• Sun 11 Sep 2022 21:57
    1955 visningar
    5 svar
    5
    1955

    Rörligt eller bundet elavtal?

    Mitt elavtal går ut i november och jag behöver välja ett nytt imorgon, annars förnyas det automatiskt på ett år. Innan har  det varit billig El för mig, men det nya erbjudandet är på närmre 5 kr /kWh. Andra alternativet är att ta rörligt, men då med risken för att få ännu högre elkostnader, eller chansen att få lägre om det skulle sjunka. Hade ni valt att binda, eller ha rörligt om ni var tvungna att välja nu? 


     

  • Svar på tråden Rörligt eller bundet elavtal?
  • Sun 11 Sep 2022 22:25
    #1

    För oss blir det för stor skillnad relativt risken att binda. Det skulle innebära en nästan 400-procentig ökning.
    Då väntar jag hellre tills jag ser att det börjar bli absolut nödvändigt och inte bara en storm att rida ut.

  • Sun 11 Sep 2022 22:36
    #2

    Rörligt på så kort tid som möjligt.

  • Mon 12 Sep 2022 01:21
    #3

    Rörligt, men gärna på kort sikt. Binder du nu gör du det för minst 5 kr/kwh, och med tanke på hur snabbt åtgärderna tas fram nu på EU-nivå och Sverige för att dämpa elpriserna känns det som en större risk att du sitter med 5 kr/kwh bundet för varenda kwh i ett år eller mer än att elpriserna faktiskt kommer vara 5 kr/kwh i snitt den här vintern. 


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Mon 12 Sep 2022 03:25
    #4

    Jag bytte till Tibber, så jag får spotpriser och kan hålla koll i realtid över min förbrukning och pris. Kommer att hålla benkoll på min förbrukning och justera den allt eftersom. 

  • Mon 12 Sep 2022 06:16
    #5

    Tack för era svar! Jag funderar med över rörligt och precis som ni säger så är ju ökningen extrem nu. Det avtal jag har nu som löper ut är på 0,79 kr/kwh så ökningen är gigantisk. det känns lite som pest eller kolera. Båda alternativen blir en enorm ökning, men samtidigt finns ju möjligheten för lägre pris med rörligt, men också att det skulle öka. 

Svar på tråden Rörligt eller bundet elavtal?