• llllllklkl

Så jäkla irriterad på min sambo

HJÄLP!!!!

Jag är gravid och pluggar heltid. min sambo är väldigt driven och jobbar mån-fre plus oftast helger, ibland kväll. Han betalar allt här hemma men det är något vi kommit överens om då jag inte har ekonomin till det plus att jag förmodligen inte kommer hitta något jobb nu när jag närmar mig slutet av graviditeten.. ger honom dessutom 5000 kr i månaden för att jag ska vara lite delaktig. Men Till mitt problem!!! jag sköter alltså ALLT här hemma. Men så fort jag ber honom göra MINSTA lilla, tex hjälpa till med maten en kväll eller ge katterna mat på morgonen så ger han mig attityd och ifrågasätter varför jag inte kan göra det?? Då det är mitt jobb? varje JÄVLA gång jag ber honom göra något. Jag förstår att han jobbar osv, men jag skapar vårt/hans barn?!?!? Kan man inte hjälpas åt och stötta varandra? har han rätt till att ifrågasätta varje gång jag ber honom göra små skitsaker i hemmet.? Enligt honom så har han ALL rätt till det 

• Svar på tråden Så jäkla irriterad på min sambo
  • MsFry
    Kockobello skrev 2022-09-11 14:28:00 följande:
    Vad har ni för utgifter totalt sett?
    Hur menar du att det är relevant vad jag har för kostnader? Jag frågar ts varför hon säger att han betalar allt och sen berättar att hon ger honom 5 lax i månaden. Självklart täcker det inte alla utgifter, det förstår säkert du också, men femtusen är ändå relativt mycket pengar och bör täcka en del av kostnaderna och gissningsvis är det säkert en ganska stor del av den inkomst hon har. 
  • Kockobello
    MsFry skrev 2022-09-11 14:35:53 följande:
    Hur menar du att det är relevant vad jag har för kostnader? Jag frågar ts varför hon säger att han betalar allt och sen berättar att hon ger honom 5 lax i månaden. Självklart täcker det inte alla utgifter, det förstår säkert du också, men femtusen är ändå relativt mycket pengar och bör täcka en del av kostnaderna och gissningsvis är det säkert en ganska stor del av den inkomst hon har. 
    Ja, det kan det nog vara. Nej, men de är så olika. Tror det bästa är om dom separerar.
  • Tow2Mater
    Kockobello skrev 2022-09-11 14:37:48 följande:
    Ja, det kan det nog vara. Nej, men de är så olika. Tror det bästa är om dom separerar.
    Och gör abort.
  • Anonym (E)
    Tow2Mater skrev 2022-09-11 15:23:00 följande:
    Och gör abort.
    I slutet av en graviditet..? Skulle inte tro det.
  • Anonym (Sanna)

Du säger att han betalar allt. Sen säger du att du betalar 5000 kr i månaden samt gör allt hushållsarbete. 
    Så du gör egentligen mer än honom då om man ska jämföra er två.

Och redan nu är ert förhållande på kant. Du är på väg rakt in i en klassisk kvinnofälla: Hemma med bebis, får göra allt hemma, har dålig ekonomi, killen tycker att du ska göra allt och du kommer knappt att få någon hjälp alls med bebisen. 
    "Jag jobbar ju!" Kommer han att säga när du ber honom att ta bebisen en stund så att du får sova någon timme. Du går på knäna, är trött av sömnlöshet och alla göromål hemma och han bara klagar på att du inte städat tillräckligt mycket eller lagat den mat han gillar.

Förlåt TS, att jag går på. Jag vill bara att du ska se vartåt det barkar om du inte sträcker på dig och säger stopp nu.

Du bidrar med minst lika mycket till ert gemensamma hem. Sannolikt mer. Det ska INTE  bli så att du ska ha ansvaret för hushållet. Ni bor där gemensamt och ni har lika stort ansvar för städning, tvätt och att köpa och laga mat 

• Tow2Mater
    Anonym (Sanna) skrev 2022-09-11 16:11:48 följande:
    Du säger att han betalar allt. Sen säger du att du betalar 5000 kr i månaden samt gör allt hushållsarbete. 

Och redan nu är ert förhållande på kant. Du är på väg rakt in i en klassisk kvinnofälla: Hemma med bebis, får göra allt hemma, har dålig ekonomi, killen tycker att du ska göra allt och du kommer knappt att få någon hjälp alls med bebisen. 
    "Jag jobbar ju!" Kommer han att säga när du ber honom att ta bebisen en stund så att du får sova någon timme. Du går på knäna, är trött av sömnlöshet och alla göromål hemma och han bara klagar på att du inte städat tillräckligt mycket eller lagat den mat han gillar.

Förlåt TS, att jag går på. Jag vill bara att du ska se vartåt det barkar om du inte sträcker på dig och säger stopp nu.

Du bidrar med minst lika mycket till ert gemensamma hem. Sannolikt mer. Det ska INTE  bli så att du ska ha ansvaret för hushållet. Ni bor där gemensamt och ni har lika stort ansvar för städning, tvätt och att köpa och laga mat 
    Men när han tar over foräldraledigheten vid typ 6 månader och TS borjar jobba blir det ju det omvända. Då får hon forsorja!
  • Anonym (E)
    Tow2Mater skrev 2022-09-11 17:31:06 följande:
    Men när han tar over foräldraledigheten vid typ 6 månader och TS borjar jobba blir det ju det omvända. Då får hon forsorja!
    Låter fint men med tanke på hans inställning lär han inte ta över föräldraansvaret med ombytta roller. Han lär vilja tvinga ts att vara hemma tills barnet är gammalt nog för förskola. Då får ts jobba deltid, eller vad hennes samvete tillåter för barnets skull.
  • Tow2Mater
    Anonym (E) skrev 2022-09-11 17:39:21 följande:
    Låter fint men med tanke på hans inställning lär han inte ta över föräldraansvaret med ombytta roller. Han lär vilja tvinga ts att vara hemma tills barnet är gammalt nog för förskola. Då får ts jobba deltid, eller vad hennes samvete tillåter för barnets skull.
    Då får ju TS bara säga nej till det och de kommer overens om något som fungerar. Tills vi får laglig delning 50/50 av fl-dagarna.
  • Anonym (E)
    Tow2Mater skrev 2022-09-11 17:41:42 följande:
    Då får ju TS bara säga nej till det och de kommer overens om något som fungerar. Tills vi får laglig delning 50/50 av fl-dagarna.
    Om ts vore så stark i sig själv att sätta ner foten så hade hon gjort det kring hur de lever redan nu.
  • Anonym (Mia)

Jag skulle aldrig gå med på att göra allt hemma. Men jag skulle aldrig heller låta en man försörja mig. Om ni kommit överens om att du går hemma och mannen arbetar så har du ju valt att hamna i kvinnofällan. De dagar jag arbetar och min man skulle vara ledig så förväntar jag mig att han drar lasset hemma och vice versa. Men i ert fall så är ju du hemma heltid. Att vara gravid brukar inte påverka ens förmåga att sköta ett hem. Om du oväntat fått komplikationer är det däremot dåligt om mannen inte ställer upp. 

• Kockobello
    Anonym (Sanna) skrev 2022-09-11 16:11:48 följande:

Men försörjningen ska ligga huvudsakligen  på honom? Ok, då vet vi. 
  • Anonym (U)
    Tow2Mater skrev 2022-09-11 17:41:42 följande:
    I det här fallet lär det bara resultera i att 50% av dagarna fryser inne.
  • Anonym (Man)

lägg ditt focus på ta det lugnt och se till att allt är klart till nedkomsten 
    släpp disk , städ , tvätt kraven 
    gör bara det nödvändigaste 
    förhoppningsvis kanske han vaknar till och förstår att han inte kan fortsätta som han gör 
    en farsa brukar ändra på sig när barnet kommer 

• Anonym (Mia)
    Anonym (Mia) skrev 2022-09-11 17:47:58 följande:

Jag skulle aldrig gå med på att göra allt hemma. Men jag skulle aldrig heller låta en man försörja mig. Om ni kommit överens om att du går hemma och mannen arbetar så har du ju valt att hamna i kvinnofällan. De dagar jag arbetar och min man skulle vara ledig så förväntar jag mig att han drar lasset hemma och vice versa. Men i ert fall så är ju du hemma heltid. Att vara gravid brukar inte påverka ens förmåga att sköta ett hem. Om du oväntat fått komplikationer är det däremot dåligt om mannen inte ställer upp. 

I mitt svar missade jag att du pluggade heltid. Så vill lägga till? Är ni överens om att du ska plugga? Leder det till ett bättre yrke? Om ni valt det och du pluggar heltid för ett yrke så tycker jag också att din sambo är irriterande och fel ute och ni behöver diskutera er fördelning innan bebis kommer
  • Anonym (K)

Han har rätt till dig för att han betalar det mesta eller? Du får ordna så du kan betala hälften och då ska han fan göra hälften också. Då funkar det liksom inte att jobba kvällar och helger. 

• SaraL77

Du har köpt grisen i säcken. Big time.

• Anonym (Undrande kvinna)

Varför fortsätter kvinnor gå i den här fällan gång på gång? Varför går man inte klart sin utbildning och kan försörja sig själv för att sedan planera familj och kunna försörja sitt barn? Det är egoistisk mot barnet att inte klara sin egen försörjning och det leder till denna typen av arga inlägg på FL. Det är ditt eget fel att du satt dig i den här sitsen. Täck din och barnets försörjning och sen kan du ställa krav på din man. Det är första misstaget. Andra misstaget är att många kvinnor inte vet vem de lever med förrän man kommer i en sådan här sits. Ta reda på vem det är du valt att dela ditt liv med och skapa familj med, vad har den här personen för värderingar när det kommer till familj och hushåll? 

Svar på tråden Så jäkla irriterad på min sambo