• Anonym (orolig)

På gynakuten i v 5+5

Hej
    Igår var jag på en akut gyn-tid efter att ha haft rosa på pappret varje gång jag gick på toa följt av stickande smärtor i nedre magen och mycket dålig magkänsla. Dom gjorde ett VUL och såg en gulesäck med ett litet litet foster eller vad man kallar det såhär tidigt i. Det mätte dock bara 2.6 mm i crl vilket motsvarar vecka 5+0 och inte 5+5  som jag trodde jag var i. Pga den lilla storleken kunde hon heller inte se något hjärtslag ännu, vilket är normalt om den nu bara är i 5+0. 

Det som oroar mig är dock att jag inte förstår hur jag skulle kunna vara i vecka 5+0 bara med tanke på när jag haft sex. Jag hade bara sex fram tills 16e augusti den cykeln. Och 16e augusti var 26 dagar sedan igår. Det står på alla gravid appar att hjärtat börjar slå 22-23 dagar efter befruktningen. Och då borde det ju ha börjat nu? Även om det tar tre dagar från samlag till befruktning, så borde det ha synts väl?

Känns inte bra nånting! Varför var den så liten och varför var det rosa och varför har jag inga symptom! Har inte varit illamående eller haft ömma bröst eller nånting. Bara molande mensvärk nu idag och det där otäcka stickandet igår. 

Har inte varit med blod idag hittills i alla fall. Och jag har en ny tid nästa onsdag för VUL där dom ska se om den växt något. Fruktansvärd tid fram tills dess.

vet inte vad jag vill med att skriva här, efterlyser liknande historier kanske? och en pedagogisk förklaring på hur den kan va så liten när befruktningen allra senast måste skett för 26 dagar sen?

• Svar på tråden På gynakuten i v 5+5
  • Anonym (Fyrklöver)

Förstår din oro och har själv vart i en liknande situation När jag väntade mitt tredje barn. Jag fick småblödningar i vad jag trodde var v 6+1 men på vul blev jag backad 6 dagar och inga hjärtljud syntes, fanns gulesäck och hinnesäck men de syntes inte något tydligt foster heller. Detta kunde omöjligt stämma med min cykel eller tiden för sex heller. Fick en tid 2 lååååånga veckor senare och då fanns foster med hjärtljud som hade växt på sig. Vid ultraljudet i v 12 ( kub) hade bebisen växt ikapp och jag blev till och med flyttad från bf 19 feb till bf 13 feb. Han är 2,5 år nu. 

Hoppas på samma för dig, så ge inte upp hoppet ännu!

• Anonym (orolig)
    Anonym (Fyrklöver) skrev 2022-09-12 19:45:41 följande:

Förstår din oro och har själv vart i en liknande situation När jag väntade mitt tredje barn. Jag fick småblödningar i vad jag trodde var v 6+1 men på vul blev jag backad 6 dagar och inga hjärtljud syntes, fanns gulesäck och hinnesäck men de syntes inte något tydligt foster heller. Detta kunde omöjligt stämma med min cykel eller tiden för sex heller. Fick en tid 2 lååååånga veckor senare och då fanns foster med hjärtljud som hade växt på sig. Vid ultraljudet i v 12 ( kub) hade bebisen växt ikapp och jag blev till och med flyttad från bf 19 feb till bf 13 feb. Han är 2,5 år nu. 

Hoppas på samma för dig, så ge inte upp hoppet ännu!

Tack snälla du för din historia!

Jag har tyvärr blött ganska mycket idag. Inte så det fyller någon binda men det är rött blod på pappret när jag går på toa och rödbruna fläckar i bindan. Haft mensvärk typ hela dagen. Det känns verkligen så mörkt allting, ser typ inget annat alternativ än att det är ett missfall...
Svar på tråden På gynakuten i v 5+5