom sprayen i väskan vilket är helt värdelöst man hinner aldrig få upp den i tid. 

Det är en liten minoritet som faktiskt gör något fysiskt de flesta nöjer sig med att skrika saker. Det bästa är att gå därifrån, inte ta ögonkontakt eller titta på dem men absolut inte visa att man är rädd, det triggar dem bara. 

Svar på tråden Hur skydda tonåring mot killar?