• Anonym (Slappis?)

Tvingar ni barnen att gå på uteträning, oavsett väder?

Vi har en femåring som håller på med en sport som just nu håller till utomhus. Idag vräker regnet ner och det blåser kraftigt. Barnet själv undrade om det var okej att hoppa över träningen idag, på grund av vädret. Delar av träningen bedrivs sittande/liggande på marken, och det kommer att vara rejält blött att hoppa och landa där. Självklart tyckte vi föräldrar. Ingen av oss skulle själva gett oss ut och sprungit i det här vädret heller. Hade det regnat lite, hade vi peppat att gå, men nu vräker det ner.

Nu fick jag höra av en bekant, att vi är slappa som inte tvingar barnet till träning. Självklart ska barnen vara med, hävdar min bekant. 

Hur gör ni andra? 

• Svar på tråden Tvingar ni barnen att gå på uteträning, oavsett väder?
  • Anonym (xxx)

En 5-åring ska inte tvingas träna i så dåligt väder. Idrott och träning ska vara kul i den åldern.

• Anonym (Trebarnsmamman)

Nej, skulle aldrig tvinga. Däremot cyklar våra barn till sina träningar i ur och skur för dom älskar sporterna dom håller på med.

En 5-åring är liten, lyssna på barnet och gör träningen /idrotten glädjefylld. Det ska vara roligt och lek i den åldern. I den åldern är det inte en så stor sak att missa en träning.

• fluu

Hon har fått hoppa träningen en gång(pga helt extrem regnstorm) och en gång har träningen blivit inställd(pga kraftig åska). Jag är väl en sådan där gammalmodig människa som tycker om laget före jaget är en bra grej och att det är karaktärsdanande att även göra obekväma saker. Dessutom är det ju bra om man kan prestera i dåligt väder, matcher/tävlingar ställs inte in i första taget och att inte kunna prestera pga vädret blir ju inte bra heller. Däremot så tror jag mycket på att belöna sig själv. Så träning i skitväder utan för mycket gnäll  innebär helt klart varm choklad med marshmallows och filmmys efteråt. Visserligen är mitt barn lite äldre än ditt, men jag tror att vi hade tänkt likadant om hon var yngre. 

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Slappis?)
    fluu skrev 2022-09-13 18:03:04 följande:

Hon har fått hoppa träningen en gång(pga helt extrem regnstorm) och en gång har träningen blivit inställd(pga kraftig åska). Jag är väl en sådan där gammalmodig människa som tycker om laget före jaget är en bra grej och att det är karaktärsdanande att även göra obekväma saker. Dessutom är det ju bra om man kan prestera i dåligt väder, matcher/tävlingar ställs inte in i första taget och att inte kunna prestera pga vädret blir ju inte bra heller. Däremot så tror jag mycket på att belöna sig själv. Så träning i skitväder utan för mycket gnäll  innebär helt klart varm choklad med marshmallows och filmmys efteråt. Visserligen är mitt barn lite äldre än ditt, men jag tror att vi hade tänkt likadant om hon var yngre. 

Jag är ju ingen lagidrottare och inte mitt barn heller. Jag tränade mig igenom tio år av samma idrott med ytterst fåtal tävlingar, eftersom jag inte alls tyckte om tävlingsmomentet och jag ser samma tendenser hos barnet i fråga. För mig är träning rörelseglädje och inte tävling och prestation. 

Men visst, jag håller med om att i så stor utsträckning som möjligt gör det man har sagt att man ska. I det här fallet ska också vi föräldrar stå och glo, utan möjlighet till annat skydd än ett paraply. 
  • Studentpappa

Vår yngsta går på sin fotboll oavsett väder hon bryr sig inte och inte jag heller. Vi är ju också kvar även om vi har ett paraply om det regnar, hade hon vägrat så hade jag inte tvingat henne. Det har varit riktigt dåligt väder i sommar på många träningar men det har inte märkts på antalet barn.

Men jag tränar själv frivilligt oavsett väder, är som tur är inte gjord av socker så jag tål vatten. 

Ride it like you stole it
  • Anonym (Nej)

Nej, det finns ingen anledning att plåga ungarna i uselt väder. Det fattar normala människor. Tvingar man dem inte att gå på promenader eller leka ute eller vad som helst annat i ett par timmar utomhus så ska man inte tvinga dem att gå på träning heller.

• Anonym (ME)

Så länge man inte är hemma för minsta lilla dåliga väder så tycker jag ändå att man får avgöra efter barnets dagsform och hur illa vädret är. I alla fall när barnet är 5 år.

Jag minns inte att vi var i samma sits när sonen var i den åldern. Men senare tyckte sonen att regnet inte var något problem (han spelade fotboll).

• asdfgh

Ösregnar det brukar träningen ställas in för att inte förstöra planerna (fotboll) men nog har barnen fått hoppa träning ibland pga dåligt väder, trött, mycket läxor etc. De tränar så mycket att ibland behöver de få en paus.

• Anonym (Sanna)

jag anser att barnet helt ska styra över sitt deltagande i aktiviteter. Det är väl barnet som ska känns glädje över att gå dit. Jag betalade dyra pengar för dans till min tjej, hon ville gå de första gångerna men sedan sa hon bara ?åka hem? när vi kom dit och ville inte delta. Såklart slutade vi med dansen. Inget blir bra eller glädjefullt av tvång

• Anonym (Farsa)

Jag har aldrig tvingat min son till träning, och han gick ändå hela vägen till juniorlandslaget. Men det var hans val, han som ville.

Däremot ställde jag upp och skjutsade samt tvättade alla skitiga kläder efter träning i dåligt väder.

• Tow2Mater
    Anonym (Sanna) skrev 2022-09-17 21:30:49 följande:
    jag anser att barnet helt ska styra över sitt deltagande i aktiviteter. Det är väl barnet som ska känns glädje över att gå dit. Jag betalade dyra pengar för dans till min tjej, hon ville gå de första gångerna men sedan sa hon bara åka hem när vi kom dit och ville inte delta. Såklart slutade vi med dansen. Inget blir bra eller glädjefullt av tvång
    Men nu handlar det ju om enstaka ggr på grund av dåligt väder, inte att barnet helt vill avsluta deltagandet i en aktivitet.
Svar på tråden Tvingar ni barnen att gå på uteträning, oavsett väder?