• Anonym (Gravid?)

Utebliven mens

Har sen mens på dag 3. När är det bäst att ta ett graviditetstest? Nu imorgen eller ska jag vänta lite till. 

Hade avbrutet sex på dagen före ägglossning i maj senast (efter det enbart dagar som inte var runt ägglossning) och har haft vad jag iallafall tolkar som tre perioder med regelbunden mens. Har en app som jag följer så därför vet jag. 

Finns det risk att jag ändå är gravid? 

• Svar på tråden Utebliven mens
  • Anonym (Ägget)

Sen mens grundat på vad? Mensen kan inte vara sen om man haft äl och inte blivit gravid utan då kommer den när den ska. Däremot kan ju äl ha infallit senare än brukligt och därmed är inte tiden inne för mens. Återstår att man haft äl och blivit gravid och då kan man självfallet testa när mensen skulle kommit. Du kan alltså testa imorron, men om det visar inte gravid och mensen ändå inte dyker upp om några dagar kan det bero på senare äl och det antingen är för tidigt för plus eller också har du inte blivit gravid. Då tar man om testet efter minst 3 dagar till.

• Anonym (Gravid?)
    Anonym (Ägget) skrev 2022-09-09 15:27:21 följande:

Sen mens grundat på vad? Mensen kan inte vara sen om man haft äl och inte blivit gravid utan då kommer den när den ska. Däremot kan ju äl ha infallit senare än brukligt och därmed är inte tiden inne för mens. Återstår att man haft äl och blivit gravid och då kan man självfallet testa när mensen skulle kommit. Du kan alltså testa imorron, men om det visar inte gravid och mensen ändå inte dyker upp om några dagar kan det bero på senare äl och det antingen är för tidigt för plus eller också har du inte blivit gravid. Då tar man om testet efter minst 3 dagar till.

Eftersom jag har regelbunden mens och äl sedan flera år tillbaka och mensen skulle ha kommit för tre dagar sedan så är den sen. 

Enda gången jag kan ha blivit gravid det är i maj. Möjligen i juni. Har dock haft mens efter det. 
  • Anonym (Cilla)

Ja, risken finns. Om mensen är sen så borde testet visa positivt när som helst under dygnet, om du är gravid. 

Appen kan vara bra men det händer att man blir gravid med olika sorters preventivmedel trots korrekt användning. 

• Anonym (Gravid?)

Anonym (Ägget): Min mens är sen just pga av att den inte har kommit som den ska. 

• Anonym (Ägget)
    Anonym (Gravid?) skrev 2022-09-09 15:29:54 följande:
    Eftersom jag har regelbunden mens och äl sedan flera år tillbaka och mensen skulle ha kommit för tre dagar sedan så är den sen. 

Enda gången jag kan ha blivit gravid det är i maj. Möjligen i juni. Har dock haft mens efter det. 
    Då kan du ju inte annat än vara gravid för mensen kan inte vara sen. Om det nu stämmer med när du tror du hade äl. Så testa du bara. 
  • Anonym (Gravid?)

Anonym (Cilla): Annder inte preventivmedel, utan kör avbrutet. Hittills har mensen aldrig varit sen. Men om jag skulle vara gravid så borde jag inte haft mens i sommar, vilket jag tror jag haft då jag fått blödningar under de dagarna jag normalt ska ha mens. 

Har förövrigt inga andra gravidsymtom. 

• Anonym (Gravid?)

Anonym (Ägget): Jo, mensen kan vara sen även om man inte är gravid, exempel pga stress. Men eftersom jag har en regelbunden mens och äl och ett någorlunda aktivit sexliv så ser jag inga andra orsaker till utebliven/sen mens. 

Men jag väljer att avventa lite. 

• Anonym (Ägget)
    Anonym (Gravid?) skrev 2022-09-09 15:34:33 följande:
    Anonym (Ägget): Jo, mensen kan vara sen även om man inte är gravid, exempel pga stress. Men eftersom jag har en regelbunden mens och äl och ett någorlunda aktivit sexliv så ser jag inga andra orsaker till utebliven/sen mens. 

Men jag väljer att avventa lite. 
    Nej, om man haft äl och inte blivit gravid så får man ovillkorligen mens när man ska. Lutealfasen ändras inte. Det är ägglossningen som kan vara sen eller utebli pga stress- inte mensen. Avbrutet är ju ingalunda en säker metod och har ni haft sex under äl-veckan kan du vara gravid. Om du endast hade kunnat bli gravid för några månader sen borde du inte haft mens, haft symptom och skulle få ett solklart plus när du än testade.
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Gravid?) skrev 2022-09-09 15:32:59 följande:

Anonym (Cilla): Annder inte preventivmedel, utan kör avbrutet. Hittills har mensen aldrig varit sen. Men om jag skulle vara gravid så borde jag inte haft mens i sommar, vilket jag tror jag haft då jag fått blödningar under de dagarna jag normalt ska ha mens. 

Har förövrigt inga andra gravidsymtom. 

Jag tolkar både app och avbrutet som preventivmedel. Kanske borde skrivit preventivmetod. Men hur som helst, du kan bli gravid av avbrutet och du kan bli gravid trots "säkra perioder" så även om risken är liten så finns den, ifall du har haft sex. Ta ett test så vet du Glad

(Ignorera eventuella besserwissrar som vill klyva hår och diskutera definitioner istället för din fråga.)
  • Anonym (Gravid?)

Anonym (ägget): Mens kan vara sen pga av exempelvis stress. Eller sjukdom. Så jo, en mens ka  vara sen av andra orsaker än en graviditet. I mitt fall är det förmodligen inte det. 

Nej, att avbrutet inte är en säker metod det är jag medveten om. Har inte heller påstått att det är en säker metod. 

• Anonym (Gravid?)

Anonym (ägget) Tekniskt sätt kan jag blir gravid när som helst. Men i maj, hade jag avbrutet vid ägglossning. Har inte haft det efter maj. 

• Anonym (Gravid?)

Anonym (Cilla): Jo, app ich avbryter är en typ av prevention eller snarare preventionsmetod. 

Joda, jag vet jag kan bli gravid både under sk säkra perioden och vid avbrutet. Men hittills, under 2.5 år har det inte hänt. Ingen sen mens heller, fören nu. 

Svar på tråden Utebliven mens