• Mon 12 Sep 2022 13:29
    1558 visningar
    4 svar
    4
    1558

    Någon mer som fått endagskur med antibiotika i samband med äggplock ?

    Mitt uppe i en IVF- behandling och gjorde äggplock imorse. Pg a att läkaren behövde sticka fler än en gång i en blåsa gav de mig antibiotika (Flagyl + Doxyferm) som endagskur att ta idag i förebyggande syfte . Var lite groggy och tånkte inte på att fråga där och då men är detta vanligt? I mitt huvud ringer det lite varningsklockor när det gäller antibiotika ?i onödan? och jag har aldrig tidigare hört talas om att man kan ta det bara i en dag förebyggande. 


    Någon som varit med om detta eller vet nåt om detta? 

  • Svar på tråden Någon mer som fått endagskur med antibiotika i samband med äggplock ?
  • Mon 12 Sep 2022 15:30
    #1

    Jag har inte varit med om just det, men jag jobbar på sjukhus och det är mycket vanligt att man ger förebyggande engångsdos antibiotika i samband med olika sorts operationer/ingrepp.

  • Mon 12 Sep 2022 18:21
    #2
    Ellie skrev 2022-09-12 15:30:25 följande:

    Jag har inte varit med om just det, men jag jobbar på sjukhus och det är mycket vanligt att man ger förebyggande engångsdos antibiotika i samband med olika sorts operationer/ingrepp.


    Tack för ditt svar! Blev lite lugnare av det. Jag började tänka på antibiotikaresistens och hela fadderrullan men det kanske inte gäller när man inte har en utvecklad infektion och ?bara? tar i förebyggande syfte?!
  • Mon 12 Sep 2022 19:00
    #3
    Drömmenom3 skrev 2022-09-12 18:21:32 följande:
    Tack för ditt svar! Blev lite lugnare av det. Jag började tänka på antibiotikaresistens och hela fadderrullan men det kanske inte gäller när man inte har en utvecklad infektion och ?bara? tar i förebyggande syfte?!
    Det är allas totala användning som spelar roll, men för dig personligen är det inte farligt.
  • Tue 13 Sep 2022 09:16
    #4
    Ellie skrev 2022-09-12 19:00:08 följande:
    Det är allas totala användning som spelar roll, men för dig personligen är det inte farligt.
    Tack! Känns bättre nu. 
    Jag har stor respekt för antibiotikaresistens. 
Svar på tråden Någon mer som fått endagskur med antibiotika i samband med äggplock ?