• hahasuperkul

Hur blir man mer öppen?

Hej! Jag är en ung kvinna som har ett problem. Jag är egentligen en  extrovert, trevlig och rolig person, vilket jag fått höra från framförallt vänner och familj. Mitt problem är dock att jag har väldigt svårt att öppna upp mig och vara mig själv i början med en person om jag inte känner mig bekväm. Jag vet inte varför, men med vissa personer behöver jag bara prata några enstaka gånger för att känna mig ganska bekväm och öppen med dem. Men med andra så kan det vara så att jag försöker prata med de gång på gång ganska länge men känner ändå att jag inte helt är mig själv och inte öppnar upp mig osv, vilket troligen gör att jag uppfattas som tråkigare och mindre social med de personerna. Detta gäller också framförallt i ?stora grupper? då jag blir ännu mer obekväm med att prata och vara mig själv. Mitt problem kretsar alltså kring att jag vill kunna vara mitt riktiga jag med alla, oavsett om det är en nära vän, nån jag känner mig bekväm/obekväm med eller en främling. Desto mer jag känner en person, desto större sannolikhet är det att jag känner mig bekväm. Men jag undrar helt enkelt om ni har några tips på hur man kan bli mer öppen och bekväm i sig själv framför alla oavsett vad? Skulle underlätta väldigt mycket, och jag vill såklart inte att folk ska uppfatta mig som ointresserad eller tråkig eller liknande.

• Svar på tråden Hur blir man mer öppen?
  • Anonym (A)
    hahasuperkul skrev 2022-09-09 18:02:08 följande:
    Hur blir man mer öppen?

Hej! Jag är en ung kvinna som har ett problem. Jag är egentligen en  extrovert, trevlig och rolig person, vilket jag fått höra från framförallt vänner och familj. Mitt problem är dock att jag har väldigt svårt att öppna upp mig och vara mig själv i början med en person om jag inte känner mig bekväm. Jag vet inte varför, men med vissa personer behöver jag bara prata några enstaka gånger för att känna mig ganska bekväm och öppen med dem. Men med andra så kan det vara så att jag försöker prata med de gång på gång ganska länge men känner ändå att jag inte helt är mig själv och inte öppnar upp mig osv, vilket troligen gör att jag uppfattas som tråkigare och mindre social med de personerna. Detta gäller också framförallt i ?stora grupper? då jag blir ännu mer obekväm med att prata och vara mig själv. Mitt problem kretsar alltså kring att jag vill kunna vara mitt riktiga jag med alla, oavsett om det är en nära vän, nån jag känner mig bekväm/obekväm med eller en främling. Desto mer jag känner en person, desto större sannolikhet är det att jag känner mig bekväm. Men jag undrar helt enkelt om ni har några tips på hur man kan bli mer öppen och bekväm i sig själv framför alla oavsett vad? Skulle underlätta väldigt mycket, och jag vill såklart inte att folk ska uppfatta mig som ointresserad eller tråkig eller liknande.

Jag tycker du låter väldigt normal. Man har inte bara en sida, de flesta kan bli obekväma eller mindre öppna i vissa situationer. Och det tycker jag är sunt, att man är lite reserverad i början med nya kontakter. Sedan är det så att det kan vara andra som har en personlighet som du inte är bekväm med. 
  • Anonym (Inget fel)

Du verkar vara som folk är mest. Det är normalt att vara reserverad när man ställs inför en ny bekantskap som man inte riktigt klickar med. 

• Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Inget fel) skrev 2022-09-09 18:17:30 följande:

Du verkar vara som folk är mest. Det är normalt att vara reserverad när man ställs inför en ny bekantskap som man inte riktigt klickar med. 

Exakt.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (A) skrev 2022-09-09 18:13:10 följande:
     Man har inte bara en sida
    Precis. Många här på FL förstår inte det.
  • Anonym (Acceptans)

Som flera har svarat så är det helt normalt att vara reserverad vid ny bekantskap till en början. Och det finns ingen anledning att berätta allt om sig själv heller i ett sånt läge. 

Men kan det vara så att du känner dig lite blyg? Eller att du inte känner att du kan vara dig själv kan bero på flackande självkänsla i dessa lägen. Att inte riktigt veta hur du ska bete dig för att passa in bland nya - vilken din plats är. Så tycker du att det är ett stort problem så jobba med tilliten till dig själv och den person du är. Att du duger som du är och du behöver inte göra alla andra till lags, du behöver inte passa in och alla kommer inte att tycka om dig. Så är det bara.
    Men samtidigt så brukar sånt där komma med åldern också, när man inser att det spelar ingen roll vad andra tycker, att det räcker med att veta att man är trevlig, behandlar andra med respekt och visar genuint intresse för andra så kan man känna sig trygg med man i alla fall inte gjort något fel. Duger det inte så kanske det är fel på den andra personen snarare

• Mimosa86

Det låter fullt normalt och de flesta människor ÄR faktiskt så. Man öppnar inte upp sig innan man känner att det finns en kontakt, ett band, ett förtroende. Det kallas integritet. Det är inte fult eller otrevlig med integritet. Det är en skyddsmekanism och något som göra att personerna SOM lär känna dig och som du släpper in kommer känna sig mer speciella än när en person är öppen och hjärtlig mot alla.

Men jag förstår din känsla. Jag är som du. Och jag känner alltid ett syngn av avund mot tex min svägerska som i grupp skrattar högst, pratar med allt och alla, tar lätt på folks armar och får alla att tycka att hon är så öppen, trevlig och kul. och jag känner mig så grå och tråkig....

Men, sanningen är att jag har fler nära och gamla relationer än hon. Jag har bästa vänner, barndomsvänner och nya. Hon har många nya ytliga vänner. Men ingen riktig nära från förr. Ingen verkar vilja stanna med henne.

Tips dock: LE och ställ följdfrågor när en ny person pratar, spegla hens kroppsspråk.

• Kotten23

Du svarar ju på frågan själv, du bryr dig för mycket om vad andra ska tycka om dig slutar du bry dig så har du inget problem. 

Svar på tråden Hur blir man mer öppen?