• Anonym (Orolig)

Kan myrkrypningar/pirrningar verkligen vara ångestrelaterade?

Jag har skrivit här innan om mina problem. Jag har varit hos läkare som menar på mina problem är ångestrelaterade och beror på mitt mående. 

Det började med stickningar i händer fötter, de avtog sen men nu har jag istället myrkrypningar eller vad man ska kalla det, som pirrningar/vibratione/surr som kommer och går. Inland vänstra ben, ibland högra ben, ibland vänstra arm ibland hårbotten. 

Jag började med SSRI för en vecka sedan och då eskalerade myrkrypningar enormt. Som ett gäng myror under huden som badar i kolsyra typ.

Myrkrypningar kommer även när jag är i ett lugnt tillstånd och ?mår bra?. 

Någon som har ngn idé? 

• Svar på tråden Kan myrkrypningar/pirrningar verkligen vara ångestrelaterade?
  • Anonym (Anni)

Ja det kan bero på ssri. Jag skulle dock kolla upp om du har brist på järn och b12. Be att få göra en stor hälsokontroll,  då kollar de upp allt. Någt man bör göra en gång om året.

• Anonym (Anni)

Hur ser din diet ut? Vad äter du? Tänk på att kött, fisk och grönsaker ska vara basen i din diet. Det är viktigt att du får i dig alla vitaminer och mineraler kroppen behöver.

• Anonym (Läkare)

Ja - det är möjligt att få kroppsliga symtom av ångest och dåligt mående. 

• Anonym (Magnesium)

Det kan bero på magnesium brist.
    Får en bubblande känsla i fötterna och måste vicka på dem.
    När det händer så vet jag att jag måste fylla på med Magnesium brus.

Ångest och oro kan sätta sig i hela kroppen och ge olika symptom. Min mage kan slås ut och då måste jag tvinga mig själv att tänka på annat.

Vud extrem dödsångest så spyr jag gul galla.
    Vid lite ångest så känner jag mig rastlös i kroppen.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Anni) skrev 2022-09-12 21:42:04 följande:

Hur ser din diet ut? Vad äter du? Tänk på att kött, fisk och grönsaker ska vara basen i din diet. Det är viktigt att du får i dig alla vitaminer och mineraler kroppen behöver.

Jag har sedan mars i år räknat kalorier (tränar och har gått ner i vikt) men jag har varit väldigt noga med att få i mig ALLT såsom protein, kolhydrater och fett. Jag tar även tillskott med vitaminer för att inte få brist osv. Så, jag tror inte detta har med det att göra. :(
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Anni) skrev 2022-09-12 21:38:41 följande:

Ja det kan bero på ssri. Jag skulle dock kolla upp om du har brist på järn och b12. Be att få göra en stor hälsokontroll,  då kollar de upp allt. Någt man bör göra en gång om året.

De tog ett vanligt blodstatus på mig på vc, med test av kalcium, och ja, ganska mkt. Allt såg bra ut. B12 togs väl inte specifikt men läkaren sade att man ser brist på b12 i ett vanligt blodstatus då det är någon markör som reagerar då. Jag äter dessutom tillskott av b-12 varje dag då jag har som "rutin" att få i mig vitaminer och mineraler som tillskott då jag tränar en del. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Anni) skrev 2022-09-12 21:38:41 följande:

Ang SSRI. Myrkrypningarna fanns där innan ssri men de blev värre MED ssri. Har tagit SSRI i en vecka nu så jag undrar om myrkrypningarna kan vara ett insättningssymtom. Däremot när jag googlar så verkar det vara mer vanligt med myrkrypningar vid utsättning av SSRI. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Läkare) skrev 2022-09-12 22:49:17 följande:

Ja - det är möjligt att få kroppsliga symtom av ångest och dåligt mående. 

Även myrkyrpningar/pirrningar i situationer där man inte upplever ångest/oro/dåligt mående? I skrivande stund har jag det i min vänstra hand t ex. Nästan så man typ tror man har insekter på handen som man vill pilla bort. 

Jag är orolig över att jag har någon neurologisk sjukdom, men jag gjorde MR på huvudet för två år sedan som var normal (annat ärende) och jag har inga andra neurologiska symtom än just dessa pirr/stickningar/myrkrypningar. De började i samband med en otrolig stressig period i mitt liv med (bostadsförsäljning under dessa förjävliga tider).
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Magnesium) skrev 2022-09-13 07:55:19 följande:

Det kan bero på magnesium brist.
    Får en bubblande känsla i fötterna och måste vicka på dem.
    När det händer så vet jag att jag måste fylla på med Magnesium brus.

Ångest och oro kan sätta sig i hela kroppen och ge olika symptom. Min mage kan slås ut och då måste jag tvinga mig själv att tänka på annat.

Vud extrem dödsångest så spyr jag gul galla.
    Vid lite ångest så känner jag mig rastlös i kroppen.

Lider du av ångest/oro med? Känner du igen några av mina symtom?
    Jag får beställa hem Magnesium, har ätit det men tabletterna tog slut för en månad sedan och då beställde jag aldrig nya. Beställde de för jag hade ryckningar i ögonlocket men magnesium gjorde ingen skillnad, dock har ryckningarna avtagit. Men får beställa och testa på nytt.
  • Anonym (Haft samma)

Haft precis som dig. Magnesium hjälpte mig enormt! stress och ångest driver nämligen ut magnesium ur kroppen och därför kommer dessa pirrningar, stickningar och ryckningar när stressen och ångesten är jobbig. Det kändes som att det bubblade för mig under huden. Magnesium är svaret på ditt problem iaf :) Ta hand om dig! 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Haft samma) skrev 2022-09-13 12:12:03 följande:

Haft precis som dig. Magnesium hjälpte mig enormt! stress och ångest driver nämligen ut magnesium ur kroppen och därför kommer dessa pirrningar, stickningar och ryckningar när stressen och ångesten är jobbig. Det kändes som att det bubblade för mig under huden. Magnesium är svaret på ditt problem iaf :) Ta hand om dig! 

Hur länge hade du dessa besvär? Och var på kroppen? Ja bubblar är nog också ett bra beskrivande ord! Hade du även dessa känslor i tillstånd då du inte mådde så dåligt?
  • Anonym (Magnesium)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-09-13 10:33:37 följande:
    Lider du av ångest/oro med? Känner du igen några av mina symtom?
    Jag får beställa hem Magnesium, har ätit det men tabletterna tog slut för en månad sedan och då beställde jag aldrig nya. Beställde de för jag hade ryckningar i ögonlocket men magnesium gjorde ingen skillnad, dock har ryckningarna avtagit. Men får beställa och testa på nytt.
    Kan ibland känna hur det sticks i hårbotten vid hög ångest.
  • Anonym (Haft samma)

Jag hade dessa besvär i flera år faktiskt men det liksom eskalerade när jag mådde som sämst och då blev jag rädd att det var något farligt och läkarna fattade inte alls vad det var. Sen sa en vän till mig att det låter som magnesiumbrist och då började jag ta två tabletter varje kväll och det är så mycket bättre nu! Jag tar de som är sugtabletter, känns snällare mot magen. :) 

• Anonym (Lova)

Har ångest, rätt rejäl sådan. Hade domningar och krypningar i fötter och händer, självklart skyllde läkare alla dessa symtom på ångest. Till sist visade det sig att jag har brist på både D-vitamin och folsyra. Har nu ätit dessa nåt halvår och symtomen är nu borta. Så kolla upp dina vitaminvärden. 

• Anonym (Lova)

Just det, äter även magnesium.

• Anonym (Åsa)

"Psykiska orsaker" säger läkare när de inte hittar något i proverna. Det är en slaskdiagnos som förstör liv. Jag hade enorma besvär av borrelia, och fick skrivet i journalen stt det är psykiskt. Hade t.om haft en fästing och borreliaringen och fick bla krypningar och andra besvär. Det syntes inte på proverna vilket jag senare fick veta att det ofta inte gör på borreliaprover. De visar bara rätt 50% av gångerna. Jag var enveten och sökte hos flera läkare och blev bra efter lång tid och flera kurer antibiotika. Ge inte upp. 

Man kan må väldigt dåligt psykiskt utan att få problem med nervsystemet. Människan är gjord för att klara stress. Det finns allt för många kvinnor därute som har blivit ilurade av okunniga läkare att de är "utmattade" när de egentligen har infktioner som förstör nervsystemet. 

Svar på tråden Kan myrkrypningar/pirrningar verkligen vara ångestrelaterade?