• Anonym (T)

Du som kan ekonomi, vad skulle du göra med pengarna?

Min son har drygt 200 000 på banken och har precis blivit myndig. Han är en förnuftig person och är mer intresserad av hur han kan få pengarna att växa än att spendera dem.

Själv vet jag ingenting om ekonomi. Jag växte upp i en förmögen familj, lärde mig aldrig värdet av pengar och lyckades göra av med allt jag fick av mina föräldrar. Idag har jag medelinkomst, inte en krona på banken och är livrädd att sonen ska göra samma misstag.

Vi är nu i en situation där sonen har börjat läsa på om ekonomi och vill investera på ett bra sätt medan jag vill att han tar det lugnt. Han gör förstås vad han vill med sina pengar men vi diskuterar det ändå tillsammans. 

Jag vet att det är en förhållandevis liten summa men för oss, som lever enbart på min inkomst, är det mycket. 

Så hur skulle du som kan ekonomi göra, särskilt med tanke på inflationen? Hur placerar man pengar så riskfritt som möjligt?

Är det en bra idé för sonen att boka en tid på banken för råd eller är det bättre att vända sig någon annanstans? 

Sonen älskar att läsa så har du slutligen något tips på en bra bok om privatekonomi?

• Svar på tråden Du som kan ekonomi, vad skulle du göra med pengarna?
  • Elin pelin

Kan även tipsa om småspararguiden, är helt oberoende och har skrivit en bok som du säkert kan hitta på biblioteket

• Skogshuggaren

Investera pengarna i omgångar under en längre period (1-2 år eller så). Då undviker man att köpa allt vid fel tillfälle. Starta ett ISK, köp en blandning av fonder med låg avgift och ett flertal stabila aktier. Sälj aldrig om du inte måste. Aktier i investmentbolag har över tid visat sig vara en av de bästa investeringarna.

• Elin pelin
    Skogshuggaren skrev 2022-09-10 18:26:55 följande:

Investera pengarna i omgångar under en längre period (1-2 år eller så). Då undviker man att köpa allt vid fel tillfälle. Starta ett ISK, köp en blandning av fonder med låg avgift och ett flertal stabila aktier. Sälj aldrig om du inte måste. Aktier i investmentbolag har över tid visat sig vara en av de bästa investeringarna.

Statistiskt är det bättre att gå all in, men kan vara tuffare emotionellt!
  • Anonym (A)
    Elin pelin skrev 2022-09-10 17:53:54 följande:
    Kan även tipsa om småspararguiden, är helt oberoende och har skrivit en bok som du säkert kan hitta på biblioteket
    +1
  • Anonym (Man med klös)

Så riskfritt som möjligt? Skulle säga silver i alla fall hälften av pengarna men troligen mer.

• me33

Det existerar inte riskfria placeringar, då hade många fler varit miljonärer idag och åkt porsche till lager-jobbet. 

Men bankkontot är enda vettiga placeringen idag men jag skulle inte se det som investering i den bemärkelse som alla hippa ungdomar säger idag med avanza appen installerad på mobilen.

• Anonym (Sluta kväva din son)

Min åsikt är att, med tanke på att vi bor i ett relativt rikt, tryggt land är det hämmande med föräldrar som ska komma med råd och hjälp till sina vuxna barn ständigt.

Den största gåva du kan ge ditt barn är att låta honom göra vad han vill med sina pengar. Vill han investera så gör han det, vill han slösa pengarna så gör han det, vill han bara ha dem på kontot för framtida användning så gör han det.

Jag tror att du gör honom en björntjänst om du kommer med råd och försöker 'hjälpa' honom för mycket i livet.

Han kanske inte alls har samma syn på vad som är ett gott liv ekonomiskt, livsstilsmässigt osv. som du har.

Det är inte så mycket som kan gå fel i Sverige. (än så länge.)
    Men vad säger han själv att han vill göra? 
    Vill han spara i fonder, använda upp pengarna, investera dem i en lägenhet eller vad?

Personligen har jag aldrig vågat investera en större summa i fonder. Det känns för osäkert.

• me33
    Anonym (Sluta kväva din son) skrev 2022-09-19 09:22:51 följande:

Min åsikt är att, med tanke på att vi bor i ett relativt rikt, tryggt land är det hämmande med föräldrar som ska komma med råd och hjälp till sina vuxna barn ständigt.

Den största gåva du kan ge ditt barn är att låta honom göra vad han vill med sina pengar. Vill han investera så gör han det, vill han slösa pengarna så gör han det, vill han bara ha dem på kontot för framtida användning så gör han det.

Jag tror att du gör honom en björntjänst om du kommer med råd och försöker 'hjälpa' honom för mycket i livet.

Han kanske inte alls har samma syn på vad som är ett gott liv ekonomiskt, livsstilsmässigt osv. som du har.

Vill han spara i fonder, använda upp pengarna, investera dem i en lägenhet eller vad?

Personligen har jag aldrig vågat investera en större summa i fonder. Det känns för osäkert.

Relativt bra inlägg förutom det här "Det är inte så mycket som kan gå fel i Sverige. (än så länge.)"
  • Anonym (sent)

Lite sent svar här från mig, men jag gav min son ett medlemskap i Unga aktiesparare när han fyllde 18 och fick rådighet över sina pengar. De har lite olika små online-kurser och annat som åtminstone min son tyckte var kul. 

Min son är den försiktiga typen så han håller sig mest till fonder än så länge tror jag. 

Anonym (sent) skrev 2022-09-19 10:54:24 följande:

Lite sent svar här från mig, men jag gav min son ett medlemskap i Unga aktiesparare när han fyllde 18 och fick rådighet över sina pengar. De har lite olika små online-kurser och annat som åtminstone min son tyckte var kul. 

Min son är den försiktiga typen så han håller sig mest till fonder än så länge tror jag. 

Har du frågat din son vad han tycker om den presenten? :) 
    me33 skrev 2022-09-19 10:47:09 följande:
    Relativt bra inlägg förutom det här "Det är inte så mycket som kan gå fel i Sverige. (än så länge.)"
    Jo, men jag menar väl att 'generellt' har vi ett rätt rikt samhälle. Den som är på botten har ändå oftast en rätt dräglig tillvaro. 

Än så länge menar jag... oroligheter i världen kan ju påverka. Krig, global ekonomisk kris osv. Allt verkar ju bli mer och mer osäkert.

Vad tänker du är fel med den meningen? 
  • Anonym (T)
    Anonym (Sluta kväva din son) skrev 2022-09-19 09:22:51 följande:

Men oj vad du läser in mycket i min trådstart som inte stämmer öht. Det är sonen som på eget initiativ diskuterar hur han ska hantera pengarna med mig. Jag är inte så insatt och efterfrågade därför råd här.

Jag skriver uttryckligen i min trådstart att han kan göra vad han vill med pengarna. Allt annat har du tolkat in och sedan blivit provocerad av dina egna antaganden. 

Om sonen efterfrågar min åsikt så får han den men han fattar sina egna beslut. Det vore mycket märkligt att inte ens svara då utan vara som teflon. Vi diskuterar allt möjligt, inklusive pengar men jag säger inte åt honom vad han ska göra. 

?Kväver min son?, vilket trams. Mer självständig grabb får man leta efter. Han har en plan för framtiden som ser helt annorlunda än min i den åldern. Han har egna intressen och politiska åsikter som jag inte delar, ett eget liv med många vänner. 

Om du hade läst trådstarten i stället för att måla upp en bild av mig som mommie dearest hade du inte behövt fråga vad sonen vill göra med pengarna för det skrev jag också uttryckligen - han vill få pengarna att växa i stället för att spendera dem.

• Anonym (T)
    Anonym (sent) skrev 2022-09-19 10:54:24 följande:

Tack för tips! Låter som en kul start.  
    Anonym (T) skrev 2022-09-19 19:52:42 följande:

Men oj vad du läser in mycket i min trådstart som inte stämmer öht. Det är sonen som på eget initiativ diskuterar hur han ska hantera pengarna med mig. Jag är inte så insatt och efterfrågade därför råd här.

Jag skriver uttryckligen i min trådstart att han kan göra vad han vill med pengarna. Allt annat har du tolkat in och sedan blivit provocerad av dina egna antaganden. 

Om sonen efterfrågar min åsikt så får han den men han fattar sina egna beslut. Det vore mycket märkligt att inte ens svara då utan vara som teflon. Vi diskuterar allt möjligt, inklusive pengar men jag säger inte åt honom vad han ska göra. 

?Kväver min son?, vilket trams. Mer självständig grabb får man leta efter. Han har en plan för framtiden som ser helt annorlunda än min i den åldern. Han har egna intressen och politiska åsikter som jag inte delar, ett eget liv med många vänner. 

Om du hade läst trådstarten i stället för att måla upp en bild av mig som mommie dearest hade du inte behövt fråga vad sonen vill göra med pengarna för det skrev jag också uttryckligen - han vill få pengarna att växa i stället för att spendera dem.

Du skrev 'VI är nu i en situation'...

Aldrig skrev du att han uttryckligen bett om din hjälp. 
    Hade du skrivit- han frågar mig om råd... eller han vill diskutera med mig. Då hade jag uppfattar din trådstart annorlunda.

Det jag kan läsa är att du inte har förtydligat att han bett dig om råd. Man kan lika gärna tolka inlägget som att du på ditt initiativ tagit upp ämnet med honom. 

Men... det är väl bra om han får goda råd här i vilket fall om det är det han vill. :)
    Jag tolkar ju endast den text jag läser. Jag kan inte tolka annat än det som står.

• Anonym (sent)
    Anonym (Sluta kväva din son) skrev 2022-09-19 15:01:06 följande:
    Har du frågat din son vad han tycker om den presenten? :) 
    Ja han har varit medlem i flera år nu och medlemskapet gjorde att han fick både kunskap och mod att testa att investera. Han har blivit en sparnörd nästan, sparar av studiemedel?så det blev väldigt lyckat. 
  • Anonym (T)
    Anonym (Sluta kväva din son) skrev 2022-09-19 20:23:56 följande:

Du skrev 'VI är nu i en situation'...

Aldrig skrev du att han uttryckligen bett om din hjälp. 
    Hade du skrivit- han frågar mig om råd... eller han vill diskutera med mig. Då hade jag uppfattar din trådstart annorlunda.

Det jag kan läsa är att du inte har förtydligat att han bett dig om råd. Man kan lika gärna tolka inlägget som att du på ditt initiativ tagit upp ämnet med honom. 

Men... det är väl bra om han får goda råd här i vilket fall om det är det han vill. :)
    Jag tolkar ju endast den text jag läser. Jag kan inte tolka annat än det som står.

Att vi är i en situation betyder inte att jag bestämmer över eller kväver min son. Det betyder bara att vi är i en situation. Du kanske inte ska tolka så mycket utan ställa frågor om det är något du undrar över. 
  • Anonym (T)
    Anonym (sent) skrev 2022-09-19 21:42:38 följande:
    Ja han har varit medlem i flera år nu och medlemskapet gjorde att han fick både kunskap och mod att testa att investera. Han har blivit en sparnörd nästan, sparar av studiemedel?så det blev väldigt lyckat. 
    Kul! Jag har tipsat sonen nu och han tycker att det verkar intressant. 
  • Anonym (ekonomisk)
    Anonym (T) skrev 2022-09-10 11:01:05 följande:
    Du som kan ekonomi, vad skulle du göra med pengarna?

Min son har drygt 200 000 på banken och har precis blivit myndig. Han är en förnuftig person och är mer intresserad av hur han kan få pengarna att växa än att spendera dem.

1. Sätt av en del pengar till en buffert/konsumtion. Ett vanligt sparkonto med insättningsgaranti och helst ränta.
    2. Välj en sparrobot. Sprid ut insättningarna på ett eller två år för att slippa risken att se hur beloppet halveras om vi får en riktig kris.
    3. Fyll på med ett månadssparande (autogiro) när ekonomin så tillåter.
    4. Eventuellt kan man komplettera med andra tillgångsslag som till exempel guld men det kan vänta.

Senare, när han har en fast inkomst:
    5. För kassabok över inkomster och utgifter.
    6. Sätt upp en budget som till exempel 50/30/20. Den är mest till för att ha något att jämföra med och se till att de fasta utgifterna inte blir för höga och att sparandet inte blir för lågt. Hur den exakta fördelningen ser ut är mindre viktig. Det som är viktigt är att ha något att jämföra med.
    7. Skapa en balansräkning för att se hur ekonomin utvecklar sig över tid. Uppdatera den en eller två gånger per år.

Det är så man blir miljonär på ett vanligt lönearbete (om man inte har en så låg lön att man har svårt att klara sig).
Svar på tråden Du som kan ekonomi, vad skulle du göra med pengarna?