Du som kan ekonomi, vad skulle du göra med pengarna?
Min son har drygt 200 000 på banken och har precis blivit myndig. Han är en förnuftig person och är mer intresserad av hur han kan få pengarna att växa än att spendera dem.
Själv vet jag ingenting om ekonomi. Jag växte upp i en förmögen familj, lärde mig aldrig värdet av pengar och lyckades göra av med allt jag fick av mina föräldrar. Idag har jag medelinkomst, inte en krona på banken och är livrädd att sonen ska göra samma misstag.
Vi är nu i en situation där sonen har börjat läsa på om ekonomi och vill investera på ett bra sätt medan jag vill att han tar det lugnt. Han gör förstås vad han vill med sina pengar men vi diskuterar det ändå tillsammans.
Jag vet att det är en förhållandevis liten summa men för oss, som lever enbart på min inkomst, är det mycket.
Så hur skulle du som kan ekonomi göra, särskilt med tanke på inflationen? Hur placerar man pengar så riskfritt som möjligt?
Är det en bra idé för sonen att boka en tid på banken för råd eller är det bättre att vända sig någon annanstans?
Sonen älskar att läsa så har du slutligen något tips på en bra bok om privatekonomi?