• Wolfclaw

    Torka tvätt inomhus

    Hej

    Jag och barnen bor i en liten trea. Jag undrar om det finns nåt bra sätt att torka tvätten. Vi har en tvättstuga men den har ingen torktumlare och torkskåpet är gammalt och ineffektivt. Ingen idé att försöka torka nån tvätt där. På sommaren hänger jag på balkongen men på vintern blir det i vardagsrummet.

    Jag vet att man egentligen inte ska hänga tvätten i vardagsrummet som jag gör men jag vet inte vad jag har för alternativ. Badrummet är alldeles för litet för att hänga något i och det blir ju lika illa att hänga i barnens rum. Köket är också för litet.

    Hur gör ni andra med tvätten i lägenheter? Hänger ni i vardagsrummet i alla fall?

  • Svar på tråden Torka tvätt inomhus
  • Anonym (Korvspad)

    Klart du kan hänga tvätten i vardagsrummet! Vad är det för konstigheter du har hört? Man har sin torkställning där den får plats utan att vara för mycket i vägen.

  • Wolfclaw
    Anonym (Korvspad) skrev 2022-09-11 12:06:02 följande:

    Klart du kan hänga tvätten i vardagsrummet! Vad är det för konstigheter du har hört? Man har sin torkställning där den får plats utan att vara för mycket i vägen.


    Det kanske bara är trams i de här artiklarna då? Har du annan information tar jag gärna del av den.

    www.land.se/hus-hem/darfor-ska-du-inte-torka-tvatten-inomhus/

    www.femina.se/halsa/darfor-ska-du-aldrig-torka-din-tvatt-inomhus/578289

    www.expressen.se/leva-och-bo/darfor-ska-du-sluta-torka-tvatten-inomhus-omedelbart/
  • BuoBä

    På vintern är luften inomhus oftast väldigt torr ändå, så om tvätten tillför lite fukt spelar ingen större roll.

    Se bara till att tvätten är väl centrifugerad och häng så glest du kan, så den torkar så snabbt som möjligt. Sur tvätt gör ingen glad.

    Vi har hus, och möjlighet att hänga tvätt i tvättstugan, men stänger vi dörren torkar det dåligt. Och med öppen dörr kvittar det ju egentligen om tvätten hänger där eller någon annan stans i huset...

  • Anonym (Korvspad)
    Wolfclaw skrev 2022-09-11 12:16:12 följande:
    Det kanske bara är trams i de här artiklarna då? Har du annan information tar jag gärna del av den.

    www.land.se/hus-hem/darfor-ska-du-inte-torka-tvatten-inomhus/

    www.femina.se/halsa/darfor-ska-du-aldrig-torka-din-tvatt-inomhus/578289

    www.expressen.se/leva-och-bo/darfor-ska-du-sluta-torka-tvatten-inomhus-omedelbart/
    Med tanke på att många hus har alldeles för låg luftfuktighet så ser jag det inte som ett problem nej. Ska man resonera som de där personerna så kan man ju inte ha torkskåp eller torktumlare heller eftersom de också sprider viss fukt.
  • BuoBä

    Dessutom verkar forskningen vara gjord i Storbritannien. TS, har du någonsin varit i ett engelskt hus? De är inte direkt kända för bra inneklimat... Glad

  • Anonym (Y)

    Köp luftavfuktare så torkar det snabbare. Det finns varianter med fläkt också 

  • Wolfclaw
    BuoBä skrev 2022-09-11 12:18:10 följande:

    På vintern är luften inomhus oftast väldigt torr ändå, så om tvätten tillför lite fukt spelar ingen större roll.

    Se bara till att tvätten är väl centrifugerad och häng så glest du kan, så den torkar så snabbt som möjligt. Sur tvätt gör ingen glad.

    Vi har hus, och möjlighet att hänga tvätt i tvättstugan, men stänger vi dörren torkar det dåligt. Och med öppen dörr kvittar det ju egentligen om tvätten hänger där eller någon annan stans i huset...


    Jag har en inglasad balkong så kanske man kan låta balkongdörren vara lite öppen om det inte är för kallt ute.
  • Anonym (Cissi)

    Det är alltså den gemensamma tvättstugan som inte har vettiga torkmöjligheter? I så fall borde du ligga på hyresvärden/föreningen om att ordna det.

    Vi har egen tvättmaskin och hänger allt på tork i badrummet, men då tvättar vi ju en maskin varannan dag eller så. Att boka tvättstugan varannan vecka och sedan torka ett jättelass med tvätt i lägenheten är inte särskilt praktiskt. 

  • Wolfclaw
    Anonym (Cissi) skrev 2022-09-11 13:19:27 följande:

    Det är alltså den gemensamma tvättstugan som inte har vettiga torkmöjligheter? I så fall borde du ligga på hyresvärden/föreningen om att ordna det.

    Vi har egen tvättmaskin och hänger allt på tork i badrummet, men då tvättar vi ju en maskin varannan dag eller så. Att boka tvättstugan varannan vecka och sedan torka ett jättelass med tvätt i lägenheten är inte särskilt praktiskt. 


    Alltså, dem har tillräckligt bra. Det är bra tider och så, men torkskåpet gör inte tvätten helt torr. Måste ändå hänga den efter några timmar i torkskåpet. Det kanske räcker om man torkar så mycket man kan så får det sista hänga i lägenheten.

    Toan är tyvärr inte ett alternativ. Den är för liten.
  • EnAnonumius
    Wolfclaw skrev 2022-09-11 12:16:12 följande:
    Det kanske bara är trams i de här artiklarna då? Har du annan information tar jag gärna del av den.

    www.land.se/hus-hem/darfor-ska-du-inte-torka-tvatten-inomhus/

    www.femina.se/halsa/darfor-ska-du-aldrig-torka-din-tvatt-inomhus/578289

    www.expressen.se/leva-och-bo/darfor-ska-du-sluta-torka-tvatten-inomhus-omedelbart/
    Det beror ju på fuktigheten i boendet.. Det tar inte artiklarna hänsyn till..  Det syns ju tydligt..
    Bra luftfuktighet inomhus är 40-50%...
    Många lägenheter har en luftfuktighet på mellan 30-35%, på vintern. På sommaren är det bättre luftfuktighet i lägenheterna.

    På vintern så har jag 30-35% luftfuktighet, Vilket medför att jag har varit tvungen att skaffa in en luftfuktare. 

    Är tvätten riktigt bra centrifugerad, så är det absolut inget fara att torka tvätten inne i lägenheten. I synnerhet inte på vintern när man kan behöva tillföra fukt i lägenheten. 


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Wolfclaw

    Tack för alla svar. Då fortsätter jag hänga tvätt. Nu är det bara en fråga om estetik men det är ett annat problem. Cool

  • BuoBä
    Wolfclaw skrev 2022-09-11 13:26:13 följande:
    Alltså, dem har tillräckligt bra. Det är bra tider och så, men torkskåpet gör inte tvätten helt torr. Måste ändå hänga den efter några timmar i torkskåpet. Det kanske räcker om man torkar så mycket man kan så får det sista hänga i lägenheten.

    Toan är tyvärr inte ett alternativ. Den är för liten.
    Om tvätten bara är restfuktig efter att ha varit i torkskåp så är det definitivt inga problem att hänga den inne.
  • flygrl

    Har tvättmaskin i lägenheten och hänger tvätten på ställning över badkaret och om det är mer på en torkställning i köket. Är inget jag oroar mig över för luften i lägenheten är torr och lite extra fukt är väl bara bra. Att det sen tar plats och inte är så värst fancy kan jag leva med.


    Anonym (Shibbert) skrev 2022-09-11 13:00:13 följande:

    Är det minusgrader på vintern kan du torka utomhus. :)


    www.ekotipset.se/blogg/2021/1/29/torka-tvtten-ute-i-minusgrader


    Wolfclaw skrev 2022-09-11 13:10:20 följande:
    Jag prövade det men tyckte inte det funkade. Inte ens när det var låg luftfuktighet.

    Jag provade också en gång och tvätten va lika fuktig när jag tinat upp den inne igen som när jag hängde ut den i kylan. Ingen vinst, tyvärr.
  • Anonym (Tygblöjor)

    Vi torkade tygblöjor på elementen i lght. Inte snyggt men blommorna trivdes. Lägenheten tog ingen skada, våra hus har ju i regel bra ventilation. 

  • Anonym (tvättis)
    Wolfclaw skrev 2022-09-11 12:16:12 följande:
    Det kanske bara är trams i de här artiklarna då? Har du annan information tar jag gärna del av den.

    www.land.se/hus-hem/darfor-ska-du-inte-torka-tvatten-inomhus/

    www.femina.se/halsa/darfor-ska-du-aldrig-torka-din-tvatt-inomhus/578289

    www.expressen.se/leva-och-bo/darfor-ska-du-sluta-torka-tvatten-inomhus-omedelbart/
    Vem f**n har råd att torka tvätten i torktumlare/torkskåp idag?? Jag har iofs tvättstuga i mitt hyreshus och torkar där. men innan bodde vi i radhus iofs med torktumlare men den användes sällan pga att det sliter och redan då tänkte vi på kostnaden.
Svar på tråden Torka tvätt inomhus