Hur blir man mer öppen?
Hej! Jag är en ung kvinna som har ett problem. Jag är egentligen en extrovert, trevlig och rolig person, vilket jag fått höra från framförallt vänner och familj. Mitt problem är dock att jag har väldigt svårt att öppna upp mig och vara mig själv i början med en person om jag inte känner mig bekväm. Jag vet inte varför, men med vissa personer behöver jag bara prata några enstaka gånger för att känna mig ganska bekväm och öppen med dem. Men med andra så kan det vara så att jag försöker prata med de gång på gång ganska länge men känner ändå att jag inte helt är mig själv och inte öppnar upp mig osv, vilket troligen gör att jag uppfattas som tråkigare och mindre social med de personerna. Detta gäller också framförallt i ?stora grupper? då jag blir ännu mer obekväm med att prata och vara mig själv. Mitt problem kretsar alltså kring att jag vill kunna vara mitt riktiga jag med alla, oavsett om det är en nära vän, nån jag känner mig bekväm/obekväm med eller en främling. Desto mer jag känner en person, desto större sannolikhet är det att jag känner mig bekväm. Men jag undrar helt enkelt om ni har några tips på hur man kan bli mer öppen och bekväm i sig själv framför alla oavsett vad? Skulle underlätta väldigt mycket, och jag vill såklart inte att folk ska uppfatta mig som ointresserad eller tråkig eller liknande.