• Jordgubb90

    Klänning till bröllop *bild*



    Hej, 
    Jag ska på en kompis bröllop i maj. Ingen dresscode. Vad tycker ni om dessa? jag har aldrig varit på bröllop så jag vet inte hur folk klär sig.
  • Svar på tråden Klänning till bröllop *bild*
  • Anonym (A)
    Anonym (Kristen) skrev 2022-09-13 17:52:17 följande:
    Ehh,  jo. Det är sjölva definitionen av klädkod faktiskt.
    Nej. 

    Har den katolska kyrkan en klädkod?

    Den katolska kyrkan har ingen klädkod i sig, men det bör antas att man måste klä sig ordentligt när man är inne i kyrkan. Till exempel, om du deltar i ett katolskt bröllop, kommer det att innehålla en helmässa och nattvard, så undvik att bära kläder som anses respektlösa.

  • Anonym (Kristen)
    Anonym (A) skrev 2022-09-13 17:56:20 följande:
    Nej. 

    Har den katolska kyrkan en klädkod?

    Den katolska kyrkan har ingen klädkod i sig, men det bör antas att man måste klä sig ordentligt när man är inne i kyrkan. Till exempel, om du deltar i ett katolskt bröllop, kommer det att innehålla en helmässa och nattvard, så undvik att bära kläder som anses respektlösa.


    Klädkod = det här är vad som gäller för klädsel = definition.
  • flygrl

    @TS: Jag tycker det va fina klänningar båda två. Snyggt skurna, vackra färger och va jag kan se även material. Den gula känns somrigare om det nu är relevant en bit in i september och lite enklare iom kortare längd. Men det är verkligen bar rygg där.

    Jag skulle välja nåt att bära över axlar/rygg i kyrkan men även om det blir lite svalt senare under festen. Om man inte håller sig varm med dans kanske.

    Hoppas du får roligt på bröllopet!

  • EnAnonumius
    Anonym (Den gula är fin) skrev 2022-09-13 17:01:35 följande:

    Nej, svenska kyrkan har ingen sådan klädkod men många människor anser det opassande att inte täcka axlarna i kyrkan.


    Och hur tror du att klädkoder uppkommer?
    Jo de är i grund och botten just för att det ses som opassande med att klä X sätt i Y sammanhang eller i Z utsatta lokaler (som i detta sammanhang Kyrkan)


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Hmm)

    Vad har du för stl ??
    Jag har en del festliga klänningar .
    Tycker dem du visa var superfina , siden är inne just nu

  • Anonym (Sofia)

    Jag tänker att det beror lite på vilken typ av "gäng" ni tillhör. Är det i vanliga fall mycket smink, urringningar, naglar, fransar, stora smycken etc? Ni kanske har ursprung längre söderut? Det är den känslan jag får när jag ser dessa klänningar. 
    I min bekantskapskrets hade klänningarna känts för urringade och i för blankt tyg.

  • AnnaZL

    Jag tycker dom många andra att de är dåligt sydda och att tyget är av dålig kvalitet. Jag är dock medelålders, har textil utbildning och stor erfarenhet av högkvalitativa plagg. Om de på bröllopet vars åsikter du bryr dig om också är unga och inte märker kvaliteten kan du gott och väl köpa de klänningarna. Men, jag håller också med om att du kan få något bättre för de pengarna. Titta gärna på second hand- där kan du kanske få siden istället för polyester- stor skillnad i lyster och fall!

  • Anonym (Naket)
    AnnaZL skrev 2022-09-13 19:57:31 följande:

    Jag tycker dom många andra att de är dåligt sydda och att tyget är av dålig kvalitet. Jag är dock medelålders, har textil utbildning och stor erfarenhet av högkvalitativa plagg. Om de på bröllopet vars åsikter du bryr dig om också är unga och inte märker kvaliteten kan du gott och väl köpa de klänningarna. Men, jag håller också med om att du kan få något bättre för de pengarna. Titta gärna på second hand- där kan du kanske få siden istället för polyester- stor skillnad i lyster och fall!


    Kan bara hålla med. Titta på hur tyget faller på den lila klänningen- det ser inte bra ut. På vår loppis hade de festklänningar i vintras. Ett helt parti överblivna riktigt tjusiga klänningar från nån butik. De kostade som mest 600:- och hade kostat ca 3000:- från början. Där såg man skillnad i kvalitet mot de ts lagt upp här.
  • Citronella
    Anonym (vettoetikett) skrev 2022-09-13 16:58:56 följande:
    Första svaret på google: 

    Av respekt för kyrkorummet och de personer som har denna tro är en oskriven regel att kvinnor inte har bara axlar i kyrkan. Det kan tyckas vara förlegat och jag får nog i viss mån tillstå detta, men många håller på detta än idag. Så därför rekommenderar jag en överdel som jacka eller en stor sjal är alldeles utmärkt.

    Så lite vett och etikett och respekt även i Svenska kyrkan har väl ingen kreverat av ännu. 
    Svenska kyrkan har inga sådana klädkoder, men vill du klä dig så är det helt upp till dig. 
  • Anonym (H)

    Jag tycker båda är fina - men röstar för den gula om det är i maj månad (vår/sommar). Finns ingen prislapp för bröllop, man tar det man känner sig fin i/har råd med - så löjligt att komma med "för fint" eller "för nerklätt" - det är väl upp till den som ska bära klänningen 

  • Elin pelin

    Om det är utan klädkod så kan det vara lite hur som. Är det ett trädgårdsbröllop, är det i kyrkan, borgerligt osv. Jag hade klätt mig som om klädkoden var kavaj (känns som ett säkert kort) o h inte gått på hellång klänning. Är bröllopsgästera så uppklädda står det tydligt klädkod...
    Jag kan hålla med om att den lila inte ser välsydd ut, men huvudsaken är att du känner dig fin o bekväm!

  • Anonym (Sofia)
    Anonym (H) skrev 2022-09-14 22:07:28 följande:

    Jag tycker båda är fina - men röstar för den gula om det är i maj månad (vår/sommar). Finns ingen prislapp för bröllop, man tar det man känner sig fin i/har råd med - så löjligt att komma med "för fint" eller "för nerklätt" - det är väl upp till den som ska bära klänningen 


    Fast nu bad ju TS om hjälp, och skrev att hon aldrig hade varit på bröllop och inte visste hur folk klär sig. 
Svar på tråden Klänning till bröllop *bild*