• Tue 13 Sep 2022 08:38
    6052 visningar
    12 svar
    +1
    12
    6052

    Vad tycker ni om namnet Magnus?

    Hej! Väntar mitt första barn vilken dag som helst nu :) Funderar lite kring förnamn. Både jag och min man är lite mer inne på att välja ett namn som inte är lika vanligt bland barn nuförtiden (tex. utanför top 10/20 listorna). Vill också ha ett namn som låter bra på engelska eftersom mitt modersmål är engelska och jag kommer nog prata engelska med barnet hemma.

    Våran pojke kommer att få min mans efternamn och mellannammet ska bli Olof då alla män i min Pappas familj har Olof som mellannamn. Som förnamn har vi tänkt på:

    Magnus Olof (våran topp val, Magnus är också min Pappas andra mellannamn)
    Niklas Olof
    Anton Olof 

    Är det någon som har några åsikter? Jag vet att Magnus är inte så vanligt nuförtiden bland barn, fast väldigt vanligt i min föräldrars generation, men tycker ändå att det kan funka

  • Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Magnus?
  • Magica­l
    Tue 13 Sep 2022 08:51
    #1

    Det är väl helt ok med Magnus! Har vuxna kollegor med namnet, och det går ju i vågor det där, vilka namn som är populära just nu. 

    Av de tre är nog Anton det som jag ser oftast på unga grabbar (jag jobbar på gymnasiet), Niklas och Magnus inte lika vanliga. 

    Will Ferrell och hans svenska fru har en son som heter Magnus, verkar funka för dem, apropå engelska språket. 

  • sextio­talist
    Tue 13 Sep 2022 09:25
    #2

    Magnus fungerar utmärkt, Passar på små barn, tonåringar, vuxna och gamlingar (eftersom det är namn från min generation, så har jag varit med om att små barn heter Magnus och för att sedan växa upp)

  • Tue 13 Sep 2022 10:04
    #3

    Vi bor i Norge. Här är Magnus ett helt normalt barnnamn nu. Troligen på grund av prinsen Sverre Magnus. Första gången jag hörde det på en treåring tänkte jag "oj, 70-tal!", men man vänjer sig.

    Det finns många fina namn som var vanliga på 50-, 60- och 70-tal som är ovanliga nu, så vill man vara originell men samtidigt välja ett namn som folk känner igen och kan stava så är det definitivt där man ska leta.

  • Tue 13 Sep 2022 11:27
    #4

    Fint namn. Helt vanligt namn som funnits med jättelänge, men ändå ovanligt idag bland yngre. Bra om man inte vill ha ett namn som "alla andra" har, men ändå inget konstigt namn. 

  • Tue 13 Sep 2022 11:57
    #5

    3 60-talsnamn, men av de bättre. 

  • Tue 13 Sep 2022 13:47
    #6

    ÄLSKAR namnet! Det här stått på min lista många gånger, men alltid fallit bort för att vi känner så himla många Magnus(och för att jag ogillar det eventuella smeknamnet "Mange"). Namnet är starkt och ståtligt utan att bara stolpigt eller pompöst.  Det är en klassiker, enkelt och gångbart. Namnet är så pass klassiskt att jag tror att det kommer att göra en "Ulf" inom Max tio år. Dvs komma tillbaka så smått trots att det egentligen är för tidigt för det. 

    Niklas år trevligt och enkelt, men blir bara "Nicke". Gillar det m, men inte mer. Senast var Niklas populärt längre än Magnus, så Niklas kommer inte att komma tillbaka på länge.

    Anton är bra på alla sätt, men(i mina öron) intetsägande.  Namnet är inte helt borta än, så nog kan man sätta på en liten Anton även idag.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Tue 13 Sep 2022 19:39
    #7

    Magnus är väldigt fint.
    Personligen tycker jag Niklas är finare men bägge fungerar.
    Anton är relativt vanligt bland barn just nu, så letar ni ett mer ovanligt namn skulle jag ta någon av de andra två.

  • Tue 13 Sep 2022 22:16
    #8

    Tycker att det är fint

  • Tue 13 Sep 2022 22:55
    #9

    Magnus är bra. Väldigt populärt i min generation (född på 70-talet). Jag är en "gammal" mamma och har därför ett småbarn, min erfarenhet är att Anton är ganska vanligt i åldern 3-6 år. När det gäller Niklas (enligt min erfarenhet) är det ovanligt just nu men däremot är andra former av detta namn populärt t ex Nikolas, Nicolai mm. 

    Jag skulle välja Magnus av de namn du föreslagit.

  • Wed 14 Sep 2022 09:03
    #10

    Tack allihopa för era svar! Kul att höra att det är fler som gillar Magnus 😊😄

  • JuniaL­eander
    Mon 26 Sep 2022 04:51
    #11
    -2

    Av dom tre namnen är Magnus klart bäst. Det är gammalt och ärevördigt i Sverige, har stil och klass, förekommer i adelsätter (tänk Magnus Gabriel de la Gardie). Dock tycker jag inte att det är särskilt fint rent ljudmässigt, med "ng"-ljudet, samt att det är lite fel generation. Jag förknippar det i alla fall med 50-60-talister. Men Niklas och Anton är fulare, och Niklas är också "fel" generation om man ska tänka så.

    Vad tror du om Nic/h/olas, annars? Det har stil och känns inte bundet till någon generation. 

  • Thu 20 Oct 2022 21:32
    #12

    Jag gillar Magnus! :)

Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Magnus?